REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminny program ochrony zwierząt nie może mieć dowolnej treści

Gminny program ochrony zwierząt nie może mieć dowolnej treści/Fot. Fotolia
Gminny program ochrony zwierząt nie może mieć dowolnej treści/Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zapewnienie opieki nad bezdomnymi zwierzętami jest zadaniem własnym gminy. Sposób jego realizacji wynika z ustawy o ochronie zwierząt, a także z gminnego programu opieki nad zwierzętami. Taki program rada gminy ma obowiązek przyjąć każdego roku, w ściśle określonym terminie: do 31 marca.

Obowiązek corocznego przyjmowania przez radę gminy programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt (dalej: program) wynika z art. 11a ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (dalej: ustawa; u.o.z.). Ustawa ta, w art. 11 ust. 1 wskazuje, że zapobieganie bezdomności zwierząt i zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywanie należy do zadań własnych gmin. Natomiast sam program - zgodnie z treścią art. 11a ust. 1 u.o.z. - ma służyć realizacji przez samorząd tego zadania własnego.

REKLAMA

Projekt do zaopiniowania

Projekt programu przygotowuje wójt (burmistrz, prezydent miasta). Tak wynika wprost z treści art. 11a ust. 6 u.o.z. Ponadto projekt programu musi zostać zaopiniowany przez podmioty wymienione w art. 11a ust. 7 u.o.z. Zgodnie z tym przepisem są to:

  • właściwy powiatowy lekarz weterynarii,
  • organizacje społeczne, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, działające na obszarze gminy,
  • dzierżawcy lub zarządcy obwodów łowieckich działających na obszarze gminy.

REKLAMA

Wymienionym podmiotom ustawodawca wyznaczył 21­dniowy termin (liczony od dnia otrzymania projektu programu) na wydanie na jego temat opinii. Niewydanie opinii w tym terminie uznaje się za akceptację przesłanego programu (art. 11a ust. 8 u.o.z.).

Zaznaczyć trzeba, że chociaż opinia na temat programu przedstawiona przez ww. podmioty nie jest wiążąca, to tego etapu nie można pominąć. Niewystąpienie o opinię skutkować bowiem może stwierdzeniem - przez organ nadzoru albo sąd administracyjny - nieważności uchwalonego programu. Stanowisko takie potwierdza orzecznictwo. Przykładowo wskazać można wyrok WSA we Wrocławiu z 22 października 2010 r. (sygn. akt II SA/Wr 478/13), w którym czytamy: "niezasięgnięcie opinii organizacji społecznych, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, działającym na obszarze gminy, stanowi naruszenie trybu podejmowania uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt, co skutkuje stwierdzeniem nieważności uchwały w całości. Nie jest wystarczający argument, że na terenie gminy nie działa żadna organizacja społeczna, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, co zwalnia gminę z obowiązku opiniowania uchwały. Za działającą na terenie gminy należy uznać każdą organizację, która swoim zakresem działania obejmuje jej obszar. W tym kontekście jej siedziba nie ma żadnego znaczenia".

Przeczytaj w INFORLEX.PL Administracja cały artykuł:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gminny program ochrony zwierząt nie może mieć dowolnej treści

W artykule wskazano i omówiono obligatoryjne oraz fakultatywne elementy gminnego programu ochrony zwierząt.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR LEX Administracja

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wybierać bezpieczną żywność?

Czy kryje się pod hasłem bezpieczna żywność? Czy potrafimy ją wybierać? Jaki jest związek między nauką o bezpieczeństwie żywności a żywnością, którą spożywamy każdego dnia?

Prezes CPK: nie można otworzyć nowego lotniska za wcześnie - gdy rozbudowane Okęcie i Modlin będą miały niewykorzystaną przepustowość

Nie możemy otworzyć nowego lotniska za wcześnie, gdy Okęcie i Modlin wciąż będą miały niewykorzystaną, a uzyskaną dzięki nowym inwestycjom przepustowość - powiedział "Rzeczpospolitej" prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki.

Kiedy jest zakończenie roku szkolnego 2024?

Zakończenie roku szkolnego 2023/2024 – kiedy wypada? Ile dni wakacji będą mieli uczniowie? Sprawdź, którego czerwca jest zakończenie roku szkolnego.

Do kiedy maturzysta ma status ucznia?

Do kiedy maturzysta ma status ucznia? Czy po odebraniu świadectwa i po maturze legitymacja szkolna traci ważność? Czy we wrześniu maturzysta już nie posiada statusu ucznia?

REKLAMA

Matura 2024. Bunt i relacje międzyludzkie tematami rozprawek na egzaminie dojrzałości

W tym roku maturzyści mieli do wyboru dwa interesujące tematy rozprawki na egzaminie z języka polskiego na poziomie podstawowym.

Rewolucja w PIT. Plan ministra Domańskiego

Ministerstwo Finansów pracuje nad rewolucyjną reformą finansowania samorządów, która ma wejść w życie w 2025 r. Głównym celem jest zwiększenie wpływów samorządów z podatków, dzięki czemu w przyszłym roku do jednostek samorządu terytorialnego trafiłoby 27 mld zł więcej niż obecnie.

Matura 2024: ściągnij arkusze z polskiego. I odpowiedzi na zadania [język polski 7 V 2024 r.]

Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym w nowej formule podzielony jest na dwa zeszyty. W pierwszym są dwa testy: "Test – Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki". W drugim zeszycie trzeba napisać wypracowanie na jeden temat wybrany z dwóch zaproponowanych. Na napisanie egzaminu maturzyści mają 240 minut.

Mamy arkusze CKE z matury z języka polskiego! I odpowiedzi ekspertów!

Arkusze egzaminacyjne CKE na Infor.pl. Udostępniamy jednocześnie wstępne odpowiedzi na pytania przygotowane przez naszych specjalistów.

REKLAMA

RIO: Specjalny fundusz na nagrody dla nauczycieli

Specjalny fundusz na nagrody dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze powinien wynosić co najmniej 1 proc. planowanych rocznych wynagrodzeń osobowych.

Von der Leyen: procedurę z art. 7 Traktatu o UE wobec Polski można już zamknąć. KE doceniła działania legislacyjne i nielegislacyjne

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen poinformowała 6 maja 2024 r., że po ponad sześciu latach procedurę z art. 7 wobec Polski można zamknąć. Dla Polski rozpoczyna się nowy rozdział; gratuluję premierowi Donaldowi Tuskowi i jego rządowi - zaznaczyła.

REKLAMA