REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokość dodatku funkcyjnego głównych księgowych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób - na podstawie przepisów rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego - należy ustalić stawkę dodatku funkcyjnego głównego księgowego? Czy dodatek ten musi mieścić się w 9 grupie, czy też może on stanowić kwotę niższą i mieścić się np. w 3 grupie?

Przepisy rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie) określają jedynie maksymalne wysokości dodatków funkcyjnych dla danej stawki dodatku. Oznacza to, że pracownik może otrzymać mniejszy dodatek, ale nie większy niż jest przewidziany dla stawki, której podlega.

REKLAMA

REKLAMA

Stanowisko głównego księgowego nowelizacja rozporządzenia uwzględniła w II tabeli załącznika nr 3. Stanowisko głównego księgowego nadal jest kierowniczym stanowiskiem urzędniczym, z tą jednak różnicą, że kwota wynagrodzenia zasadniczego dla tych pracowników została określona w formie kategorii zaszeregowania, a nie jak było to do tej pory - kwotowo. Według nowych tabel, główny księgowy mieści się w kategoriach zaszeregowania od XVI do XX z 9 stawką dodatku funkcyjnego.

Co to oznacza dla samych zainteresowanych? Między innymi to, że wysokość przysługujących im wynagrodzeń będzie w dużej mierze uzasadniona od decyzji pracodawcy. Miesięczne kwoty wynagrodzenia zasadniczego ustala się bowiem jako sumę najniższego wynagrodzenia zasadniczego (ustalonego odpowiednio - przez radę gminy, radę powiatu lub sejmik województwa, w I kategorii zaszeregowania) oraz iloczynu liczby punktów, ustalonych dla poszczególnych kategorii zaszeregowania (dla przykładu, kategorie zaszeregowania od XVI do XX to przedział punktów od 261 do 365) i wartości jednego punktu w złotych.

Zapamiętaj!

REKLAMA

Wartość jednego punktu ustala pracodawca w porozumieniu odpowiednio - z radą gminy, radą powiatu lub sejmikiem województwa, stosownie do swoich możliwości finansowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O tym, w jakiej wysokości pracownicy na stanowiskach głównych księgowych otrzymają wynagrodzenie, zdecydują zatem radni i skarbnicy gmin oraz powiatów, zależnie od możliwości ich budżetów.

Głównym księgowym przysługuje 9 stawka dodatku funkcyjnego (patrz: tabela ) .

Tabela stawek dodatku funkcyjnego

 

 

Wysokość dodatku funkcyjnego dla pracowników jednostek samorządowych, w tym i głównych księgowych, określona jest stawką dodatku. Każda stawka dodatku funkcyjnego odpowiada procentowi najniższego wynagrodzenia zasadniczego, na podstawie którego obliczana jest faktyczna wysokość dodatku. Wysokości procentowe zostały określone w załączniku jako maksymalne. Oznacza to zatem, że pracownik, któremu przysługuje 9 stawka dodatku funkcyjnego, nie może otrzymać wyższego dodatku niż 175% najniższego wynagrodzenia zasadniczego. Jest to jego maksymalna wysokość.

Przepisy nie wskazują jednak na minimalną wysokość dodatków funkcyjnych dla pracowników niezależnie od stawki, jaka im przysługuje. Tym samym możliwa jest sytuacja, gdy główny księgowy z 9 stawką dodatku faktycznie będzie otrzymywał dodatek w wysokości np. 65% najniższego wynagrodzenia zasadniczego, czyli maksymalną wysokość dodatku przypisaną dla 3 stawki.

Faktyczna wysokość dodatku funkcyjnego zależy od decyzji pracodawcy, czyli kierownika jednostki. Należy jednak pamiętać, że dodatek funkcyjny przysługuje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem, a tym samym jego wysokość powinna odpowiadać pełnionym przez pracownika funkcjom i powierzonej im odpowiedzialności.

Zapamiętaj!

Główny księgowy nie może zarabiać po zmianach przepisów mniej, niż dostawał do tej pory.

Wysokość stawek pensji zasadniczej oraz dodatku funkcyjnego została z mocą wsteczną określona kategoriami zaszeregowania. Dlatego we wprowadzonych nowelizacjach podkreślono, co robić, gdyby wynagrodzenia pracowników na takich stanowiskach po wprowadzonych zmianach były niższe od tych wypłacanych do tej pory na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów. W takich przypadkach główni księgowi mają prawo do stawek wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w dotychczasowej wysokości. Oznacza to tym samym, że nie można zmniejszyć wynagrodzenia tej grupie zawodowej, uzasadniając to wprowadzonymi nowelizacjami rozporządzeń płacowych dla pracowników samorządowych.

Podstawy prawne

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 22 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 73, poz. 430)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 73, poz. 430)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA