Jakie możliwości administracji publicznej daje platforma e-PUAP
REKLAMA
REKLAMA
DARIUSZ DAGIEL
REKLAMA
dyrektor Departamentu Informatyzacji w MSWiA
REKLAMA
Ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym - art. 58 ust. 2 (Dz.U. z 2001 r. nr 130, poz.1450 ze zm.) - ustanawia 1 maja 2008 r. terminem, kiedy organy władzy publicznej umożliwią odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej. Platforma e-PUAP umożliwia wypełnienie obowiązku, o którym mowa, oferując funkcjonalność bezpłatnej elektronicznej skrzynki podawczej. Proponowane rozwiązanie nie obliguje instytucji publicznych do skorzystania z platformy. Jednak może ona okazać się dużym ułatwieniem w dostosowaniu urzędów do wymogów zawartych w ustawie o podpisie elektronicznym oraz być alternatywą dla komercyjnych skrzynek podawczych oferowanych przez firmy informatyczne. Platforma e-PUAP dopiero udostępnia swoje funkcje, w związku z czym doświadczenia są na bieżąco zbierane i w chwili obecnej dotyczą raczej komunikacji o charakterze organizacyjnym i technicznym działania systemu.
Urząd, aby korzystać z platformy e-PUAP, musi posiadać dostęp do sieci internet oraz przeglądarkę www. Natomiast do współpracy z platformą e-PUAP osoba powinna posiadać umiejętności pracy z komputerem oraz podstawową wiedzę techniczną. Nie ma specjalnych wymagań co do warunków sprzętowych, specyficznych dla e-PUAP. Platforma ta została oparta na otwartych standardach komunikacyjnych. Szczegóły co do standardów można znaleźć w dokumentacji publikowanej na platformie e-PUAP: www.epuap.gov.pl i na stronie projektu: www.e-puap.mswia.gov.pl.
Korzystanie z platformy e-PUAP jest dobrowolne. Urząd może skorzystać ze wszystkich funkcjonalności udostępnionych na e-PUAP, tzn. możliwe jest skorzystanie ze skrzynki podawczej, definiowanie kolejnych usług oraz korzystanie z usług innych urzędów. Decyzja należy do urzędu, z których usług będzie korzystał.
14 kwietnia tego roku na platformie e-PUAP (www.epuap.gov.pl) udostępniono instrukcję zakładania elektronicznej skrzynki podawczej przez zainteresowane podmioty.
Skrzynka podawcza e-PUAP będzie oferowała instytucji publicznej następujące możliwości, spełniające wymogi prawne, w tym:
• wystawienie urzędowego poświadczenia odbioru (zgodnego z rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów z 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym (Dz.U. nr 200, poz. 1651);
• archiwizacja urzędowego poświadczenia odbioru;
• współpraca ze sprzętowymi modułami bezpieczeństwa - HSM, spełniającymi wymogi techniczne określone w prawie;
• obsługa dokumentów elektronicznych zgodnie z minimalnymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. nr 212, poz. 1766);
• dostęp dla usługobiorcy (osoby składającej dokument w skrzynce) przez internet (przeglądarka internetowa);
• przyjmowanie dokumentów zgodnych z wzorem dokumentu określonym przez instytucję publiczną będącą właścicielem skrzynki;
• formularz do wypełnienia standardowego wzoru dokumentu;
• możliwość skonfigurowania przez instytucję publiczną własnego, dedykowanego formularza do wypełniania własnego dokumentu;
• możliwość przekazania gotowego dokumentu w postaci XML;
• możliwość obsługi przez instytucję publiczną skrzynki podawczej przy użyciu przeglądarki www (przeglądanie i pobieranie dokumentów);
• możliwość automatycznego przekazywania dokumentów z e-PUAP do systemów instytucji publicznej za pośrednictwem Web Services (działanie w trybie synchronicznym wymaga od instytucji publicznej zapewnienia wysokiej dostępności własnych systemów).
POL
REKLAMA
REKLAMA