REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapytanie o cenę jako jeden z trybów szybkiego wyboru oferty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Józef Edmund Nowicki
CONEXIS Kancelaria Zamówień Publicznych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jaki tryb zamówienia publicznego należy wybrać w sytuacji, gdy na rynku jest wielu wykonawców, a zamawiający ma mało czasu na przeprowadzenie postępowania? Czy w takim przypadku zapytanie o cenę będzie najlepszym rozwiązaniem?

W praktyce najczęściej stosowane tryby udzielania zamówień publicznych to:

REKLAMA

• przetarg nieograniczony (art. 39-46 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych; dalej: upzp),

• zamówienie z wolnej ręki (art. 66-68 upzp),

• zapytanie o cenę (art. 69-73 upzp).

Przetarg nieograniczony jest jedynym trybem udzielania zamówień publicznych, w którym ofertę może złożyć każdy wykonawca. Tryb zamówienia z wolnej ręki to jedyny niekonkurencyjny tryb udzielania zamówień publicznych. Zapytanie o cenę jest natomiast bardzo prostym trybem udzielania zamówień publicznych. Gdy na rynku jest wielu wykonawców, a zamawiający ma mało czasu na przeprowadzenie postępowania, wybór trybu udzielenia zamówienia może okazać się trudny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapamiętaj!

Tryb przetargu nieograniczonego, obok trybu przetargu ograniczonego, jest trybem podstawowym. W trybie tym zamawiający może udzielać zamówień na wszelkie dostawy, usługi i roboty budowlane.

Zamówienie z wolnej ręki - szczególny tryb

REKLAMA

Zamówienie z wolnej ręki to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą. Jeżeli zamawiający i wykonawca nie osiągną porozumienia co do treści umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowa ta nie zostanie zawarta z innych przyczyn, zamawiający unieważnia postępowanie i może wszcząć kolejne postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki.

Przesłanka jedynego wykonawcy, warunkująca dopuszczalność udzielenia trybu zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 upzp, musi mieć charakter obiektywny, trwały i dotyczyć sytuacji faktycznej, w której w danym miejscu oraz czasie na rynku występuje tylko jeden wykonawca (monopolista), świadczący tego rodzaju szczególne usługi.

Zapamiętaj!

Artykuł 67 ust. 1 upzp nie dotyczy sytuacji, w której - obiektywnie rzecz biorąc - w danym miejscu i czasie na rynku istnieje dwóch lub więcej wykonawców mogących wykonać dostawy, usługi lub roboty budowlane będące przedmiotem zamówienia.

REKLAMA

Przesłanki zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki określa enumeratywnie art. 67 ust. 1 upzp. Oznacza to, że do zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki wystarczy wystąpienie tylko jednej z przesłanek określonych w art. 67 ust. 1 upzp.

W postępowaniach o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 3-12 upzp (hotelarskie lub restauracyjne, transportu kolejowego, transportu morskiego lub żeglugi śródlądowej, prawnicze, rekrutacji lub pozyskiwania personelu, szkoleniowe lub edukacyjne, zdrowotne, w zakresie kultury, sportu lub rekreacji, z wyjątkiem usług kablowej sieci radiowej i telewizyjnej, detektywistyczne, związane bezpośrednio z prowadzeniem gospodarki leśnej) zamawiający może nie stosować przepisów upzp dotyczących przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki oraz obowiązku informowania w tych przypadkach Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Zapytanie o cenę - wady i zalety

Tryb zapytania o cenę jest najprostszym, konkurencyjnym trybem udzielania zamówienia publicznego (art. 69-73 upzp). W przeciwieństwie do przetargu nieograniczonego, zastosowanie trybu zapytania o cenę wiąże się z ograniczeniem liczby wykonawców (zamawiający musi zaprosić do składania ofert taką liczbę wykonawców świadczących w ramach prowadzonej przez nich działalności dostawy lub usługi będące przedmiotem zamówienia, która zapewnia konkurencję oraz wybór najkorzystniejszej oferty, nie mniej niż 5). Jedynym kryterium oceny ofert jest cena.

 

W zapytaniu o cenę zamawiający kieruje zapytanie o cenę do wybranych przez siebie wykonawców i zaprasza ich do składania ofert. Należy pamiętać, że w trybie tym zamawiający może udzielić zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są wyłącznie dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 19 grudnia 2007 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.

Zapamiętaj!

Zapytania o cenę nie stosuje się do robót budowlanych. Przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zapytania o cenę nie mogą być rzeczy i usługi nietypowe lub specjalistyczne.

To, czy przedmiot zamówienia można uznać za powszechnie dostępny o ustalonych standardach, decyduje całość zamówienia, dlatego zamawiający przy wyborze trybu zapytania o cenę powinien dokładnie opisać przedmiot zamówienia. Obie cechy przedmiotu zamówienia, tj. powszechna dostępność i ustalone standardy jakościowe, muszą występować równocześnie, a brak jednej z tych cech uniemożliwia zastosowanie trybu zapytania o cenę.

Przykładem dostaw wyrobów powszechnie dostępnych o ustalonych standardach jakościowych są produkty spożywcze, paliwo, materiały biurowe itp. Za usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych można uznać usługi: sprzątania pomieszczeń, mycia szyb, prania, żywienia, proste usługi poligraficzne, a także zakupy: materiałów biurowych, środków czystości. Dostawy i usługi powszechnie dostępne to rzeczy i usługi, które są wszędzie na rynku oferowane, a tym samym można je nabywać od wielu podmiotów bez względu na miejscowość i czas. Ustalone standardy jakościowe to powtarzalne cechy jakościowe i techniczne rzeczy i usługi, niewymagające skomplikowanego opisu (np. trwałość, funkcjonalność, wymiary, itd.).

Zapamiętaj!

Do usług i dostaw powszechnie dostępnych o ustalonych standardach nie można natomiast zaliczyć nietypowych usług lub usług wymagających szczególnych kwalifikacji (np. usługi transportu lotniczego, usługi konserwacji zabytków, specjalistyczne usługi wysokościowe, wykrywanie wycieków na sieciach wodociągowych, bezinwazyjne pomiary przepływu wody w sieci, ustalanie przebiegu - trasowanie - podziemnego uzbrojenia terenu), a także dostaw rzeczy wymagających skomplikowanego opisu o dużym stopniu złożoności (np. tomograf komputerowy, pojazdy służb ratowniczych).

Przesłankę „dostaw lub usług powszechnie dostępnych” należy rozumieć jako możliwość realizacji typowych w danej branży zamówień, przez większość podmiotów tej branży. O powszechnej dostępności świadczyć może przykładowo wielość podmiotów występujących na rynku i zajmujących się dostawą określonych typowych produktów lub świadczeniem usług, które spełniają określone wymogi. Wymogi muszą mieć jednak charakter standardowy, typowy, a nie specyficzny, wymagający indywidualnego podejścia. Taki standardowy charakter mają np. gotowe wyroby katalogowe o małym stopniu złożoności, produkty spożywcze różnego asortymentu, materiały biurowe, powszechnie stosowane leki, itp. Na rynku usług mogą to być np. proste usługi poligraficzne (druk), usługi utrzymania czystości (sprzątanie) itp. Tryb zapytania o cenę jest powszechnie dostępną metodą udzielenia zamówienia publicznego w przypadku zamówień typowych i prostych, ponieważ zamawiane rzeczy lub usługi muszą być w pełni porównywalne, gdyż jedynym różnicującym je kryterium jest cena.

W przypadku usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 upzp (w zakresie ochrony osób i mienia, z wyjątkiem związanych z konwojowaniem pieniędzy i kosztowności, socjalne, hotelarskie lub restauracyjne, transportu kolejowego, transportu morskiego lub żeglugi śródlądowej, prawnicze, rekrutacji lub pozyskiwania personelu, szkoleniowe lub edukacyjne, zdrowotne, w zakresie kultury, sportu lub rekreacji, z wyjątkiem usług kablowej sieci radiowej i telewizyjnej, detektywistyczne, związane bezpośrednio z prowadzeniem gospodarki leśnej), zamawiający w trybie zapytania o cenę może nie stosować przepisów upzp dotyczących terminów składania ofert oraz innych niż dotyczące wartości zamówienia przesłanek wyboru tego trybu.

W praktyce bardzo często przedmiotem zamówienia w postępowaniach prowadzonych w trybie zapytania o cenę są dostawy lub usługi, które nie są powszechnie dostępne lub nie posiadają ustalonych standardów jakościowych (np. zakup specjalistycznej aparatury medycznej), co stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest bowiem udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem upzp dotyczących przesłanek stosowania poszczególnych trybów udzielenia zamówienia publicznego. Ponadto określony w art. 71 ust. 1 upzp obowiązek skierowania zapytania o cenę do co najmniej 5 wykonawców oznacza, że musi być spełniony warunek konkurencyjności oraz możliwość wyboru najkorzystniejszej oferty.

Zapamiętaj!

Warunek zachowania konkurencyjności nie będzie zachowany, jeżeli zamawiający skieruje zapytanie o cenę do co najmniej 5 przedsiębiorstw, których właścicielem jest ta sama osoba, lub skieruje zapytanie do co najmniej 5 wykonawców, w tym 4 świadczących w ramach prowadzonej przez nich działalności dostawy lub usługi niebędące przedmiotem zamówienia, a także zaproszenia do składania ofert wykonawców powiązanych ze sobą.

Tryb zapytania o cenę jest wprawdzie szybkim i prostym trybem udzielania zamówień, jednak ma wady. Zamawiający nie będzie mógł udzielić zamówienia:

• z wolnej ręki, jeżeli w prowadzonych kolejno postępowaniach o udzielenie zamówienia w trybie zapytania o cenę nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 upzp ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione,

• w trybie negocjacji z ogłoszeniem, jeżeli w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie zapytania o cenę wszystkie oferty zostały odrzucone, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione,

• w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie zapytania o cenę nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 upzp ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione.

Ponadto w zapytaniu o cenę zamawiający nie może żądać wniesienia wadium, zabezpieczenia należytego wykonania umowy, a także ustalać kryteriów oceny ofert innych niż cena oraz dopuścić do składania ofert wariantowych.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655)

• Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 79, poz. 551)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 19 grudnia 2007 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Dz.U. Nr 241, poz. 1762)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 mitów na temat "snusów"

W debacie publicznej coraz częściej słyszy się o "snusie" – produkcie, który rzekomo zyskuje popularność wśród osób uzależnionych od nikotyny. W rzeczywistości jednak termin ten jest bardzo często używany nieprawidłowo.

Aktywne wakacje 2025 r.: Od 1 500 zł do 2 500 zł dofinansowania na dziecko. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r.

Ministerstwo Sportu i Turystyki ruszyło z naborem wniosków o dofinansowania w ramach programu „Aktywne Wakacje”. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r. Kto może się ubiegać? Jakie warunki należy spełniać?

Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej [PROJEKT]

W czwartek, 29 maja 2025 r. w wykazie legislacyjnym prac rządu pojawił się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Chodzi o poprawę zarządzania służbą cywilną.

Wydłużenie do 30 czerwca 2026 r. pilotażowego programu dla osób z doświadczeniem traumy [PROJEKT]

Wydłużeniu ma ulec program pilotażowy dotyczący oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy. Odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia trafiło do uzgodnień i konsultacji publicznych.

REKLAMA

Nocna prohibicja – jakich błędów unikać przy podejmowaniu uchwały

Rady gmin mają możliwość wprowadzenia ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak, aby skutecznie podjąć w tym zakresie uchwałę, muszą przestrzegać określonych zasad. Jakie błędy gminy popełniają najczęściej?

Drones360 Nowe technologie na rzecz zielonej i cyfrowej przyszłości edukacji zawodowej w Europie

Innowacyjny projekt Drones360, realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ramach programu Erasmus+ (VET) to przedsięwzięcie mające na celu wprowadzenie fundamentalnej zmiany w sposobie przygotowywania młodych ludzi i dorosłych do pracy w kluczowych sektorach przyszłości: zielonej gospodarce i cyfrowych technologiach. Działania w projekcie skupiają się na rozwoju nowoczesnych narzędzi edukacyjnych wykorzystujących drony, wirtualną rzeczywistość (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR). Inicjatywa łączy ośrodki naukowe, instytucje edukacyjne i firmy z sześciu krajów Unii Europejskiej.

Raport o stanie gminy na ostatniej prostej

To już ostatni moment na przygotowanie i przedłożenie radzie raportu o stanie gminy. Termin mija 31 maja. Jego dochowanie jest konieczne dla uzyskania przez wójta wotum zaufania. Warto prześledzić, co musi zawierać taki dokument, oraz jaka jest procedura jego opracowania i przyjęcia.

Ile Polacy planują wydać na wakacje i jak będą odpoczywać w tym roku?

Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Jaki budżet na wyjazd przewidują Polacy? Co planują robić podczas urlopu?

REKLAMA

Bilety kolejowe za złotówkę z okazji Dnia Dziecka

W niedzielę 1 czerwca jest Dzień Dziecka, z tej okazji Koleje Śląskie wprowadzają jednodniową promocję. Bilety dla dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 16 lat będą kosztować 1 zł na pociągi regionalnego przewoźnika kursujące w granicach woj. śląskiego.

Narodowy Portal Onkologiczny - baza wiedzy dla pacjentów

Jest już dostępny Narodowy Portal Onkologiczny. To portal dla pacjentów, którzy szukają sprawdzonych informacji na temat choroby onkologicznej, możliwościach jej leczenia i o profilaktyce.

REKLAMA