REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo przygotować przetargi na boiska objęte programem Orlik 2012

Andrzela Gawrońska-Baran
Radca prawny, doktor nauk prawnych z kilkunastoletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, specjalizujący się również w kwestiach legislacyjnych. Autorka licznych profesjonalnych publikacji poświęconych problematyce zamówień publicznych. Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych w latach 2007-2008, w latach 2010-2016 dyrektor departamentu zamówień publicznych w dużej instytucji zamawiającej. W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego.

REKLAMA

REKLAMA

Podobnie jak w poprzedniej edycji programu „Moje Boisko - Orlik 2012”, tak i teraz o powodzeniu przedsięwzięcia decyduje m.in. prawidłowe przygotowanie i przeprowadzenie przetargu. Na przykładach z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej można stwierdzić, ze różnie z tym bywa.

Program „Moje Boisko - Orlik 2012” zakłada budowę w każdej gminie, bez względu na jej położenie geograficzne i zamożność, ogólnodostępnych, bezpłatnych kompleksów boisk sportowych wraz z szatniami i zapleczem socjalnym. Realizowany jest wspólnie przez rząd i samorząd, a udział w nim jest dobrowolny.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęła się właśnie tzw. II edycja programu, na którego realizację przeznaczono 250 mln zł z budżetu państwa. Pozwala to na budowę ok. 750 kompleksów sportowych.

Krajowa Izba Odwoławcza (dalej: KIO) w poprzedniej edycji programu wydawała orzeczenia dotyczące prawidłowości przetargów m.in.:

• szczegółów ogłoszenia (wyrok KIO z 19 września 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 925/08),

REKLAMA

• zgodności ofert z zamówieniem (wyrok KIO z 18 września 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 927/08),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dokumentacji technicznej.

Aby tym razem uniknąć błędów i przedłużających się procedur odwoławczych, warto zapoznać się z kilkoma zagadnieniami dotyczącymi udzielania tego typu zamówień wraz ze sposobem ich rozwiązania.

Warunki udziału w przetargu

W każdym przetargu ważne jest prawidłowe określenie przez gminę (zamawiającego) warunków udziału w postępowaniu, w tym dotyczących posiadania niezbędnej wiedzy i doświadczenia. Służy to bowiem do wyłonienia wykonawców zdolnych do realizacji zamówienia, a tym samym ograniczenia do minimum możliwości powstania sytuacji, w której wykonawca nie będzie w stanie wykonać zamówienia z należytą starannością.

Gmina, określając żądanie w zakresie liczby zrealizowanych zamówień, które wykonawca ma obowiązek wykazać na potwierdzenie swego doświadczenia, powinna wziąć pod uwagę specyfikę udzielanego zamówienia. Musi też doprecyzować, co rozumie przez np. roboty budowlane odpowiadające swoim rodzajem i wartością robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia. Jest to niezbędne do prawidłowej oceny spełniania warunku wiedzy i doświadczenia przez wykonawcę.

W przykładzie „Szczegóły ogłoszenia” KIO podzieliła stanowisko wykonawcy co do niejednoznacznego znaczenia wezwania dokonanego przez gminę i jedynie możliwego przypisania mu charakteru wezwania do wyjaśnienia zgodnie z art. 26 ust. 4 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) w sytuacji, gdy wprost z referencji P. wynikało, że przedmiotem robót było wykonanie boiska z nawierzchni sztucznej. Uznała, że zamawiający nie żądał od wykonawców wykazania się doświadczeniem w zakresie układania boisk o sztucznej nawierzchni. Posłużył się bowiem określeniem rodzaju robót bez wskazania ich cech, które by identyfikowały, że ich charakter odpowiada rodzajowi robót będących przedmiotem zamówienia. Zamawiający dopiero w uzasadnieniu wykluczenia wskazał, że jego podstawą jest brak wykonania robót polegających na układaniu nawierzchni sztucznej. Na rozprawie stwierdził, że robotami odpowiadającymi rodzajowi robót będących przedmiotem zamówienia są roboty, których rodzaj jest określony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) poprzez sformułowanie, że przedmiotem zamówienia są „boiska o nawierzchni sztucznej trawiastej”. Krajowa Izba Odwoławcza podkreśliła, że zamawiający nie może stosować sankcji wobec wykonawcy, ponieważ nie określił, co należy rozumieć przez rodzaj robót odpowiadających przedmiotowi zamówienia (wyrok KIO z 19 września 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 925/08).

Nawierzchnia boiska w Orliku

Boiska objęte programem „Orlik 2012” wyróżnia nawierzchnia ze sztucznej, miękkiej trawy. Oznacza to, że gmina powinna precyzyjnie określić w SIWZ, jakie stawia wobec nawierzchni wymagania i później egzekwować ich spełnienie przez wykonawców.

Krajowa Izba Odwoławcza (w przykładzie „Zgodność ofert z zamówieniem”) uznała za zasadny zarzut dotyczący niezgodności treści oferty K. z SIWZ, ponieważ zaoferowana nawierzchnia nie spełnia wymogu dotyczącego gęstości włókien. Oświadczenie producenta, że wyrób „może osiągać parametry techniczne”, nie potwierdza spełnienia wymagania technicznego co do gęstości włókien, określonego przez zamawiającego jako minimum 138 000/m2. Istotne znaczenie ma bowiem fakt, że zamawiający określił dolną granicę wymagania w sposób ostry, tj. niedopuszczający jakiejkolwiek tolerancji na minus. Możliwość, czyli ewentualność, nie jest równoznaczna z zapewnieniem gęstości włókien w ilości 138 000/m2 lub wyższej. Zaoferowana nawierzchnia sportowa nie spełnia więc wymagania w zakresie parametru technicznego przedmiotu zamówienia, tj. minimalnej gęstości włókien w ilości 138 000/m2 (wyrok KIO z 18 września 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 927/08).

Dokumenty przedmiotowe

Postępowanie o udzielenie zamówienia ma być jawne i przejrzyste. Dlatego wszystkie dokumenty żądane przez zamawiającego i jego wymagania powinny być określone w SIWZ.

Jak widać na podstawie przykładu „Dokumentacja techniczna”, dokładna analiza dokumentów przez zamawiającego i skorzystanie z obowiązku wezwania do ich uzupełnienia, a nie automatyczne przyjmowanie zgłoszonych przez wykonawców zarzutów, pozwala uznać ofertę za prawidłową, a w konsekwencji zwiększyć konkurencyjność i umożliwić wybór oferty rzeczywiście najkorzystniejszej (sygn. akt KIO/UZP 927/08).

Określając w ogłoszeniu i SIWZ warunki udziału w postępowaniu (np. dotyczące doświadczenia) oraz wymagania (np. dotyczące nawierzchni boiska), należy robić to precyzyjnie, ale z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu zamówienia i stopnia jego skomplikowania. Mniej trzymajmy się utartych, czasami nieprawidłowych „przyzwyczajeń” przetargowych.

PRZYKŁAD

SZCZEGÓŁY ZAMÓWIENIA

Zamawiający określił, że w postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie do wykonania zamówienia, tj. wykonali w okresie ostatnich 5 lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia - a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej 2 roboty odpowiadające swoim rodzajem robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia o wartości nie mniejszej niż 500 tys. zł każda. Wykonawca składając ofertę załączył 2 referencje oraz wykaz robót, w którym wpisał 2 roboty budowlane. Zamawiający wezwał go do uzupełnienia dokumentacji i złożenia wyjaśnień odnośnie do wykazu wykonanych robót i referencji dla zadania „Przebudowa boiska treningowego na stadionie w P.”, wskazując, że nie wynika z nich dokonanie przez wykonawcę położenia nawierzchni sztucznej. Wykonawca złożył oświadczenie o treści potwierdzającej dokonanie pełnych prac w zakresie przebudowy boiska wraz z położeniem takiej nawierzchni.

Zamawiający otrzymał też z P. pismo, z którego wynika, że wykonawca nie dokonał położenia nawierzchni sztucznej, a jedynie wykonał prace przygotowawcze pod nawierzchnię sztuczną. Wykluczył więc wykonawcę z postępowania, stwierdzając, że po sprawdzeniu referencji P. ustalono, że wykonane prace dotyczyły tylko części zrealizowanych robót, a mianowicie nie dotyczyły prac związanych z położeniem sztucznej nawierzchni - robót bardzo istotnych w wykonanej inwestycji.

PRZYKŁAD

ZGODNOŚĆ OFERT Z ZAMÓWIENIEM

W przetargu protestujący zarzucił, że wykonawca K. zaoferował nawierzchnię sportową o parametrach nieodpowiadających wymaganiom określonym w SIWZ, tj. trawa nie spełnia wymogu co do gęstości włókien oraz ich składu chemicznego. Zamawiający wymagał gęstości 138 000/m2, a oferowana nawierzchnia posiada gęstość włókien ok. 136 944/m2. Zamawiający oddalił protest, wskazując, że nawierzchnia DD Challenge Pro60 jest to synonim nawierzchni DD Challenge Pro260, co prawda w karcie technicznej określono ilość włókien na poziomie ok. 136 944/m2, jednak w uszczegółowieniu do karty technicznej, wystawionym przez producenta trawy firmę Desso Sports System, oświadczono, że nawierzchnia może osiągać gęstość włókien, tj. 138 000/m2.

PRZYKŁAD

DOKUMENTACJA TECHNICZNA

Protestujący zarzucił, że wykonawca B. nie przedłożył dokumentów opisanych w SIWZ. Zamiast aprobaty technicznej lub rekomendacji ITB jest tylko „opinia”, która dotyczy wyłącznie trawy DD Challenge Pro60, która nie posiada certyfikatu FIFA. Certyfikat FIFA posiada trawa DD Challenge Pro260, a obie trawy nie są tym samym produktem, ponieważ różnią się budową włókna (w trawie DD Challenge Pro60 nie występuje Reflex+). Ponadto wyniki badań laboratoryjnych LABOSPORT, które mają udowodnić spełnienie przez oferowany system nawierzchni parametrów FIFA, zostały wykonane na betonie, są więc nieprzydatne w tym przypadku, ponieważ nawierzchnia będzie instalowana na kruszywach. W odniesieniu do tego zarzutu zamawiający stwierdził, że B. złożył Certyfikat licencyjny, wystawiony przez FIFA, potwierdzający, że nawierzchnia Desso Chalange Pro260 została ułożona w Norwegii i została certyfikowana według „FIFA Quality Concept Football Turf - 2 Star”. Ponadto załączono wynik badań laboratoryjnych przeprowadzonych przez LABOSPORT dla nawierzchni DD Challenge Pro60, atest higieniczny wystawiony przez PZH dla nawierzchni DD Challenge Pro60 (synonimu DD Challenge Pro260), kartę techniczną potwierdzoną przez producenta nawierzchni sportowej DD Challenge Pro60 (synonimu DD Challenge Pro260), autoryzację wystawioną przez producenta firmę Desso Sports System dla inwestycji „Budowa kompleksu sportowego Moje Boisko - Orlik 2012 w L.” i potwierdził 60-miesięczną gwarancję na oferowaną nawierzchnię. Wykonawca B. w odpowiedzi na wezwanie przedłożył m.in. Certyfikat Licencyjny FIFA, potwierdzający, że nawierzchnia Desso Challenge Pro260 została certyfikowana według „FIFA Quality Concept Football Turf - 2 Star”. W tym stanie faktycznym uznano, że Certyfikat Licencyjny stanowi dokument, który potwierdza spełnienie przez oferowany wyrób standardów FIFA 2 Star, a tym samym wymagania zamawiającego określone w SIWZ.

Andrzela Gawrońska-Baran

Podstawa prawna:

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 19, poz. 101)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

REKLAMA

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

REKLAMA

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA