REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie możliwości administracji publicznej daje platforma e-PUAP

_ POL
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie warunki sprzętowe, software'owe i personalne musi spełnić urząd, aby móc w pełni korzystać z e-PUAP? Jakie warunki musi spełnić użytkownik - klient urzędu, by móc korzystać z usług urzędu za pośrednictwem tej platformy?

DARIUSZ DAGIEL

REKLAMA

REKLAMA

dyrektor Departamentu Informatyzacji w MSWiA

Ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym - art. 58 ust. 2 (Dz.U. z 2001 r. nr 130, poz.1450 ze zm.) - ustanawia 1 maja 2008 r. terminem, kiedy organy władzy publicznej umożliwią odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej. Platforma e-PUAP umożliwia wypełnienie obowiązku, o którym mowa, oferując funkcjonalność bezpłatnej elektronicznej skrzynki podawczej. Proponowane rozwiązanie nie obliguje instytucji publicznych do skorzystania z platformy. Jednak może ona okazać się dużym ułatwieniem w dostosowaniu urzędów do wymogów zawartych w ustawie o podpisie elektronicznym oraz być alternatywą dla komercyjnych skrzynek podawczych oferowanych przez firmy informatyczne. Platforma e-PUAP dopiero udostępnia swoje funkcje, w związku z czym doświadczenia są na bieżąco zbierane i w chwili obecnej dotyczą raczej komunikacji o charakterze organizacyjnym i technicznym działania systemu.

Urząd, aby korzystać z platformy e-PUAP, musi posiadać dostęp do sieci internet oraz przeglądarkę www. Natomiast do współpracy z platformą e-PUAP osoba powinna posiadać umiejętności pracy z komputerem oraz podstawową wiedzę techniczną. Nie ma specjalnych wymagań co do warunków sprzętowych, specyficznych dla e-PUAP. Platforma ta została oparta na otwartych standardach komunikacyjnych. Szczegóły co do standardów można znaleźć w dokumentacji publikowanej na platformie e-PUAP: www.epuap.gov.pl i na stronie projektu: www.e-puap.mswia.gov.pl.

REKLAMA

Korzystanie z platformy e-PUAP jest dobrowolne. Urząd może skorzystać ze wszystkich funkcjonalności udostępnionych na e-PUAP, tzn. możliwe jest skorzystanie ze skrzynki podawczej, definiowanie kolejnych usług oraz korzystanie z usług innych urzędów. Decyzja należy do urzędu, z których usług będzie korzystał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

14 kwietnia tego roku na platformie e-PUAP (www.epuap.gov.pl) udostępniono instrukcję zakładania elektronicznej skrzynki podawczej przez zainteresowane podmioty.

Skrzynka podawcza e-PUAP będzie oferowała instytucji publicznej następujące możliwości, spełniające wymogi prawne, w tym:

• wystawienie urzędowego poświadczenia odbioru (zgodnego z rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów z 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym (Dz.U. nr 200, poz. 1651);

• archiwizacja urzędowego poświadczenia odbioru;

• współpraca ze sprzętowymi modułami bezpieczeństwa - HSM, spełniającymi wymogi techniczne określone w prawie;

• obsługa dokumentów elektronicznych zgodnie z minimalnymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. nr 212, poz. 1766);

• dostęp dla usługobiorcy (osoby składającej dokument w skrzynce) przez internet (przeglądarka internetowa);

• przyjmowanie dokumentów zgodnych z wzorem dokumentu określonym przez instytucję publiczną będącą właścicielem skrzynki;

• formularz do wypełnienia standardowego wzoru dokumentu;

• możliwość skonfigurowania przez instytucję publiczną własnego, dedykowanego formularza do wypełniania własnego dokumentu;

• możliwość przekazania gotowego dokumentu w postaci XML;

• możliwość obsługi przez instytucję publiczną skrzynki podawczej przy użyciu przeglądarki www (przeglądanie i pobieranie dokumentów);

• możliwość automatycznego przekazywania dokumentów z e-PUAP do systemów instytucji publicznej za pośrednictwem Web Services (działanie w trybie synchronicznym wymaga od instytucji publicznej zapewnienia wysokiej dostępności własnych systemów).

POL

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA