reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Jak można zorganizować pracę urzędów

Jak można zorganizować pracę urzędów

Jak ostatecznie uregulowano sprawę czasu pracy pracowników samorządowych? Jak czas pracy w urzędach administracji samorządowej może być uregulowany w regulaminie pracy jednostek samorządu terytorialnego?



Zgodnie z obowiązującym kodeksem pracy czas pracy nie może przekraczać osiem godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym czterech miesięcy. W nowej ustawie o pracownikach samorządowych nie znalazł się wcześniej projektowany przepis mówiący o tym, że czas pracy pracowników samorządowych nie może przekraczać osiem godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 12 tygodni. Obowiązująca do końca 2008 r. ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych określa tygodniowy limit czasu pracy - sztywno jako 40 godzin. Zgodnie z nowymi przepisami regulamin pracy jednostki samorządu terytorialnego określa rozkład czasu pracy w sposób zapewniający obywatelom załatwienie spraw w dogodnym dla nich czasie.

Zasadą jest, że pracownik może wykonywać pracę przez maksymalnie osiem godzin na dobę, zgodnie z art. 129 par. 1 kodeksu pracy, natomiast pracodawca w regulaminie może wskazać, w jakich godzinach ta praca jest wykonywana, np. od godz. 8 do godz. 16 lub od godz. 10 do godz. 18 lub nawet od godz. 12 do godz. 20, tak aby urząd był czynny w godzinach dostępnych dla wszystkich obywateli. Istotne jest zachowanie okresu odpoczynku - art. 132 kodeksu pracy - każdemu pracownikowi w każdej dobie przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Należy tu pamiętać o tym, iż przez dobę do celów rozliczania czasu pracy pracownika należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której pracownik rozpoczyna pracę. A zatem w sytuacji, gdyby pracownik podjął pracę w danym dniu o godzinie wcześniejszej niż w dniu poprzednim, w istocie podejmuje on pracę po raz drugi w tej samej dobie, co naruszałoby przysługujący mu dobowy wymiar wypoczynku. Przepisy prawa nie stoją jednakże na przeszkodzie takiemu zorganizowaniu pracy w urzędzie, iż jeden z pracowników wykonuje pracę przez pięć dni w tygodniu w godzinach od 10 do 18, natomiast inny pracownik w tym samym tygodniu wykonuje tę pracę w innych godzinach, np. od godz. 8 do godz. 16. W takim przypadku nie występuje konieczność przedłużania dobowego wymiaru czasu pracy poszczególnym pracownikom ponad wymiar ośmiu godzin (na podstawie odpowiedzi na interpelację nr 4564).

 

ADAM LESZKIEWICZ

podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

 

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 42 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458).

• Art. 129 par. 1 i 132 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją (PDF)39.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Calamari

nowoczesny system do elektronicznej ewidencji czasu pracy i zarządzania urlopami online, który skutecznie usprawni zarządzanie personelem w Twoim zespole

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama