Współdziałanie kontroli skarbowej z organami administracji rządowej i samorządowej
REKLAMA
Poprzednie rozporządzenie z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie sposobu i trybu współdziałania organów kontroli skarbowej oraz inspektorów i pracowników z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi państwowymi, gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi jednostkami organizacyjnymi, definiowało współdziałanie pomiędzy wymienionymi podmiotami jako:
REKLAMA
- uzyskiwanie od jednostek współdziałających informacji o podejrzeniu lub zagrożeniu naruszenia przepisów prawa, których przedmiotem jest zapewnienie realizacji interesów i praw majątkowych Skarbu Państwa,
- uzyskiwanie od jednostek współdziałających informacji o osobach i przedsiębiorcach wobec których organ kontroli skarbowej podjął działania,
- koordynację działań w trakcie kontroli.
Nowe rozporządzenie zmienia definicję współdziałania, kładąc większy nacisk na aktywne działanie organów. Ich zadaniem w ramach współdziałania będzie więc:
- niezwłoczne udostępnianie informacji (umożliwienie wglądu, zapisu kopii dokumentów lub przekazanie dokumentów na nośnikach elektronicznych),
- koordynacja działań w sprawach z związanych z zakresem kontroli skarbowej,
- udzielanie pomocy technicznej w zakresie udostępniania pomieszczeń, środków transportu i sprzętu jeśli wykonanie ustawowych zadań kontrolnych nie jest możliwe bez udzielenia tej pomocy.
Nowe rozporządzenie kładzie szczególny nacisk na ostatni obowiązek – polegający na udzielaniu pomocy technicznej organom kontroli skarbowej. Zasadniczo wymagany jest pisemny wniosek organu kontroli w tej sprawie, ale w sytuacjach niecierpiących zwłoki (zwłaszcza w sytuacji groźby wystąpienia znacznej szkody w majątku Skarbu Państwa, lub popełnienia przestępstwa) organ kontroli skarbowej może żądać podjęcia niezwłocznych działań przez instytucję zobowiązaną do współdziałania - bez zachowania formy pisemnej. Żądanie to musi być jednak potwierdzone niezwłocznie w formie pisemnej.
REKLAMA
REKLAMA