| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Ustrój i jednostki > Uchwały intencyjne przy dofinansowaniu ze źródeł zagranicznych

Uchwały intencyjne przy dofinansowaniu ze źródeł zagranicznych

Podpisanie przez upoważnionego przedstawiciela jednostki samorządu terytorialnego umowy o dofinansowanie projektu środkami zagranicznymi jest oświadczeniem woli. Przepisy regulujące działalność jednostek samorządu terytorialnego nie posługują się pojęciem uchwały intencyjnej.

 

PROBLEM

 

Czy dopuszczalne jest podejmowanie przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego tzw. uchwał intencyjnych, jako elementów wniosków o dofinansowanie projektów ze środków przewidzianych w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Mechanizmu Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego?

 

MF INFORMUJE

 

Przepisy regulujące działalność jednostek samorządu terytorialnego nie posługują się pojęciem uchwały intencyjnej. Organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego podejmują wymienione uchwały na podstawie przepisów ustaw ustrojowych samorządu terytorialnego, także tych, które formułują zasadę domniemania właściwości organu stanowiącego oraz dotyczą zaciągania zobowiązań długoterminowych. Do kwestii zaciągania zobowiązań długoterminowych przez jednostki samorządu terytorialnego - na gruncie przepisów m.in. ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.) oraz ustawy ustrojowej samorządu terytorialnego - minister odniósł się w piśmie z 9 czerwca 2006 r. nr ST1- 4834-664/2006 skierowanym do prezesów regionalnych izb obrachunkowych. Z pisma tego wynika m.in., że w ocenie ministra finansów, zobowiązania wymienione w przepisie art. 184 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy o finansach publicznych dotyczą takiego rodzaju umów, których wykonanie jest niezbędne w roku następnym i w tymże roku upływa termin zapłaty, pod warunkiem iż realizacja tych umów jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki samorządowej. Nie chodzi zatem o wszelkiego rodzaju umowy, lecz jedynie takie, które ten warunek spełniają. Ponadto minister finansów w piśmie z 9 czerwca 2006 r. zaznaczył to, że przepis art. 184 znajduje się w Dziale IV w rozdziale 2 ustawy o finansach publicznych - Opracowanie i uchwalenie budżetu jednostki samorządu terytorialnego i określa zakres uchwały budżetowej. Przepis ten wymienia obligatoryjne i fakultatywne składniki uchwały budżetowej i nie można przypisywać mu innego znaczenia. Zamieszczenie w uchwale budżetowej np. prognozowanych dochodów według źródeł i działów (art. 184 ust. 1 pkt 1) również nie jest podstawą do pobierania dochodów, podstawą są natomiast przepisy ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i innych ustaw określające źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi są przekazywane zgodnie z procedurami zawartymi w umowie międzynarodowej lub w umowie z przekazującym środki albo z innymi procedurami obowiązującymi przy ich wykorzystaniu. Mówi o tym przepis art. 44 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 203, poz. 1966 ze zm.).

Zawarta z beneficjentem umowa o dofinansowanie projektu środkami zagranicznymi formułuje m.in. obowiązki beneficjenta w zakresie ponoszenia określonych wydatków, które są warunkiem otrzymania wsparcia finansowego. Podpisanie przez upoważnionego przedstawiciela (upoważnionych przedstawicieli) jednostki samorządu terytorialnego umowy o dofinansowanie jest oświadczeniem woli.

RL

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Miśkiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »