REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uchwały intencyjne przy dofinansowaniu ze źródeł zagranicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RL

REKLAMA

REKLAMA

Podpisanie przez upoważnionego przedstawiciela jednostki samorządu terytorialnego umowy o dofinansowanie projektu środkami zagranicznymi jest oświadczeniem woli. Przepisy regulujące działalność jednostek samorządu terytorialnego nie posługują się pojęciem uchwały intencyjnej.

 

PROBLEM

 

Czy dopuszczalne jest podejmowanie przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego tzw. uchwał intencyjnych, jako elementów wniosków o dofinansowanie projektów ze środków przewidzianych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Mechanizmu Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego?

 

MF INFORMUJE

 

Przepisy regulujące działalność jednostek samorządu terytorialnego nie posługują się pojęciem uchwały intencyjnej. Organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego podejmują wymienione uchwały na podstawie przepisów ustaw ustrojowych samorządu terytorialnego, także tych, które formułują zasadę domniemania właściwości organu stanowiącego oraz dotyczą zaciągania zobowiązań długoterminowych. Do kwestii zaciągania zobowiązań długoterminowych przez jednostki samorządu terytorialnego - na gruncie przepisów m.in. ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.) oraz ustawy ustrojowej samorządu terytorialnego - minister odniósł się w piśmie z 9 czerwca 2006 r. nr ST1- 4834-664/2006 skierowanym do prezesów regionalnych izb obrachunkowych. Z pisma tego wynika m.in., że w ocenie ministra finansów, zobowiązania wymienione w przepisie art. 184 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy o finansach publicznych dotyczą takiego rodzaju umów, których wykonanie jest niezbędne w roku następnym i w tymże roku upływa termin zapłaty, pod warunkiem iż realizacja tych umów jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki samorządowej. Nie chodzi zatem o wszelkiego rodzaju umowy, lecz jedynie takie, które ten warunek spełniają. Ponadto minister finansów w piśmie z 9 czerwca 2006 r. zaznaczył to, że przepis art. 184 znajduje się w Dziale IV w rozdziale 2 ustawy o finansach publicznych - Opracowanie i uchwalenie budżetu jednostki samorządu terytorialnego i określa zakres uchwały budżetowej. Przepis ten wymienia obligatoryjne i fakultatywne składniki uchwały budżetowej i nie można przypisywać mu innego znaczenia. Zamieszczenie w uchwale budżetowej np. prognozowanych dochodów według źródeł i działów (art. 184 ust. 1 pkt 1) również nie jest podstawą do pobierania dochodów, podstawą są natomiast przepisy ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i innych ustaw określające źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi są przekazywane zgodnie z procedurami zawartymi w umowie międzynarodowej lub w umowie z przekazującym środki albo z innymi procedurami obowiązującymi przy ich wykorzystaniu. Mówi o tym przepis art. 44 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966 ze zm.).

Zawarta z beneficjentem umowa o dofinansowanie projektu środkami zagranicznymi formułuje m.in. obowiązki beneficjenta w zakresie ponoszenia określonych wydatków, które są warunkiem otrzymania wsparcia finansowego. Podpisanie przez upoważnionego przedstawiciela (upoważnionych przedstawicieli) jednostki samorządu terytorialnego umowy o dofinansowanie jest oświadczeniem woli.

RL

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA