REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wpływ na przedawnienie zaległości podatkowej przestępstwa skarbowego/ fot. Shutterstock
Wpływ na przedawnienie zaległości podatkowej przestępstwa skarbowego/ fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prawomocne zakończenie postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe ma istotny wpływ na bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Mimo regulacji ustawowej Ordynacji podatkowej w tym zakresie, zagadnienie to wywołuje w dalszym ciągu liczne spory, a bieżące orzecznictwo stara się je eliminować.

REKLAMA

Dnia 30 lipca 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wydał wyrok w połączonych sprawach I FSK 42/20 i I FSK 128/20, w których oddalił skargi kasacyjne organów podatkowych, stwierdzając, że – w określonych przypadkach - zawieszenie biegu terminu przedawnienia na skutek wszczęcia postępowania przygotowawczego w sprawie przestępstwa skarbowego może stanowić nadużycie prawa.

REKLAMA

Podstawą rozważań NSA był art. 70 par 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu, z dniem wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, o którym podatnik został zawiadomiony, jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia wiązało się z niewykonaniem tego zobowiązania. Wyrok stanowi kontrolę uprzednich rozważań WSA we Wrocławiu, który orzekł, że wszczęcie postępowania karnego skarbowego i poprawne zawiadomienie podatnika o tym fakcie, nie zawsze wywołuje skutek w postaci zawieszenia biegu terminu przedawnienia.

Polecamy: Seria poradników z prawa pracy

Sąd wskazał przy tym, że bezpodstawne wszczęcie postępowania karnego skarbowego w istocie korzystnego dla organów podatkowych, nie może być równolegle niekorzystne dla podatnika. Każde bowiem wszczęcie takiego postępowania winno podlegać przede wszystkim merytorycznej kontroli sądowej i instancyjnej. Wszczęcie postępowania karnego skarbowego dla pozoru, zasadniczo w celu zawieszenia biegu terminu przedawnienia stanowi zatem nadużycie prawa przez organy państwowe. Niekiedy postępowanie takie jest wszczynane krótko przed upływem ustawowego terminu przedawnienia, a po jego wszczęciu nie zostają wykonane żadne czynności poza zawiadomieniem podatnika o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia. W związku z powyższym, WSA we Wrocławiu wyraził opinię, że rolą sądu jest przeciwdziałanie nadużyciom prawa, przede wszystkim w sytuacji, gdy takiego działania dopuszcza się organ. NSA zgadzając się ze stanowiskiem WSA we Wrocławiu oddalił skargi kasacyjne. NSA stanął na stanowisku, że niedopuszczalne jest instrumentalne wszczynanie postępowań karnych skarbowych przez organy podatkowe tylko dlatego, aby przerwać bieg przedawnienia zobowiązań podatkowych.

Wydany wyrok ma istotne znaczenie w tematyce wygaszenia należności podatkowych  wskutek ich przedawnienia. Istotne będą zwłaszcza tezy i szczegóły sporządzonego uzasadnienia orzeczenia, z uwagi na wielość w praktyce funkcjonowania organów, sytuacji w których wystąpić może okoliczność instrumentalnego traktowania instytucji karnych-skarbowych finansowego postępowania przygotowawczego. Co ważne również – w kontekście tez i wniosków wyroku – orzeczenie może być istotne w sytuacji, gdy wszczęte uprzednio postępowanie przygotowawcze finansowego organu, zostało następnie umorzone (niezależnie od przyczyn).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paweł Kaźmierczak

doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zagadnieniach opodatkowania jest podatkiem od towarów i usług oraz procedury podatkowej.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

REKLAMA

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

REKLAMA

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA