REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak oceniane są kwalifikacje urzędników administracji samorządowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Dziewulska-Gaj

REKLAMA

Na jakim etapie powinny być sprawdzane kwalifikacje pracowników samorządowych? Jak procedury administracyjne mogą pomóc w ocenie działalności poszczególnych pracowników samorządowych?

Wprawdzie obowiązujące regulacje prawne (ustawa o pracownikach samorządowych i rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych) tworzą system rekrutacji i okresowych ocen kwalifikacyjnych w oparciu o profesjonalizm, to jednak nadmierna ogólność tych uregulowań nie gwarantuje autentycznej oceny kompetencji urzędnika.

REKLAMA

REKLAMA

Rozumienie art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych sprzyja nieograniczonej dowolności w ocenie przydatności osoby na stanowisko urzędnicze. Rozwiązaniem tego problemu byłyby zapewne egzaminy kwalifikacyjne prowadzone przez odpowiednio wykwalifikowane osoby, a nie przez urzędników nieposiadających kompetencji pozwalających oceniać wiedzę i umiejętności przyszłych urzędników. Często ocen dokonują osoby o niższych kwalifikacjach niż kwalifikacje starającego się o posadę kandydata. W polskiej administracji jest to zjawisko powszechne i negatywne.

Okresowa ocena kwalifikacyjna, zwłaszcza obowiązkowy jej element dotyczący oceny umiejętności stosowania odpowiednich przepisów bądź kryterium dodatkowe dotyczące wiedzy specjalistycznej, staje się fikcją, jeżeli element ten nie był rzetelnie badany podczas rekrutacji. Faktem jest minimalny udział w kadrach samorządowych, np. prawników czy ekonomistów, choć stosowanie prawa w szerokim tego słowa znaczeniu jest priorytetowym zadaniem każdego urzędnika, zwłaszcza urzędnika samorządowego, którego działania i decyzje bezpośrednio wpływają na realizację praw obywateli w państwie, urzeczywistniając ideę państwa prawa.

REKLAMA

Ocena kwalifikacji urzędnika następuje także przy badaniu zasadności skargi złożonej przez osobę trzecią w związku z niewłaściwą realizacją zadań (art. 227 k.p.a.). Działania te prowadzone są w ramach sprawowanego nadzoru i nie dają pełnego obrazu kompetencji, gdyż z reguły dotyczą wycinka, a nie całokształtu pracy urzędnika.

Obraz kompetencji urzędnika w szerszym zakresie zarysowuje się ponadto przy kontrolach, a w szczególności kontrolach NIK (art. 203 ust. 2 Konstytucji RP), nadzoru przez wojewodę czy regionalne izby obrachunkowe (art. 171 ust. 2 Konstytucji RP), a także oceny podejmowanych decyzji przez organy odwoławcze (wojewoda, samorządowe kolegia odwoławcze) w prowadzonych postępowaniach administracyjnych (art. 17 k.p.a.). Efekty tych postępowań powinny stanowić przyczynek do dokonania przez zwierzchnika oceny osoby zatrudnionej na stanowisku urzędniczym pod względem jej przydatności do tej pracy, a w razie stwierdzenia poważnych lub licznych uchybień w jakości pracy wyciągnięcia konsekwencji dyscyplinarnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WNIOSEK

Kwalifikacje urzędnika powinny podlegać ocenie także w ramach bieżącego nadzoru ogólnego, a w szczególności w sytuacji stwierdzenia nieprawidłowości, jeżeli mają one związek z brakiem wymaganych umiejętności.

PODSTAWA PRAWNA

n Art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.).

n Art. 17, 227 ustawy z z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071).

Izabela Dziewulska-Gaj

główny specjalista w wydziale kontroli i audytu wewnętrznego Urzędu Miasta Opole

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA