REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W przyszłym roku nie będzie nowych etatów dla sędziów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
PAP

REKLAMA

REKLAMA

• Miliard złotych więcej na poprawę skuteczności i szybkości orzekania sądów• Zaplanowany wzrost wynagrodzeń sędziów nie zahamuje odejść z pracy• Resort sprawiedliwości chce, by jeden asystent pomagał czterem sędziom

Planowany budżet na rok 2008 przewiduje, że wydatki związane z wymiarem sprawiedliwości będą wyższe niż w ubiegłym roku. W ustawie budżetowej nie przewidziano jednak w sądach nowych etatów orzeczniczych. Planuje się jedynie przekształcenie 293 etatów aplikanckich na etaty sędziowskie. W przyszłym roku wyniosą one 9,5 mld zł i będą większe o ponad 1 mld zł w stosunku do tych z roku 2007. Jest to wzrost o ponad 12 proc. Uwzględnia on między innymi podwyżki dla sędziów. Sędziowie jednak uważają, że nie będzie to budżet przełomowy. Podkreślają, że kierunek zmian jest dobry, jednakże nie zahamuje to odejść najlepszych sędziów z pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Iluzoryczne podwyżki

Na wynagrodzenia dla sędziów Ministerstwo Sprawiedliwości przeznaczy o 10,8 proc. więcej środków niż w roku ubiegłym. Od 1 lipca 2008 r. planowane jest podwyższenie wskaźnika, od którego liczy się wynagrodzenie sędziego - z poziomu 3,3 do poziomu 3,6. To jednak nie spełni oczekiwań sędziów.

- Zmianę tę oceniam jako kosmetyczną. Zgodnie z nią bowiem podstawa, od której wyliczane jest wynagrodzenie sędziowskie, wzrośnie w rzeczywistości jedynie o około 34 złote - uściśla sędzia Barbara Godlewska-Michalak, rzecznik Krajowej Rady Sądownictwa.

To z pewnością nie zahamuje wciąż nasilających się odejść sędziów z pracy. W ciągu ostatniego roku do innych zawodów prawniczych odeszło już 100 sędziów.

REKLAMA

- Problem wynagrodzeń dotyczy głównie młodych sędziów, dopiero rozpoczynających drogę zawodową - tłumaczy sędzia Stanisław Dąbrowski, przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Są to ludzie w wieku trzydziestu kilku lat, czyli w wieku, w którym zakłada się rodzinę. I to właśnie ta grupa sędziów jest najbardziej poszkodowana pod względem wysokości wynagrodzenia. Można byłoby na przykład powiązać zarobki sędziów z przeciętną płacą w gospodarce - dodaje.

W budżecie zaplanowano wzrost zatrudnienia pracowników wspierających pracę sędziów, czyli asystentów sędziów, referendarzy oraz kuratorów sądowych. Po zmianie w sądach okręgowych ma być średnio jeden asystent na czterech sędziów. Zdaniem Ministerstwa Sprawiedliwości, wprowadzone rozwiązania odciążą sędziów od czynności i będą oni mogli zajmować się jedynie orzekaniem. Sami sędziowie jednak uważają, że asystentów będzie nadal zbyt mało.

Asystentów nadal za mało

- Jeżeli sędzia może mieć w referacie średnio 400 spraw, to jeden asystent na czterech sędziów z pewnością nie wystarczy. W takiej sytuacji nie będzie on w stanie pomóc sędziemu w wykonywaniu jego podstawowych, merytorycznych obowiązków - mówi sędzia Barbara Godlewska-Michalak.

Sędziowie uważają, że asystentów powinno być zdecydowanie więcej. Jeżeli Ministerstwo Sprawiedliwości chce, aby sędziowie poświęcali cały swój czas na efektywne rozpoznawanie spraw, powinno doprowadzić do sytuacji, w której jeden asystent obsługuje co najwyżej dwóch sędziów. Tylko wówczas bowiem ich pomoc nie byłaby iluzoryczna.

Nowoczesność kosztuje

W budżecie zaplanowano wydatki na realizację zadań związanych z reformą wymiaru sprawiedliwości. Na ten cel przeznaczono w budżecie 475 mln zł. Dzięki temu kontynuowany będzie między innymi proces informatyzacji sądów. Zaplanowano także kontynuację prac inwestycyjnych związanych z wykańczaniem budynków dla Sądu Apelacyjnego w Krakowie i Krajowego Centrum Kształcenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury w Krakowie oraz budynku dla Sądu Rejonowego w Rzeszowie. Nowy budżet gwarantuje kontynuację rozpoczętych programów informatycznych mających poprawić skuteczności i szybkość pracy sądów. Chodzi o tak istotne dla wymiaru sprawiedliwości programy, jak system nagrywania audio przebiegu rozprawy, program Nowej Księgi Wieczystej oraz system Elektronicznej Prezentacji Dowodów.

 

Budżet wymiaru sprawiedliwości

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

OPINIE

Sławomir Różycki, sędzia, Ministerstwo Sprawiedliwości

SŁAWOMIR RÓŻYCKI

sędzia, Ministerstwo Sprawiedliwości

Wynagrodzenia sędziów zwiększą się od 1 stycznia 2008 r. na skutek podniesienia wysokości kwoty bazowej o 2,3 proc. (tzw. podwyżka inflacyjna). Dodatkowe zwiększenie wynagrodzeń od 1 lipca 2008 r. nastąpi w związku ze zmianą zasad wynagradzania sędziów. W projekcie budżetu przewidziano także pieniądze na utworzenie nowych etatów pracowników wspierających pracę sędziów oraz prowadzących niektóre kategorie postępowań, tj. 800 etatów asystentów sędziego oraz 1,5 tys. etatów urzędniczych i 200 etatów referendarzy. Taka liczba pomocników Temidy odciąży sędziów od zadań niezwiązanych z orzekaniem. Powinno się to przełożyć na zwiększenie sprawności postępowań.

Waldemar Żurek, sędzia, rzecznik Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia

WALDEMAR ŻUREK

sędzia, rzecznik Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia

Wzrost wynagrodzeń o 10 proc. dla tak wykwalifikowanych osób jak sędziowie, to przykład tego, że Ministerstwo Sprawiedliwości nie myśli racjonalnie. Jeżeli sędzia nie będzie zarabiał w granicach 10 tys. zł miesięcznie, to osoby te zaczną masowo odchodzić do innych zawodów prawniczych. Uważam, że musi być radykalna podwyżka, że to nie mogą być kosmetyczne zmiany. Dzisiaj wynagrodzenia sędziów są ustalane w sposób sztuczny, utrzymują się na niskim, stałym poziomie. Potrzebne jest tutaj rozwiązanie systemowe, które uniezależniłoby podwyżki wynagrodzeń sędziów od decyzyjności władzy wykonawczej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i branża farmaceutyczna podpisały list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

REKLAMA

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

REKLAMA

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

REKLAMA