| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Rektorzy przyjęli strategię rozwoju szkolnictwa wyższego

Rektorzy przyjęli strategię rozwoju szkolnictwa wyższego

Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich przyjęło w czwartek (6.05) w Kielcach środowiskowy projekt "Strategii rozwoju szkolnictwa wyższego na lata 2010-2020".

Przewodnicząca KRASP, rektor Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Katarzyna Chałasińska-Macukow podkreślała podczas konferencji prasowej, że założenia strategii stawiają na jakość nauczania.

"Przy tak żywiołowym rozwoju rynku edukacyjnego w Polsce w ostatnich dwudziestu latach, trochę zaniedbano jakość. Skoncentrowaliśmy się na jakości, ma być poprawiona - dobre uczelnie mają dostać więcej pieniędzy, gros funduszy ma być przekazywane w drodze konkursów" - mówiła Chałasińska-Macukow. Zaznaczyła, że to wspólny element strategii środowiskowej i przygotowywanej przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego nowelizacji ustawy o szkolnictwie wyższym.

Strategia rektorska przyjmuje także uznanie Krajowych Ram Kwalifikacji wynikających z Deklaracji Bolońskiej. Krajowe Ramy Kwalifikacji są częścią inicjatywy Unii Europejskiej, zmierzającej do lepszego porównywania kwalifikacji zdobywanych przez studentów w różnych narodowych systemach edukacji. "To, co chcemy wprowadzić, to ogromna swoboda edukacyjna. Dotychczas, gdy oceniano proces kształcenia, mówiono o drodze, jaką każdy student przechodzi i jakie przedmioty zalicza. W tej chwili będzie nas interesowało to, co student umie i jaką ma wiedzę po przejściu drogi, która może być znacząco różnorodna" - tłumaczyła prezes KRASP.

Jak podkreśliła goszcząca na obradach minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka, przyjęcie strategii zobowiązuje rektorów do wdrażania tych elementów strategii, które można wprowadzić bez konieczności zmian legislacyjnych. "Rektorzy będą wprowadzali zmiany, które są ważne ze względu na konieczność dostosowania uczelni do rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego" - mówiła Kudrycka.

Minister zauważyła, że działania rektorów, ministerstwa i grupy eksperckiej w ramach strategii były prowadzone w taki sposób, aby wprowadzić pewną konkurencyjność między wydziałami, uczelniami i osobami odpowiedzialnymi za dydaktykę, tak aby bardziej inwestować w te podmioty, które mają najwyższą jakość badań i dydaktyki. Zaznaczyła, że są koncepcje finansowania także słabszych wydziałów i uczelni.

Kudrycka mówiła również o różnicach w dokumencie przyjętym przez rektorów, a strategią opracowaną przez ekspertów na zlecenie ministerstwa. Podkreśliła, że wszystkie różnice, m.in. dotyczące sposobów finansowania szkół wyższych, będą poddane dyskusjom. Minister wyraziła nadzieję, że przedstawiciele KRASP, autorzy strategii eksperckiej, przedstawiciele studentów, doktorantów i związków zawodowych spotkają się przy okrągłym stole.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

e-agropodatki.pl

Pierwszy w Polsce podatkowy serwis informacyjny dla rolników indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »