REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd skarbowy może wyręczyć podatnika w korekcie deklaracji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Urząd skarbowy może poprawić deklarację za podatnika. Zrobi to tylko w określonych przypadkach, np. gdy podatnik nie stawia się na wezwanie bądź nie uwzględnia w korekcie wszystkich uwag urzędu.

Organ podatkowy poprawi błędy w deklaracji podatnika, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza 1 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

Artur Kłopotowski, doradca podatkowy w Grant Thornton Frąckowiak, wyjaśnia, że przepis wskazuje graniczną kwotę, do jakiej organ podatkowy może sam skorygować zeznanie roczne czy inną deklarację. Jednak nawet w przypadku kwot mieszczących się w określonym przez ustawę progu, organ podatkowy może nie skorzystać z przysługującego mu uprawnienia w postaci samodzielnego skorygowania deklaracji i wezwać podatnika, płatnika lub inkasenta do skorygowania deklaracji. W ocenie organu wybór drugiego rozwiązania może być w danej sytuacji skuteczniejszym (szybszym, tańszym) sposobem skorygowania błędnej deklaracji – np. telefoniczne wezwanie podatnika.

– Mogą też występować przypadki, w których organ podatkowy nie będzie miał możliwości samodzielnego skorygowania deklaracji. Przykładem może tu być brak podpisu podatnika na złożonej deklaracji. Dodatkowo mogą wystąpić sytuacje, gdzie w celu skorygowania deklaracji organ zobowiązany będzie zapoznać się z dokumentami, na podstawie których została sporządzona deklaracja – tłumaczy Artur Kłopotowski.

Dodaje, że organ podatkowy zobowiązany jest do przeprowadzenia następujących czynności w celu samodzielnego skorygowania błędnie sporządzonej przez podatnika deklaracji: uwierzytelnia kopię skorygowanej deklaracji, co w praktyce sprowadza się do skserowania deklaracji i potwierdzenia każdej z jej stron za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu; następnie doręcza podatnikowi uwierzytelnioną kopię skorygowanej deklaracji wraz z informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku lub wysokości straty bądź informację o braku takich zmian.

REKLAMA

Na doręczoną przez urząd korektę podatnik może wnieść sprzeciw do organu, który dokonuje korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę. W razie niewniesienia sprzeciwu korekta deklaracji wywołuje skutki prawne jak korekta deklaracji złożona przez podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według Artura Kłopotowskiego wprowadzona 1 września 2005 r. możliwość samodzielnego korygowania przez fiskusa (szczególnie urzędy skarbowe) deklaracji zwiększyła wachlarz możliwych do podjęcia działań zmierzających do skorygowania błędnych deklaracji.

– Stosowana ona może być np. w stosunku do podatników, którzy nie stawiają się na wezwanie, nie składają korekt czy też w przypadkach, w których istnieje uzasadniona obawa o nieuwzględnienie wszystkich uwag zawartych w wezwaniu i w związku z tym potrzebę wystosowania kolejnego wezwania. Ostatecznie, w odniesieniu do tych przykładów, samodzielne skorygowanie deklaracji przez urząd okaże się skuteczniejszym rozwiązaniem, często również tańszym i szybszym – podsumowuje Artur Kłopotowski.

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA