Kategorie

Orzeczenia NSA

Ustawa o dostępie do informacji publicznej nie może stanowić podstawy do otrzymania informacji we własnej sprawie.
Powierzchnia użytkowa hali garażowej wykazana w ewidencji gruntów i budynków jest dla organów podatkowych wiążąca, niezależnie od tego, czy jest zgodna z rzeczywistością. Dane dotyczące powierzchni użytkowej lokali należą bowiem do danych bezwzględnie wiążących organy podatkowe, których nie mogą one samodzielnie podważyć w ramach postępowania podatkowego. Faktyczne obmiary nie mogą skutecznie podważyć zapisów ewidencji, mogą jedynie stanowić informację wskazującą na potrzebę wprowadzenia stosownych zmian.
Prawomocne zakończenie postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe ma istotny wpływ na bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Mimo regulacji ustawowej Ordynacji podatkowej w tym zakresie, zagadnienie to wywołuje w dalszym ciągu liczne spory, a bieżące orzecznictwo stara się je eliminować.
W dniu 22 czerwca 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę w składzie 7 sędziów (sygn. II OPS 5/19), w której uznał, że wniesienie skargi na bezczynność po zakończeniu przez organ administracji publicznej prowadzonego postępowania poprzez wydanie decyzji ostatecznej stanowi przeszkodę w merytorycznym rozpoznaniu takiej skargi.
Żaden przepis ustawy nie nakłada na radę gminy obowiązku odebrania od radnego oświadczenia, czy wyraża zgodę na kandydowanie do składu określonej komisji – stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny.
Zdaniem NSA można zaskarżyć naruszającą przepisy prawa uchwałę organu stanowiącego gminy, jeszcze przed upływem 14 dni od jej ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym. O naruszeniu prawa można mówić już w dacie podjęcia uchwały a nie dopiero od dnia wejścia w życie.
Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów z 24 września 2018 r. o sygnaturze II FPS 1/18 wyjaśnił na korzyść podatników wątpliwości dotyczące rozumienia obowiązujących przed 2016 rokiem zasad rozliczania podatku od nieruchomości objętych współwłasnością.
Zaniechanie przekazania wojewodzie dokumentacji planistycznej związanej ze zmianą studium w ustawowym terminie skutkuje możliwością jego unieważnienia także po upływie roku od dnia uchwalenia zmiany.
Gmina realizuje projekt zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych współfinansowany ze środków unijnych. Mieszkaniec ponosi częściową odpłatność za instalację. Zgodnie z umową zawartą między gminą a mieszkańcem, zestaw kolektorów słonecznych i instalacji fotowoltaicznych przejdzie na własność mieszkańca po zakończeniu prac instalacyjnych sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawów, zaplanowanych na okres 5 lat od dnia przekazania ostatniej transzy płatności na konto gminy. Gmina jest zatem w tym przypadku inwestorem, który wyłoni w drodze przetargu wykonawcę, który wykona na jej rzecz dostawę i montaż paneli fotowoltaicznych. Na tym tle pojawiła się wątpliwość, czy w tym przypadku mamy do czynienia z relacją: podwykonawca-wykonawca (gmina)-inwestor (mieszkaniec) i należy rozliczyć transakcję na gruncie VAT w procedurze odwrotnego obciążenia?
Nie można w akcie urodzenia wpisać rodziców tej samej płci - tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
Naczelny Sąd Administracyjny dał jasne wskazówki co do kompetencji Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych do oceny oświadczeń o wystąpieniu z Kościoła.