REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wyodrębnienie lokalu a optymalizacja podatku od nieruchomości.
Wyodrębnienie lokalu a optymalizacja podatku od nieruchomości.
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów z 24 września 2018 r. o sygnaturze II FPS 1/18 wyjaśnił na korzyść podatników wątpliwości dotyczące rozumienia obowiązujących przed 2016 rokiem zasad rozliczania podatku od nieruchomości objętych współwłasnością.

Przed wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2016 r zmian w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: upol), wątpliwości podatników, organów podatkowych i sądownictwa administracyjnego budził sposób odczytywania przepisu art. 3 ust. 5 ustawy. W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2015 r. jego treść była następująca:

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli wyodrębniono własność lokali, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości od gruntu oraz części budynku stanowiących współwłasność ciąży na właścicielach lokali w zakresie odpowiadającym częściom ułamkowym wynikającym ze stosunku powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej całego budynku

Przy takim brzmieniu przepisu ustanowienie odrębnej własności lokalu mogło skutkować w istocie wyłączeniem znacznej części powierzchni użytkowej budynku z opodatkowania. Skutek taki - w świetle literalnego brzmienia przepisu nie budził wątpliwości w przypadku gdy pojawiało się (w wyniku ustanowienia odrębnej własności lokalu) co najmniej dwóch współwłaścicieli. Jednakże spory budziło to, czy także w przypadku gdy jeden podmiot ustanawiając odrębną własność lokalu dla siebie samego mógł stosować przywołaną szczególną regulację dotyczącą współwłasności.

Zagadnienie budzące poważne wątpliwości, które NSA postanowił przedstawić do rozstrzygnięcia składowi siedmiu sędziów sprowadzało się w związku z powyższym do ustalenia, czy powołany przepis (w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2015 r.) będzie miał zastosowanie w przypadku, gdy wyodrębnione lokale, z własnością których wiąże się udział w nieruchomości wspólnej, znajdują się we własności tego samego podmiotu, czy tez niezbędne jest, aby lokale te stanowiły własność więcej niż jednego podmiotu.

REKLAMA

Zobacz: Podatek od nieruchomości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pretekstem do wystosowania pytania był spór podatnika z samorządowym organem podatkowym, powstały w momencie kiedy z należącego do podatnika budynku wyodrębniono dwa lokale (pozostające nadal wyłącznie w jego własności), a który dotarł przed NSA. Organ podatkowy uznał, że nie znajduje podstaw do naliczenia podatku w stosunku do pozostałej części budynku oraz gruntu w proporcji powierzchni użytkowej wyodrębnionych lokali do powierzchni użytkowej całego budynku (zgodnie z art. 3 ust. 5 upol) i określił wysokość zobowiązania na zasadach ogólnych.

Skład orzekający kierując pytanie do poszerzonego składu zreferował rozbieżności w linii orzeczniczej NSA kreującej dwa przeciwstawne stanowiska. Zgodnie z pierwszym z nich, przepis art. 3 ust. 5 upol nie znajdował zastosowania w przypadku gdy własność wyodrębnionego lokalu, czy też lokali pozostawała w rękach tego samego podmiotu, gdyż w takim przypadku nie mogła powstać współwłasność, o której mowa w przepisie. Opodatkowanie nieruchomości następować powinno zgodnie z zasadami ogólnymi. Drugie podejście prezentowane w orzecznictwie NSA abstrahuje od podmiotu będącego właścicielem lokali, zwracając jedynie uwagę na fakt ich wyodrębnienia i to z nim wiąże powstanie części wspólnej, która staje się współwłasnością.

Rozpatrując przedstawiony zagadnienie skład siedmiu sędziów podjął na wstępie rozważania dotyczące relacji pojęć takich jak „współwłasność” stosowanych w rożnych gałęziach prawa. Uwzględniając zasadę spójności systemu prawa NSA zauważył, że na gruncie ustawy o własności lokali, której unormowania są istotne dla rozpatrywanej kwestii współwłasność nieruchomości wspólnej jest odmienna od „zwykłej” współwłasności regulowanej w kodeksie cywilnym. Powstaje ona zawsze w wyniku wyodrębnienia lokali, niezależnie od ilości podmiotów będących właścicielami lokali.

Podsumowując dogmatyczne rozważania, skład siedmiu sędziów NSA odpowiadając na przedstawione zagadnienie stwierdził, że dla zastosowania przepisu art. 3 ust. 5 upol w stanie prawnym do 31 grudnia 2015 r. nie ma znaczenia, czy właścicielem wyodrębnionych lokali jest ten sam podmiot. Każdy wyodrębniony lokal stanowi odrębny, samodzielny przedmiot opodatkowania, a w konsekwencji względem każdego powstaje odrębne zobowiązanie podatkowe w podatku od nieruchomości. W dalszej konsekwencji obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości od gruntu i części wspólnej budynku powstaje w częściach ułamkowych odpowiadających proporcji powierzchni użytkowej lokali do powierzchni użytkowej całego budynku.

Dominik Goślicki

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, w szczególności podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości.

Mateusz Janus

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem podatkowym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA