| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Jak można zorganizować pracę urzędów

Jak można zorganizować pracę urzędów

Jak ostatecznie uregulowano sprawę czasu pracy pracowników samorządowych? Jak czas pracy w urzędach administracji samorządowej może być uregulowany w regulaminie pracy jednostek samorządu terytorialnego?



Zgodnie z obowiązującym kodeksem pracy czas pracy nie może przekraczać osiem godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym czterech miesięcy. W nowej ustawie o pracownikach samorządowych nie znalazł się wcześniej projektowany przepis mówiący o tym, że czas pracy pracowników samorządowych nie może przekraczać osiem godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 12 tygodni. Obowiązująca do końca 2008 r. ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych określa tygodniowy limit czasu pracy - sztywno jako 40 godzin. Zgodnie z nowymi przepisami regulamin pracy jednostki samorządu terytorialnego określa rozkład czasu pracy w sposób zapewniający obywatelom załatwienie spraw w dogodnym dla nich czasie.

Zasadą jest, że pracownik może wykonywać pracę przez maksymalnie osiem godzin na dobę, zgodnie z art. 129 par. 1 kodeksu pracy, natomiast pracodawca w regulaminie może wskazać, w jakich godzinach ta praca jest wykonywana, np. od godz. 8 do godz. 16 lub od godz. 10 do godz. 18 lub nawet od godz. 12 do godz. 20, tak aby urząd był czynny w godzinach dostępnych dla wszystkich obywateli. Istotne jest zachowanie okresu odpoczynku - art. 132 kodeksu pracy - każdemu pracownikowi w każdej dobie przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Należy tu pamiętać o tym, iż przez dobę do celów rozliczania czasu pracy pracownika należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której pracownik rozpoczyna pracę. A zatem w sytuacji, gdyby pracownik podjął pracę w danym dniu o godzinie wcześniejszej niż w dniu poprzednim, w istocie podejmuje on pracę po raz drugi w tej samej dobie, co naruszałoby przysługujący mu dobowy wymiar wypoczynku. Przepisy prawa nie stoją jednakże na przeszkodzie takiemu zorganizowaniu pracy w urzędzie, iż jeden z pracowników wykonuje pracę przez pięć dni w tygodniu w godzinach od 10 do 18, natomiast inny pracownik w tym samym tygodniu wykonuje tę pracę w innych godzinach, np. od godz. 8 do godz. 16. W takim przypadku nie występuje konieczność przedłużania dobowego wymiaru czasu pracy poszczególnym pracownikom ponad wymiar ośmiu godzin (na podstawie odpowiedzi na interpelację nr 4564).

 

ADAM LESZKIEWICZ

podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

 

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 42 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458).

• Art. 129 par. 1 i 132 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Ogólnopolska sieć profesjonalnych firm audytorskich

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »