Klasyfikacja budżetowa - systematyzacja środków publicznych zgodna z ustawą
REKLAMA
REKLAMA
Klasyfikacja budżetowa jest tworzona ze względu na jej cele, tj.:
• poznawcze - są związane z koniecznością ustalenia pochodzenia środków stanowiących dochody budżetowe oraz sposobu ich wydatkowania,
• informacyjne - pozwala ona na ustalenia wielkości struktury dochodów i wydatków w jasny sposób,
• operatywne – wynikają z potrzeby zaplanowania budżetu oraz jego realizacji w kwotach globalnych i cząstkowych,
• prawne – wynikają z potrzeby ustalenia praw i obowiązków dotyczących wykonawców budżetu.
REKLAMA
Dochody publiczne, wydatki publiczne, przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł, a także środki pochodzące z budżetu UE i ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi klasyfikuje się według:
• działów i rozdziałów – określających rodzaj działalności,
• paragrafów – określających rodzaj dochodu, przychodu lub wydatku oraz środków pochodzących z budżetu UE i ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi.
Zobacz serwis: Finanse
Z kolei przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące: ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów oraz z innych operacji finansowych, a także rozchody publiczne, w tym rozchody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego klasyfikuje się według paragrafów określających źródło przychodu lub rodzaj rozchodu.
W odniesieniu do budżetu państwa, poza powyższymi normami klasyfikacyjnymi obowiązuje również podział budżetu na części.
Struktura
Struktura klasyfikacji budżetowej opiera się na działach, które dzielą się na rozdziały, a te z kolei na paragrafy. W odniesieniu jednak do budżetu państwa wyjątkowo największą podziałkę klasyfikacyjną stanowi część.
REKLAMA
Działy i rozdziały charakteryzuje ścisłe przyporządkowanie, co oznacza, że każdy rozdział może podlegać tylko jednemu działowi. Zasada ta nie dotyczy części i paragrafów. Poszczególne podziałki klasyfikacji budżetowej posiadają różny charakter.
Części określane są przede wszystkim ze względu na charakter podmiotowy, choć niektóre części zostały utworzone ze względu na przedmiotowy charakter (np. rezerwy celowe, subwencje dla jednostek samorządu terytorialnego).
Działy przedstawiają budżet od strony funkcjonalnej, wyodrębnia się je na podstawie kryterium obszarów działalności publicznej. Rozdziały stanowią pogłębienie klasyfikacji działowej i wyróżnia się je na podstawie kryterium rodzaju działalności (np. prace geodezyjne i kartograficzne, wsparcie finansowe inwestycji) albo w oparciu o podmiot realizujący zadanie publiczne (np. Urząd do Spraw Cudzoziemców, Inspekcja farmaceutyczna).
Paragrafy natomiast grupują dochody wg ich źródeł a wydatki wg ich przeznaczenia.
Masz problem? Podyskutuj na Forum.
Szczegóły dotyczące klasyfikacji budżetowej są ustanowione w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. nr 38, poz. 207 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.