REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie możliwości administracji publicznej daje platforma e-PUAP

_ POL
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie warunki sprzętowe, software'owe i personalne musi spełnić urząd, aby móc w pełni korzystać z e-PUAP? Jakie warunki musi spełnić użytkownik - klient urzędu, by móc korzystać z usług urzędu za pośrednictwem tej platformy?

DARIUSZ DAGIEL

REKLAMA

REKLAMA

dyrektor Departamentu Informatyzacji w MSWiA

Ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym - art. 58 ust. 2 (Dz.U. z 2001 r. nr 130, poz.1450 ze zm.) - ustanawia 1 maja 2008 r. terminem, kiedy organy władzy publicznej umożliwią odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej. Platforma e-PUAP umożliwia wypełnienie obowiązku, o którym mowa, oferując funkcjonalność bezpłatnej elektronicznej skrzynki podawczej. Proponowane rozwiązanie nie obliguje instytucji publicznych do skorzystania z platformy. Jednak może ona okazać się dużym ułatwieniem w dostosowaniu urzędów do wymogów zawartych w ustawie o podpisie elektronicznym oraz być alternatywą dla komercyjnych skrzynek podawczych oferowanych przez firmy informatyczne. Platforma e-PUAP dopiero udostępnia swoje funkcje, w związku z czym doświadczenia są na bieżąco zbierane i w chwili obecnej dotyczą raczej komunikacji o charakterze organizacyjnym i technicznym działania systemu.

Urząd, aby korzystać z platformy e-PUAP, musi posiadać dostęp do sieci internet oraz przeglądarkę www. Natomiast do współpracy z platformą e-PUAP osoba powinna posiadać umiejętności pracy z komputerem oraz podstawową wiedzę techniczną. Nie ma specjalnych wymagań co do warunków sprzętowych, specyficznych dla e-PUAP. Platforma ta została oparta na otwartych standardach komunikacyjnych. Szczegóły co do standardów można znaleźć w dokumentacji publikowanej na platformie e-PUAP: www.epuap.gov.pl i na stronie projektu: www.e-puap.mswia.gov.pl.

REKLAMA

Korzystanie z platformy e-PUAP jest dobrowolne. Urząd może skorzystać ze wszystkich funkcjonalności udostępnionych na e-PUAP, tzn. możliwe jest skorzystanie ze skrzynki podawczej, definiowanie kolejnych usług oraz korzystanie z usług innych urzędów. Decyzja należy do urzędu, z których usług będzie korzystał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

14 kwietnia tego roku na platformie e-PUAP (www.epuap.gov.pl) udostępniono instrukcję zakładania elektronicznej skrzynki podawczej przez zainteresowane podmioty.

Skrzynka podawcza e-PUAP będzie oferowała instytucji publicznej następujące możliwości, spełniające wymogi prawne, w tym:

• wystawienie urzędowego poświadczenia odbioru (zgodnego z rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów z 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym (Dz.U. nr 200, poz. 1651);

• archiwizacja urzędowego poświadczenia odbioru;

• współpraca ze sprzętowymi modułami bezpieczeństwa - HSM, spełniającymi wymogi techniczne określone w prawie;

• obsługa dokumentów elektronicznych zgodnie z minimalnymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. nr 212, poz. 1766);

• dostęp dla usługobiorcy (osoby składającej dokument w skrzynce) przez internet (przeglądarka internetowa);

• przyjmowanie dokumentów zgodnych z wzorem dokumentu określonym przez instytucję publiczną będącą właścicielem skrzynki;

• formularz do wypełnienia standardowego wzoru dokumentu;

• możliwość skonfigurowania przez instytucję publiczną własnego, dedykowanego formularza do wypełniania własnego dokumentu;

• możliwość przekazania gotowego dokumentu w postaci XML;

• możliwość obsługi przez instytucję publiczną skrzynki podawczej przy użyciu przeglądarki www (przeglądanie i pobieranie dokumentów);

• możliwość automatycznego przekazywania dokumentów z e-PUAP do systemów instytucji publicznej za pośrednictwem Web Services (działanie w trybie synchronicznym wymaga od instytucji publicznej zapewnienia wysokiej dostępności własnych systemów).

POL

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA