Gmina realizuje projekt zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych współfinansowany ze środków unijnych. Mieszkaniec ponosi częściową odpłatność za instalację. Zgodnie z umową zawartą między gminą a mieszkańcem, zestaw kolektorów słonecznych i instalacji fotowoltaicznych przejdzie na własność mieszkańca po zakończeniu prac instalacyjnych sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawów, zaplanowanych na okres 5 lat od dnia przekazania ostatniej transzy płatności na konto gminy. Gmina jest zatem w tym przypadku inwestorem, który wyłoni w drodze przetargu wykonawcę, który wykona na jej rzecz dostawę i montaż paneli fotowoltaicznych. Na tym tle pojawiła się wątpliwość, czy w tym przypadku mamy do czynienia z relacją: podwykonawca-wykonawca (gmina)-inwestor (mieszkaniec) i należy rozliczyć transakcję na gruncie VAT w procedurze odwrotnego obciążenia?
ODPOWIEDŹ: Niestety, nie ma możliwości udzielenia jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Można spotkać się z dwoma rozbieżnymi poglądami dotyczącymi tej tematyki - jednym, prezentowanym przez organy podatkowe, a drugim - prezentowanym w orzecznictwie sądów administracyjnych.
Przeczytaj w INFORLEX.PL Administracja cały artykuł:
Odwrotne obciążenie w gminie
Przeczytaj uzasadnienie odpowiedzi.