Rząd przyjął projekt zmian w ustawie o komercjalizacji PKP
REKLAMA
Samorządy będą wtedy mogły odnowić lub wyremontować dworce. Jedynym warunkiem przejęcia budynku będzie zachowanie w nim obsługi podróżnych.
REKLAMA
Projekt zakłada, że w każdym przypadku przekazania dworca samorządowi przez PKP S.A. minister infrastruktury przed wydaniem na to zgody będzie analizował, czy w skład nieruchomości nie wchodzą grunty zajęte pod liniami kolejowymi. Z przepisów nowelizacji wyłączono dworce kolejowe znajdujące się w pobliżu kolejowych przejść granicznych.
CIR poinformował, że zgodnie z projektowanymi przepisami, przekazanie przez PKP S.A. dworców będzie oznaczało, że zobowiązania PKP S.A. z tytułu podatku od nieruchomości wygasną.
REKLAMA
Nowelizacja ma uregulować także sprawę zobowiązań PKP S.A. związanych z podatkiem dochodowym od osób prawnych. Rząd przyjął, że PKP S.A. spłaci te zobowiązania za lata 2011-2015 przenosząc własność akcji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe na rzecz Skarbu Państwa.
Jak poinformował CIR, zgodnie z projektem nowelizacji w momencie wniesienia do spółki PKP PLK majątku aportem zostanie rozwiązana umowa dzierżawy pomiędzy tą spółka a PKP S.A. na użytkowanie linii kolejowych. Czynsz z tytułu rozwiązania umowy zostanie opodatkowany podatkiem VAT, który może wynieść 242 mln zł. Z tego powodu wprowadzono możliwość zapłaty zobowiązań podatkowych z tytułu VAT przez przeniesienie własności akcji PLK S.A. na rzecz Skarbu Państwa.
Regulowanie przez PKP S.A. zobowiązań podatkowych poprzez ich zapłatę akcjami PLK S.A. oznacza, że zwiększy się znacznie udział Skarbu Państwa w kapitale zakładowym PLK S.A.
REKLAMA
REKLAMA