Ile pieniędzy może dostać gmina na inwestycje drogowe
REKLAMA
JAKUB PODWORSKI
REKLAMA
REKLAMA
Eficom
Główne źródło wsparcia projektów drogowych realizowanych przez gminy i powiaty stanowią regionalne programy operacyjne, za pomocą których dystrybuowane są środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wsparcie inwestycji drogowych realizowanych przez gminy i powiaty, a więc inwestycji dotyczących odpowiednio dróg gminnych oraz dróg powiatowych, jest działaniem typowym dla każdego z 16 RPO. Przedmiotowy i podmiotowy oraz wartościowy wymiar tego rodzaju pomocy różni się w zależności od regionu. Pierwszym uwarunkowaniem, jakie należy mieć na uwadze, analizując kwalifikowalność projektu drogowego, jest zatem lokalizacja planowanej inwestycji.
Polskie gminy i powiaty oraz ich związki i stowarzyszenia, a także w przypadkach niektórych RPO jednostki organizacyjne samorządów terytorialnych oraz podmioty działające w oparciu o zapisy ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, należą do beneficjentów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie projektów drogowych o charakterze lokalnym. Przedmiotem tego rodzaju inwestycji jest przede wszystkim budowa, przebudowa, rozbudowa oraz modernizacja dróg gminnych i powiatowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, przyczyniającą się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozwoju systemów zarządzania i monitorowania ruchem oraz ochrony środowiska. Za infrastrukturę towarzyszącą w ciągach dróg uznaje się między innymi: chodniki, zatoki przystankowe, oświetlenie, znaki drogowe o zmiennej treści, sygnalizację świetlną, ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, ścieżki rowerowe, parkingi dla podróżnych oraz kanalizację teletechniczną. W ramach RPO, obok inwestycji modernizujących gminną i powiatową sieć drogową, przewidziane jest ponadto wsparcie budowy, rozbudowy i modernizacji mostów, wiaduktów, estakad, tuneli, obwodnic oraz innych obiektów inżynieryjnych. Do dofinansowania preferowane będą lokalne projekty drogowe służące przede wszystkim zwiększeniu spójności komunikacyjnej danego obszaru oraz poprawie jego atrakcyjności gospodarczej.
REKLAMA
W przypadku projektów drogowych realizowanych przez gminy i powiaty maksymalny udział środków UE w wydatkach kwalifikowanych na poziomie projektu różni się w zależności od regionu, jednak nigdy nie przekracza 85 proc., choć wynosić może również 50 proc. W niektórych RPO przyjęto minimalną całkowitą wartość projektów, jakie mogą ubiegać się o dofinansowanie. W przypadku dróg powiatowych wartości te mieszczą się z reguły w przedziale 1,5-3 mln zł, zaś w przypadku dróg gminnych minimalne wartości projektów oscylują w granicach 0,5 - 1 mln zł. Maksymalna wartość lokalnych projektów drogowych kwalifikujących się do aplikowania o wsparcie w ramach procedury konkursowej RPO nie jest z reguły określona, jednak rozdział pomiędzy centralnymi i regionalnymi programami operacyjnymi, jaki wyznacza tzw. linia demarkacyjna, wskazuje, że maksymalna wartość tego typu projektów nie może przekroczyć 20 mln zł.
WNIOSEK
Do dofinansowania w ramach regionalnych programów operacyjnych preferowane będą lokalne projekty drogowe służące przede wszystkim zwiększeniu spójności komunikacyjnej danego obszaru oraz poprawie jego atrakcyjności gospodarczej
AO
REKLAMA
REKLAMA