Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA
REKLAMA
W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.
- Gdzie będzie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (STC) w Krakowie?
- Strefa Czystego Transportu (SCT) w Krakowie: wyjątki i opłaty
Od początku 2026 roku w Krakowie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (SCT). Zgodnie z przyjętymi przepisami, do wjazdu na teren SCT dopuszczone będą jedynie pojazdy spełniające określone normy emisji spalin lub wymogi dotyczące roku produkcji — z wyjątkiem mieszkańców Krakowa, którzy nabyli samochód przed wejściem uchwały w życie. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
REKLAMA
Gdzie będzie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (STC) w Krakowie?
Nowa strefa SCT obejmie obszar wewnątrz IV obwodnicy miasta. Kryteria wjazdu będą jednoznaczne: samochód musi spełniać minimalne wymagania normy emisji EURO albo być wyprodukowany po określonym roku. W praktyce oznacza to, że:
- samochody benzynowe będą musiały spełniać co najmniej normę Euro 4 lub być wyprodukowane w 2005 roku bądź później.
- samochody z silnikiem Diesla – co najmniej normę Euro 6 lub rocznik 2014 wzwyż (dla ciężarówek i autobusów od 2012 r.).
Strefa Czystego Transportu (SCT) w Krakowie: wyjątki i opłaty
Mieszkańcy Krakowa, którzy zakupili pojazdy przed wejściem w życie uchwały, zostaną z nowych przepisów zwolnieni — będą mogli korzystać z tych pojazdów bez ograniczeń czasowych. Natomiast samochody nabyte już po tej dacie będą musiały spełniać obowiązujące wymogi.
Dla kierowców spoza Krakowa, których auta nie spełnią standardów SCT, przewidziano opłaty za wjazd:
- 2,5 zł za godzinę lub 5 zł za dzień w 2026 r.,
- 15 zł za dzień w 2027 r.,
Abonamenty miesięczne będą wynosić:
- 100 zł w 2026 r.,
- 250 zł w 2027 r.,
- 500 zł w 2028 r.
Od 1 stycznia 2026 r. do Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie bez ograniczeń będą mogły wjechać:
- pojazdy elektryczne;
- pojazdy napędzane wodorem;
- pojazdy napędzane gazem ziemnym (CNG);
- mieszkańcy Krakowa, którzy nabyli samochód przed wejściem uchwały w życie;
- osoby korzystające ze świadczeń zdrowotnych w placówkach w SCT – w dniu wizyty;
- osoby z niepełnosprawnością (jeden pojazd zgłoszony na kartę parkingową(
- pojazdy specjalne, zabytkowe, sądowe, prokuratorskie, ministerstw, administracji rządowej.
Opłatę emisyjną za wjazd do Strefy będzie można uiścić drogą elektroniczną lub w punkcie wskazanym przez Prezydenta Miasta Krakowa osobiście lub przez pełnomocnika. Należy pamiętać, że opłaty emisyjnej dokonuje się przed wjazdem do Strefy lub przed włączeniem się do ruchu na obszarze Strefy.
USTAWA z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych
Art. 39. [Strefy czystego transportu]
1. W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko na terenie gminy można ustanowić strefę czystego transportu obejmującą drogi, których zarządcą jest gmina, do której zakazuje się wjazdu pojazdów samochodowych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym innych niż:
1) elektryczne;
2) napędzane wodorem;
3) napędzane gazem ziemnym;
4) wyłączone na podstawie uchwały rady gminy, zgodnie z ust. 4.
2. Od zakazu, o którym mowa w ust. 1, zwolnione są:
1) pojazdy:
a) Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Służby Więziennej, Krajowej Administracji Skarbowej, jednostek ochrony przeciwpożarowej, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa oraz służb ratowniczych,
b) używane we flocie obsługującej Kancelarię Prezesa Rady Ministrów,
c) zarządów dróg i realizujące zadania na rzecz zarządców dróg,
d) Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także sił zbrojnych państw obcych, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi,
e) urzędów morskich realizujących zadania w pasie technicznym i ochronnym wybrzeża oraz w portach i przystaniach morskich,
f) posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne,
g) Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, inne niż wykorzystywane wyłącznie do przewozu osób;
2) specjalistyczne środki transportu sanitarnego, wykorzystywane przez zespoły ratownictwa medycznego oraz zespoły transportu sanitarnego;
3) autobusy zeroemisyjne;
4) autobusy szkolne.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA