REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doręczenia w postępowaniu administracyjnym. Co się zmieniło od 13 lipca 2025 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Cieślak
Radca prawny
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Doręczenia w postępowaniu administracyjnym. Co się zmieniło od 13 lipca 2025 r.?
Doręczenia w postępowaniu administracyjnym. Co się zmieniło od 13 lipca 2025 r.?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczące doręczeń wypełniają lukę, która istniała w dotychczasowej regulacji. Czy doręczanie pism przez organy będzie łatwiejsze?

Zmiany regulacji o doręczeniach w Kodeksie postępowania administracyjnego

W dniu 13 lipca 2025 r. weszły w życie zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: „k.p.a.”) wprowadzone ustawą z dnia 21 maja 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego (dalej: „ustawa deregulacyjna”).

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy deregulacyjnej, sprawy wszczęte i niezakończone do dnia 13 lipca 2025 r. będą prowadzone na podstawie przepisów k.p.a. w ich dotychczasowym brzmieniu, a zmienione przepisy znajdą zastosowanie do spraw wszczynanych od dnia 13 lipca 2025 r.

Dodane przepisy dotyczące doręczeń wypełniają lukę, która istniała w dotychczasowej regulacji i bardziej można je wiązać z jej uszczelnieniem, to jednak znalazły się w ustawie deregulacyjnej.

REKLAMA

Fikcja doręczenia nie zawsze możliwa

Przypomnieć trzeba, że doręczenia regulują przepisy Rozdziału 8 k.p.a. Jednym z nich jest art. 45 k.p.a. o następującym brzmieniu: „Jednostkom organizacyjnym i organizacjom społecznym doręcza się pisma w lokalu ich siedziby do rąk osób uprawnionych do odbioru pism. Przepis art. 44 stosuje się odpowiednio.”. W praktyce regulacja ta okazała się niewystarczającą, zwłaszcza gdy siedziba osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej nie istnieje lub z innego powodu nie jest możliwa do ustalenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązujący art. 44 k.p.a. ustanawia fikcję doręczenia, ale instytucja ta ma zastosowanie, gdy jednostka organizacyjna albo organizacja społeczna posiada siedzibę. W praktyce budynek, którego adres został wskazany jako siedziba, może już nie istnieć (np. został zburzony) albo adres siedziby został wykreślony z rejestru. Wówczas art. 44 k.p.a. nie miał zastosowania, co uniemożliwiało uznanie pisma za doręczone.

W takich sytuacjach dochodziło do niemożności dokonywania doręczeń np. do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, nawet jeżeli znane były organowi adresy podane przez członków zarządu spółki z o.o. jako ich adresy do doręczeń. Są one podawane przy dokonywaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (art. 19a ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym – t.j. Dz.U.2025.869). Doręczenie mogło bowiem nastąpić wyłącznie na adres siedziby spółki z o.o., a nie osoby ją reprezentującej.

Na czym polega instytucja wtórnego adresata?

Ustawą deregulacyjną, dodany został przepis art. 45a, który w sytuacjach wskazanych w jego § 1, ustanawia instytucję wtórnego adresata. Przesłanki są następujące:

1) brak możliwości doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 45 k.p.a.,

2) podany przez jednostkę organizacyjną lub organizację społeczną adres jej siedziby:

- nie istnieje,

- został wykreślony z rejestru lub

- jest niezgodny z odpowiednim rejestrem,

3) nie można ustalić adresu siedziby.

Przykład

Adres siedziby spółki z o.o. jest wpisany do rejestru przedsiębiorców KRS, ale właściciel domu wskazanego jako adres siedziby spółki z o.o. oświadcza, że wynajął lokal spółce na określony czas, który dawno upłynął (dokumentuje to umową najmu na czas określony). Oświadcza nadto, że nie wie jaki jest nowy adres siedziby tej spółki z o.o. i nie ma żadnego kontaktu z osobami z tej spółki. Oznacza to, że adres siedziby jest niezgodny z rejestrem przedsiębiorców KRS.

W takiej sytuacji, zgodnie z art. 45a § 1 k.p.a. organ będzie mógł doręczyć decyzję członkowi zarządu tej spółki z o.o. (wtórnemu adresatowi) na adres wskazany we wniosku o wpis członka zarządu do rejestru KRS albo na inny, znany organowi adres tego reprezentanta spółki.

W przypadku gdy reprezentacja ma charakter łączny z innymi osobami fizycznymi, pismo doręcza się wszystkim osobom upoważnionym do reprezentowania adresata. Wówczas, doręczenie uważa się za dokonane z chwilą najwcześniejszego doręczenia pisma osobie fizycznej upoważnionej do reprezentowania adresata (art. 45a § 2 k.p.a.).

Dopiero, gdy nie jest nie jest możliwe ustalenie adresu osoby fizycznej upoważnionej do reprezentowania adresata, pismo pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia (art. 45a § 2 k.p.a.).

Przykład

Członek zarządu zmienił podany adres do doręczeń i nie podał aktualnego adresu oraz nie było możliwości ustalenia jego nowego adresu bo nie ma meldunku.

Podsumowanie

Zgodnie z art. 45a § 4 i § 5 k.p.a., uznanie doręczenia za dokonane następuje z dniem sporządzenia przez organ administracji publicznej adnotacji o niemożności ustalenia adresu osoby fizycznej upoważnionej do reprezentowania adresata, a organ administracji jest obowiązany niezwłocznie sporządzić i utrwalić w aktach sprawy adnotację w tej sprawie.

Dodany przepis nie zawsze usunie niemożność doręczeń jednostce organizacyjnej lub organizacji społecznej. Zdarza się, że dana jednostka organizacyjna nie tylko nie ma siedziby albo adres jej siedziby jest niezgodny z rejestrem, ale dodatkowo nie ma ona organu (np. członka zarządu ją reprezentującego). W takich sytuacjach nie będzie możliwe zastosowanie instytucji wtórnego adresata.

Polecamy: Darowizny, testamenty, spadki. Prawidłowe zapisy. Przykładowe wzory

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

REKLAMA