Egzamin gimnazjalny 2017/2018–2019/2020
REKLAMA
REKLAMA
Rozporządzenie określa jednolite, obowiązujące na terenie całego kraju, zasady ustalania maksymalnej liczby punktów decydujących o przyjęciu do klasy I:
REKLAMA
- trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum oraz branżowej szkoły I stopnia (dla kandydatów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum),
- szkoły ponadgimnazjalnej dwujęzycznej, oddziału dwujęzycznego i oddziału międzynarodowego w szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej,
- szkoły ponadgimnazjalnej sportowej, szkoły ponadgimnazjalnej mistrzostwa sportowego i oddziału sportowego w szkole ponadgimnazjalnej ogólnodostępnej.
W postępowaniu rekrutacyjnym do ww. szkół przelicza się odpowiednie kryteria, które zostały określone w ustawie o systemie oświaty, tj.:
- wynik egzaminu gimnazjalnego,
- wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum oceny z języka polskiego, matematyki, dwóch wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo oceny z języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego i jednych wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
- świadectwo ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem,
- szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum, w tym:
- uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkoły, z wyjątkiem tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim (o których mowa w art. 20d ustawy o systemie oświaty, 6 rozporządzenia),
- osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu (§ 7 rozporządzenia),
- oceny wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum – w przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego lub danego zakresu, danej części albo poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego (§ 8 rozporządzenia).
Polecamy: Gazeta Samorządu i Administracji
Ponadto, w projektowanym rozporządzeniu zmieniono:
- liczbę punktów możliwą do uzyskania za ocenę bardzo dobrą i dobrą z zajęć edukacyjnych wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły.
- Wprowadzona zmiana, w większym stopniu promuje uczniów, którzy uzyskali oceny bardzo dobre i dobre. Dodatkowo zmniejsza ona dystans punktowy pomiędzy uczniem z oceną celującą, a oceną bardzo dobrą, uznając, że osiągnięcia tych uczniów są bardzo zbliżone,
- liczbę punktów możliwą do uzyskania za aktywność na rzecz innych ludzi w tym wolontariat, tj. zwiększono liczbę punktów – z 2 pkt do 3 pkt,
- liczbę punktów możliwą do uzyskania za świadectwo ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem, tj. zwiększono liczbę punktów – z 5 pkt do 7 pkt.
Projekt rozporządzenia zawiera skład komisji rekrutacyjnej, szczegółowy tryb jej pracy i zadania. Zawiera on także szczegółowy sposób ustalania punktacji w przypadku osób zwolnionych z:
- obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego,
- danej części egzaminu gimnazjalnego lub
- danego zakresu albo poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego.
Proponuje się aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia dostępny jest na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej
REKLAMA
REKLAMA