REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NSA o trwałości decyzji administracyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Barańska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

  Nowa technologia: z przetargiem czy bez

TEZA

REKLAMA

 

Nie można żądać wydania nowej decyzji administracyjnej przed wzruszeniem decyzji ostatecznej.


STAN FAKTYCZNY

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

13 kwietnia 2007 r. warszawski sąd administracyjny oddalił skargę Polskiej Telefonii Cyfrowej na ostateczną decyzję prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, odmawiającą PTC dokonania rezerwacji częstotliwości dla usług szerokopasmowych, w tym dostępu do internetu, w zakresach 452,5-457 i 462,5-467 MHz, według spółki szczególnie atrakcyjnych technicznie na obszarach słabo zurbanizowanych i wiejskich. Zakresy te w 1991 roku zostały przyznane PTK Centertel. Ten wykorzystywał sporny zakres do komórkowej sieci analogowej w niestosowanej już technologii NMT, pod koniec 2005 r. jednakże organ regulacyjny zezwolił Centertelowi na wycofanie się z sieci analogowej i używanie na przyznanych częstotliwościach, do 2016 roku, technologii cyfrowej CDMA. Zdaniem skarżącej spółki, po wycofaniu się Centertela z technologii analogowej organ powinien był rozpisać nowy przetarg na sporny zakres, a decyzja z 2005 roku dotknięta jest nieważnością z powodu rażącego naruszenia art. 114 ust. 3 pkt 1 prawa telekomunikacyjnego. WSA oddalił skargę powołując się na zasadę trwałości decyzji administracyjnych wynikającą z art. 16 par. 1 kodeksu postępowania administracyjnego. W skardze kasacyjnej do NSA PTC zarzuciła naruszenie art. 114 ust. 3 pkt 1 p.t. i szeregu przepisów proceduralnych oraz wniosła o rozważenie, czy decyzja z 2005 roku nie stanowiła w istocie rezerwacji częstotliwości dla Centertela z pominięciem procedury przetargu.

UZASADNIENIE

NSA oddalił skargę. Zdaniem sądu, wywody skargi zostały sformułowane bez uwzględnienia trafnego stanowiska sądu I instancji opartego na podkreśleniu konsekwencji obowiązywania zasady ochrony trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych (art. 16 k.p.a.). Z zasady tej wynika, że decyzje wiążą tak długo, dopóki nie zostaną uchylone lub zmienione w przewidzianym do tego celu trybie. W tej sprawie określone częstotliwości zostały przyznane do wyłącznego wykorzystania wskazanemu w decyzji z 1991 r. podmiotowi - PTK Centertel. Nie można tego faktu pomijać przy rozpatrywaniu późniejszych wniosków innych podmiotów o dokonanie rezerwacji konkretnych częstotliwości. Artykuł 114 ust. 3 pkt 1 p.t. wskazuje dostępność danej częstotliwości jako warunek sine qua non jej przyznania. Częstotliwości przyznanej wcześniej ostateczną decyzją administracyjną innemu podmiotowi nie można uznać za dostępną. To powoduje, że w niniejszej sprawie nie doszło - jak to usiłowała wykazać skarga kasacyjna - do naruszenia art. 114 ust. 3 pkt 1 p.t. z racji wadliwości ostatecznej decyzji administracyjnej z 2005 roku.

 

NSA podkreślił, że kwestia legalności decyzji z 2005 roku mogła być badana tylko w odrębnym postępowaniu o charakterze nadzorczym, a nie w postępowaniu o przyznanie rezerwacji częstotliwości. WSA słusznie wskazał, że dopiero w razie skutecznego wyeliminowania z obrotu prawnego decyzji obejmujących dokonaną wcześniej rezerwację tych samych częstotliwości, które blokują ich dostępność w rozumieniu art. 114 ust. 3 pkt 1 p.t., stworzy się możliwość ponownego rozpatrzenia negatywnie rozpoznanych na tej podstawie wniosków o dokonanie rezerwacji częstotliwości. NSA zauważył, że zarzuty skargi kasacyjnej o charakterze procesowym nie mogły odnieść zamierzonego skutku, wziąwszy pod uwagę konsekwencje obowiązywania ostatecznej decyzji administracyjnej. Decyzja z 2005 roku spowodowała niedostępność częstotliwości, o które ubiegała się strona skarżąca, a podważanie jej legalności było w niniejszej sprawie niedopuszczalne. Oczekiwania strony skarżącej nie były uzasadnione również z uwagi na treść art. 134 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Wprawdzie bowiem sąd administracyjny orzeka w granicach danej sprawy, ale ocena legalności decyzji odmawiającej przyznania konkretnych częstotliwości nie jest tożsama z weryfikacją w trybie nadzorczym decyzji blokujących dostępność tych częstotliwości.

 

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 stycznia 2008 r.

SYGN. AKT II GSK 339/07

 

Joanna Barańska

OPINIA

TOMASZ LUDWIK KRAWCZYK

adwokat, kancelaria Drzewiecki, Tomaszek i Wspólnicy

Decyzję o rezerwacji częstotliwości w zasadzie powinien poprzedzić przetarg. Skarżąca podnosiła, że decyzja zezwalająca jej konkurentowi na zmianę sposobu użytkowania częstotliwości była nieważna ze względu na pominięcie przetargu. Odmowa rezerwacji ze względu na brak dostępności była więc bezzasadna. NSA powtórzył ugruntowany pogląd, że decyzje administracyjne nie są nieważne z mocy prawa. Niezależnie więc od zasadności zarzutów, kwestionowana decyzja pozostawała w obrocie. Szanse skarżącej były od początku iluzoryczne. Z drugiej strony, nie będąc stroną w postępowaniu o wydanie decyzji z 2005 roku, nie mogła formalnie żądać stwierdzenia nieważności tej decyzji. Pozostawałoby jej domaganie się stwierdzenia nieważności decyzji z urzędu, ale ewentualnej odmowy nie mogłaby zaskarżyć.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

REKLAMA

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA