REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Asystent międzykulturowy. Rząd pracuje nad programem dofinansowań do zatrudnienia asystentów międzykulturowych w szkołach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dzieci, szkoła
Asystent międzykulturowy. Rząd pracuje nad programem dofinansowań do zatrudnienia asystentów międzykulturowych w szkołach
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Asystent międzykulturowy. Rząd pracuje nad programem dofinansowań do zatrudnienia asystentów międzykulturowych w szkołach. Program będzie zawierał trzy moduły. Chodzi o dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego, realizację różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej, a także doskonalenie kadr systemu oświaty. 

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawiły się dwa projekty dotyczące Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy ,"Szkoła dla wszystkich" w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027.Chodzi o projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy "Szkoła dla wszystkich" w latach szkolnych 2024/2025 (ID78) oraz Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027 (RD155).

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowe wsparcie: dla kogo?

Chodzi o udzielenie dodatkowego wsparcia, które będzie umożliwiało lepsze dostosowanie środowiska szkolnego do potrzeb uczniów i uczennic z Ukrainy, w tym pochodzenia romskiego oraz z niepełnosprawnościami. Wsparcie to ma objąć uczniów i uczennice z Ukrainy:
1) których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, albo którzy przebywają legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa,
2) którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w polskim systemie oświaty,
3) którzy zostali wpisani na listę uczniów w szkole oraz zostali przypisani do oddziału podstawowego lub przygotowawczego w bazie danych systemu informacji oświatowej (SIO).

Rząd pracuje nad programem dofinansowań do zatrudnienia asystentów międzykulturowych w szkołach

Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy „Szkoła dla wszystkich” w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027 będzie określał szczegółowe warunki wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy, w tym formy i zakres tego wsparcia, a także tryb postępowania w sprawie udzielenia wsparcia. Wsparcie realizowane ma być w trzech obszarach. Chodzi o dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego, realizację różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej, a także doskonalenie kadr systemu oświaty. Jak wynika z powyższych projektów, działania te mają być realizowane w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027, tj. do dnia 31 sierpnia 2027 r., na terenie wszystkich województw.

Asystent międzykulturowy

Jak wynika z rozwiązań planowanych w projekcie rozporządzenia, środki na dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego będą mogły otrzymać następujące organy prowadzące szkoły:
1) jednostka samorządu terytorialnego;
2) osoba prawna inna niż jednostka samorządu terytorialnego;
3) osoba fizyczna;
4) właściwy minister, tj.:
- minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (w odniesieniu do szkół artystycznych prowadzących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego);
- minister właściwy do spraw rolnictwa;
- minister właściwy do spraw środowiska;
- minister właściwy do spraw gospodarki morskiej;
- minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej.

REKLAMA

W projekcie określona zostanie także maksymalna wysokość dofinansowania zatrudnienia na etat jednego asystenta międzykulturowego przez rok, która ma stanowić dwunastokrotność kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego ustalonego w kategorii zaszeregowania dla tego stanowiska określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. W informacji do projektu wskazano, że od dnia 1 lipca 2024 r. minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego asystenta międzykulturowego wynosi 4 300 zł brutto miesięcznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeden asystent międzykulturowy obejmuje wsparciem w danej szkole grupę maksymalnie 20 uczniów. W przypadku większej liczby uczniów i uczennic z Ukrainy w danej szkole, dyrektor danej szkoły może zatrudnić asystenta na każdą rozpoczętą 20-osobową grupę. W projekcie znajdą się także rozwiązania umożliwiające dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego dla ucznia lub uczennicy z Ukrainy pochodzenia romskiego. W takim przypadku jeden asystent międzykulturowy przypada na każdą grupę 10 uczniów i uczennic, będących uchodźcami z Ukrainy.

Dofinansowanie do zatrudnienia asystenta międzykulturowego jest przyznawane na 12 miesięcy. W każdym kolejnym roku kalendarzowym ww. organy prowadzące mogą starać się o nowe środki na dofinansowanie asystenta międzykulturowego w szkole.

Dobrostan społeczności szkolnej

Jak już wcześniej zostało wspomniane, w projekcie znalazły się także rozwiązania dotyczące realizacji różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej. Chodzi m.in. o zapewnienie konsultacji i doradztwa, zapewnienie superwizji, prowadzenie działań informacyjnych, organizację specjalistycznej pomocy psychologicznej oraz opracowanie standardów diagnostycznych i materiałów metodycznych. Na poziomie centralnym, działania realizować będzie Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie, a na poziomie regionalnym, działania realizować będzie tzw. „operator wojewódzki”, tj. organizacja pozarządowa wybrana przez wojewodę.

Doskonalenie kadr systemu oświaty

W projekcie znaleźć mają się także rozwiązania dotyczące podniesienia kompetencji zawodowych kadry systemu oświaty w celu skutecznej integracji uczniów z różnych środowisk kulturowych, zapewnienia im równych szans edukacyjnych oraz budowania otwartego i wspierającego środowiska szkolnego, przez organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego. Odbiorcami działań mają być przedstawiciele kadry systemu oświaty, a tym także asystenci międzykulturowi. W rozwiązaniach planowanych w projekcie wskazano, że Na poziomie centralnym, działania realizować będzie Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie (ORE). M.in. przeprowadzi szkolenia dla operatorów wojewódzkich we wszystkich obszarach określonych w Programie, a także stworzy zintegrowany system wsparcia, koordynując działania zgodnie z ustalonymi standardami.

Organem odpowiedzialnym za projekty jest Ministerstwo Edukacji. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów określony został na IV kwartał 2024 r. Zgodnie z danymi z systemu informacji oświatowej, w dniu zakończenia zajęć dydaktycznych w roku szkolnym 2023/2024 (według stanu na dzień 21 czerwca 2024 r.) w polskich szkołach uczyło się 132 495 dzieci i młodzieży przybyłych z Ukrainy, co stanowiło ok. 2,6 proc. ogółu uczniów w polskim systemie oświaty.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA