REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W przyszłym roku nie będzie nowych etatów dla sędziów

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
PAP

REKLAMA

REKLAMA

• Miliard złotych więcej na poprawę skuteczności i szybkości orzekania sądów• Zaplanowany wzrost wynagrodzeń sędziów nie zahamuje odejść z pracy• Resort sprawiedliwości chce, by jeden asystent pomagał czterem sędziom

Planowany budżet na rok 2008 przewiduje, że wydatki związane z wymiarem sprawiedliwości będą wyższe niż w ubiegłym roku. W ustawie budżetowej nie przewidziano jednak w sądach nowych etatów orzeczniczych. Planuje się jedynie przekształcenie 293 etatów aplikanckich na etaty sędziowskie. W przyszłym roku wyniosą one 9,5 mld zł i będą większe o ponad 1 mld zł w stosunku do tych z roku 2007. Jest to wzrost o ponad 12 proc. Uwzględnia on między innymi podwyżki dla sędziów. Sędziowie jednak uważają, że nie będzie to budżet przełomowy. Podkreślają, że kierunek zmian jest dobry, jednakże nie zahamuje to odejść najlepszych sędziów z pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Iluzoryczne podwyżki

Na wynagrodzenia dla sędziów Ministerstwo Sprawiedliwości przeznaczy o 10,8 proc. więcej środków niż w roku ubiegłym. Od 1 lipca 2008 r. planowane jest podwyższenie wskaźnika, od którego liczy się wynagrodzenie sędziego - z poziomu 3,3 do poziomu 3,6. To jednak nie spełni oczekiwań sędziów.

- Zmianę tę oceniam jako kosmetyczną. Zgodnie z nią bowiem podstawa, od której wyliczane jest wynagrodzenie sędziowskie, wzrośnie w rzeczywistości jedynie o około 34 złote - uściśla sędzia Barbara Godlewska-Michalak, rzecznik Krajowej Rady Sądownictwa.

To z pewnością nie zahamuje wciąż nasilających się odejść sędziów z pracy. W ciągu ostatniego roku do innych zawodów prawniczych odeszło już 100 sędziów.

REKLAMA

- Problem wynagrodzeń dotyczy głównie młodych sędziów, dopiero rozpoczynających drogę zawodową - tłumaczy sędzia Stanisław Dąbrowski, przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Są to ludzie w wieku trzydziestu kilku lat, czyli w wieku, w którym zakłada się rodzinę. I to właśnie ta grupa sędziów jest najbardziej poszkodowana pod względem wysokości wynagrodzenia. Można byłoby na przykład powiązać zarobki sędziów z przeciętną płacą w gospodarce - dodaje.

W budżecie zaplanowano wzrost zatrudnienia pracowników wspierających pracę sędziów, czyli asystentów sędziów, referendarzy oraz kuratorów sądowych. Po zmianie w sądach okręgowych ma być średnio jeden asystent na czterech sędziów. Zdaniem Ministerstwa Sprawiedliwości, wprowadzone rozwiązania odciążą sędziów od czynności i będą oni mogli zajmować się jedynie orzekaniem. Sami sędziowie jednak uważają, że asystentów będzie nadal zbyt mało.

Asystentów nadal za mało

- Jeżeli sędzia może mieć w referacie średnio 400 spraw, to jeden asystent na czterech sędziów z pewnością nie wystarczy. W takiej sytuacji nie będzie on w stanie pomóc sędziemu w wykonywaniu jego podstawowych, merytorycznych obowiązków - mówi sędzia Barbara Godlewska-Michalak.

Sędziowie uważają, że asystentów powinno być zdecydowanie więcej. Jeżeli Ministerstwo Sprawiedliwości chce, aby sędziowie poświęcali cały swój czas na efektywne rozpoznawanie spraw, powinno doprowadzić do sytuacji, w której jeden asystent obsługuje co najwyżej dwóch sędziów. Tylko wówczas bowiem ich pomoc nie byłaby iluzoryczna.

Nowoczesność kosztuje

W budżecie zaplanowano wydatki na realizację zadań związanych z reformą wymiaru sprawiedliwości. Na ten cel przeznaczono w budżecie 475 mln zł. Dzięki temu kontynuowany będzie między innymi proces informatyzacji sądów. Zaplanowano także kontynuację prac inwestycyjnych związanych z wykańczaniem budynków dla Sądu Apelacyjnego w Krakowie i Krajowego Centrum Kształcenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury w Krakowie oraz budynku dla Sądu Rejonowego w Rzeszowie. Nowy budżet gwarantuje kontynuację rozpoczętych programów informatycznych mających poprawić skuteczności i szybkość pracy sądów. Chodzi o tak istotne dla wymiaru sprawiedliwości programy, jak system nagrywania audio przebiegu rozprawy, program Nowej Księgi Wieczystej oraz system Elektronicznej Prezentacji Dowodów.

 

Budżet wymiaru sprawiedliwości

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

OPINIE

Sławomir Różycki, sędzia, Ministerstwo Sprawiedliwości

SŁAWOMIR RÓŻYCKI

sędzia, Ministerstwo Sprawiedliwości

Wynagrodzenia sędziów zwiększą się od 1 stycznia 2008 r. na skutek podniesienia wysokości kwoty bazowej o 2,3 proc. (tzw. podwyżka inflacyjna). Dodatkowe zwiększenie wynagrodzeń od 1 lipca 2008 r. nastąpi w związku ze zmianą zasad wynagradzania sędziów. W projekcie budżetu przewidziano także pieniądze na utworzenie nowych etatów pracowników wspierających pracę sędziów oraz prowadzących niektóre kategorie postępowań, tj. 800 etatów asystentów sędziego oraz 1,5 tys. etatów urzędniczych i 200 etatów referendarzy. Taka liczba pomocników Temidy odciąży sędziów od zadań niezwiązanych z orzekaniem. Powinno się to przełożyć na zwiększenie sprawności postępowań.

Waldemar Żurek, sędzia, rzecznik Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia

WALDEMAR ŻUREK

sędzia, rzecznik Stowarzyszenia Sędziów Polskich Iustitia

Wzrost wynagrodzeń o 10 proc. dla tak wykwalifikowanych osób jak sędziowie, to przykład tego, że Ministerstwo Sprawiedliwości nie myśli racjonalnie. Jeżeli sędzia nie będzie zarabiał w granicach 10 tys. zł miesięcznie, to osoby te zaczną masowo odchodzić do innych zawodów prawniczych. Uważam, że musi być radykalna podwyżka, że to nie mogą być kosmetyczne zmiany. Dzisiaj wynagrodzenia sędziów są ustalane w sposób sztuczny, utrzymują się na niskim, stałym poziomie. Potrzebne jest tutaj rozwiązanie systemowe, które uniezależniłoby podwyżki wynagrodzeń sędziów od decyzyjności władzy wykonawczej.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA