REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zorganizować system zamówień wspólnych

Wioletta Kępka

REKLAMA

Wiele samorządów wprowadza wspólne przetargi dla podległych jednostek. W niektórych urzędach opracowano procedury organizowania takich zakupów. Nie jest to jednak jedyna forma wykorzystania zamówień wspólnych, jaka może być atrakcyjna dla władz lokalnych.

Samorządy coraz częściej szukają sposobów na obniżenie kosztów działalności. Jednym z takich rozwiązań są zamówienia wspólne. Polegają one na tym, że dla wszystkich jednostek podległych samorządowi przeprowadza się jedno wspólne zamówienie. Według przepisów zamawiający, czyli m.in. jednostki samorządu terytorialnego (JST), mogą wspólnie przeprowadzić postępowanie i udzielić zamówienia, wyznaczając spośród siebie zamawiającego upoważnionego do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia w ich imieniu i na ich rzecz (art. 16 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych; dalej: Pzp). Na poziomie administracji samorządowej zasady takich zakupów określa organ wykonawczy samorządu (lub wielu samorządów, realizując postępowania zgodnie z art. 15 ust. 2).

REKLAMA

Zamówienia wspólne dotyczą przede wszystkim dostaw, np. energii elektrycznej. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by takie przetargi dotyczyły usług lub robót.

Zamówienia wspólne to nie tylko oszczędności, lecz także sprawniejsze i efektywniejsze zakupy. Według Łukasza Korby, zastępcy dyrektora Biura Zamówień Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, dzięki zamówieniom wspólnym dla wszystkich jednostek w mieście można:

● uzyskać niższe ceny produktów przy jednoczesnym zachowaniu standardów jakościowych,

● przyspieszyć proces kontraktowania, jednocześnie zamawiając w terminach, ilościach i na zasadach optymalnych dla zamawiających,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● ograniczyć zaangażowanie organizacyjne w proces przygotowania i przeprowadzania przetargów.

Według samorządowców, którzy korzystają z zamówień wspólnych, optymalne korzyści ze stosowania takich przetargów można uzyskać pod warunkiem spełnienia kilku warunków. Przede wszystkim JST powinna opracować procedurę zamówień wspólnych, umożliwiającą m.in. tworzenie koszyka produktów i wykonawców.

System Częstochowy

Częstochowa jest jednym z pionierów zamówień wspólnych. Miasto kupuje w ten sposób m.in. energię elektryczną, ubezpieczenia mienia i odpowiedzialności cywilnej, a także olej opałowy dla szkół. Procedura przygotowania i przeprowadzenia wspólnego przetargu dla częstochowskich jednostek przebiega następująco:

1) urząd występuje do jednostek z informacją, że zamierza przeprowadzić zamówienie wspólne na dany przedmiot zamówienia,

2) kierownicy jednostek zwracają się do prezydenta z prośbą o objęcie placówki wspólnym zamówieniem i zobowiązują się dostarczyć niezbędne dane, głównie dotyczące zakresu przedmiotu zamówienia oraz upoważniają miasto do przeprowadzenia tego postępowania i przygotowania wszystkich wymaganych przepisami prawa dokumentów (art. 16 ust. 1 Pzp),

3) urząd przygotowuje specyfikacje istotnych warunków zamówienia i przeprowadza przetarg (komisja przetargowa składa się z pracowników urzędu),

4) umowy podpisują poszczególne jednostki, które pokrywają ich koszty.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

REKLAMA

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

REKLAMA

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA