REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odmówić pracownikom udziału w szkoleniu ze względu na długość stażu pracy

Maria Staniszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli pracodawca odmówi pracownikowi udziału w szkoleniu ze względu na staż pracy i rodzaj umowy o pracę, na podstawie której pracownik wykonuje pracę, to takie postępowanie należy ocenić jako dyskryminujące.

Pracodawca ma obowiązek równego traktowania pracowników i nie może ich dyskryminować w zatrudnieniu. Przez dyskryminację należy rozumieć nierówne traktowanie pracowników w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności ze względu na: płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo zatrudnienie w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy (art. 183a § 1 Kodeksu pracy).

REKLAMA

REKLAMA

Za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu uważa się także (art. 183b Kodeksu pracy) różnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej lub kilku ww. przyczyn. Skutkiem takiego naruszenia są w szczególności:

• odmowa nawiązania lub rozwiązanie stosunku pracy,

• niekorzystne ukształtowanie wynagrodzenia za pracę lub innych warunków zatrudnienia albo pominięcie przy awansowaniu lub przyznawaniu innych świadczeń związanych z pracą,

REKLAMA

• pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.

WAŻNE!

Nierówne traktowanie i dyskryminacja to zróżnicowanie sytuacji pracowników bez obiektywnego i racjonalnego uzasadnienia.

Natomiast naruszeniem zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie są działania polegające na:

• niezatrudnianiu pracownika z jednej lub kilku przyczyn będących przyczynami dyskryminacji, jeżeli jest to uzasadnione ze względu na rodzaj pracy, warunki jej wykonywania lub wymagania zawodowe stawiane pracownikom, np. zatrudnienie kobiety na stanowisku związanym z dźwiganiem towarów przekraczających normy dozwolone dla kobiet,

• wypowiedzeniu pracownikowi warunków zatrudnienia w zakresie wymiaru czasu pracy, jeżeli jest to uzasadnione przyczynami niedotyczącymi pracowników, np. ograniczenie produkcji,

• stosowaniu środków, które różnicują sytuację prawną pracownika ze względu na ochronę rodzicielstwa, wiek lub niepełnosprawność pracownika, np. dodatkowe przerwy na karmienie dzieci,

• ustalaniu z uwzględnieniem kryterium stażu pracy:

– warunków zatrudniania i zwalniania pracowników (np. dłuższe okresy wypowiedzenia),

– zasad wynagradzania (np. dodatek za staż pracy),

– zasad awansowania (np. pierwszeństwo przy awansowaniu mają pracownicy o większym stażu pracy, a zatem i większym doświadczeniu), oraz

dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych (np. pierwszeństwo mają pracownicy o większym stażu pracy).

Oznacza to, że pracodawca może ustalić kolejność szkolenia pracowników według stażu pracy w taki sposób, że pracownicy o najdłuższym stażu pracy będą szkoleni w pierwszej kolejności. Nie może natomiast całkowicie pominąć pracownika jedynie ze względu na jego staż pracy lub rodzaj umowy, na podstawie której jest zatrudniony.

PRZYKŁAD

Pracodawca organizuje cykl kursów, w których weźmie udział cała załoga. Jednak pierwszeństwo będą mieli pracownicy najstarsi stażem, natomiast najmłodsi zostaną przeszkoleni na końcu. Takie postępowanie nie naruszy zasady równego traktowania pracowników. Naruszeniem będzie bowiem jedynie całkowita odmowa uczestniczenia w szkoleniu ze względu na staż pracy, a nie ustalenie w dalszej kolejności do przeszkolenia, za pracownikami o większym stażu.

A zatem, jeżeli pracodawca odmawia pracownikowi udziału w szkoleniu (pomija go) jedynie dlatego, że jest zatrudniony na podstawie umowy terminowej czy posiada krótszy niż rok staż pracy, wówczas jego zachowanie powinno zostać zakwalifikowane jako przejaw dyskryminacji.

PRZYKŁAD

Właściciel firmy usługowej organizuje dla pracowników szkolenie z metod rozmowy z klientami. W szkoleniu mają wziąć udział wszyscy pracownicy, którzy są zatrudnieni na podstawie umów bezterminowych. Pozostali pracownicy, zatrudnieni na podstawie umów terminowych, nie mogą brać w nim udziału. Pracodawca uznał bowiem, że warto „inwestować” jedynie w długoletnich pracowników, a inwestycja w nowych pracowników jest nieopłacalna, ponieważ nie ma gwarancji, czy po szkoleniu nadal będą pracowali w firmie. Takie postępowanie pracodawcy jest dyskryminujące.

Jeśli natomiast odmowa jest racjonalnie i obiektywnie uzasadniona, wówczas pracodawcy nie można zarzuć dyskryminacji.

PRZYKŁAD

Pracodawca organizuje kurs języka angielskiego dla pracowników działu handlowego. Po rozmowach z pracownikami kierownik działu zaproponował pracodawcy szkolenie na poziomie zaawansowanym, ponieważ okazało się, że niemal wszyscy pracownicy biegle władają tym językiem. Kierownik odmówił udziału w tym szkoleniu jednemu z pracowników zatrudnionemu w tym dziale od pół roku, ponieważ ten nigdy nie uczył się języka angielskiego i nie zdążyłby opanować materiału w stopniu pozwalającym na uczestniczenie w organizowanym kursie. Pracodawca planuje jednak zorganizowanie dodatkowego kursu języka angielskiego dla początkujących i w tym kursie będą mogli uczestniczyć wszyscy chętni pracownicy. W takim przypadku nie można zarzucić pracodawcy dyskryminacji, ponieważ odmowa udziału w szkoleniu nie wynikała z krótkiego stażu pracy pracownika, lecz była uzasadniona brakiem znajomości tego języka.

 

• art. 112, art. 113, art. 183a § 1, art. 183b § 1 i § 2 Kodeksu pracy.

Maria Staniszewska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA