REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NSA o trwałości decyzji administracyjnych

Joanna Barańska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

  Nowa technologia: z przetargiem czy bez

TEZA

REKLAMA

 

Nie można żądać wydania nowej decyzji administracyjnej przed wzruszeniem decyzji ostatecznej.


STAN FAKTYCZNY

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

13 kwietnia 2007 r. warszawski sąd administracyjny oddalił skargę Polskiej Telefonii Cyfrowej na ostateczną decyzję prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, odmawiającą PTC dokonania rezerwacji częstotliwości dla usług szerokopasmowych, w tym dostępu do internetu, w zakresach 452,5-457 i 462,5-467 MHz, według spółki szczególnie atrakcyjnych technicznie na obszarach słabo zurbanizowanych i wiejskich. Zakresy te w 1991 roku zostały przyznane PTK Centertel. Ten wykorzystywał sporny zakres do komórkowej sieci analogowej w niestosowanej już technologii NMT, pod koniec 2005 r. jednakże organ regulacyjny zezwolił Centertelowi na wycofanie się z sieci analogowej i używanie na przyznanych częstotliwościach, do 2016 roku, technologii cyfrowej CDMA. Zdaniem skarżącej spółki, po wycofaniu się Centertela z technologii analogowej organ powinien był rozpisać nowy przetarg na sporny zakres, a decyzja z 2005 roku dotknięta jest nieważnością z powodu rażącego naruszenia art. 114 ust. 3 pkt 1 prawa telekomunikacyjnego. WSA oddalił skargę powołując się na zasadę trwałości decyzji administracyjnych wynikającą z art. 16 par. 1 kodeksu postępowania administracyjnego. W skardze kasacyjnej do NSA PTC zarzuciła naruszenie art. 114 ust. 3 pkt 1 p.t. i szeregu przepisów proceduralnych oraz wniosła o rozważenie, czy decyzja z 2005 roku nie stanowiła w istocie rezerwacji częstotliwości dla Centertela z pominięciem procedury przetargu.

UZASADNIENIE

NSA oddalił skargę. Zdaniem sądu, wywody skargi zostały sformułowane bez uwzględnienia trafnego stanowiska sądu I instancji opartego na podkreśleniu konsekwencji obowiązywania zasady ochrony trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych (art. 16 k.p.a.). Z zasady tej wynika, że decyzje wiążą tak długo, dopóki nie zostaną uchylone lub zmienione w przewidzianym do tego celu trybie. W tej sprawie określone częstotliwości zostały przyznane do wyłącznego wykorzystania wskazanemu w decyzji z 1991 r. podmiotowi - PTK Centertel. Nie można tego faktu pomijać przy rozpatrywaniu późniejszych wniosków innych podmiotów o dokonanie rezerwacji konkretnych częstotliwości. Artykuł 114 ust. 3 pkt 1 p.t. wskazuje dostępność danej częstotliwości jako warunek sine qua non jej przyznania. Częstotliwości przyznanej wcześniej ostateczną decyzją administracyjną innemu podmiotowi nie można uznać za dostępną. To powoduje, że w niniejszej sprawie nie doszło - jak to usiłowała wykazać skarga kasacyjna - do naruszenia art. 114 ust. 3 pkt 1 p.t. z racji wadliwości ostatecznej decyzji administracyjnej z 2005 roku.

 

NSA podkreślił, że kwestia legalności decyzji z 2005 roku mogła być badana tylko w odrębnym postępowaniu o charakterze nadzorczym, a nie w postępowaniu o przyznanie rezerwacji częstotliwości. WSA słusznie wskazał, że dopiero w razie skutecznego wyeliminowania z obrotu prawnego decyzji obejmujących dokonaną wcześniej rezerwację tych samych częstotliwości, które blokują ich dostępność w rozumieniu art. 114 ust. 3 pkt 1 p.t., stworzy się możliwość ponownego rozpatrzenia negatywnie rozpoznanych na tej podstawie wniosków o dokonanie rezerwacji częstotliwości. NSA zauważył, że zarzuty skargi kasacyjnej o charakterze procesowym nie mogły odnieść zamierzonego skutku, wziąwszy pod uwagę konsekwencje obowiązywania ostatecznej decyzji administracyjnej. Decyzja z 2005 roku spowodowała niedostępność częstotliwości, o które ubiegała się strona skarżąca, a podważanie jej legalności było w niniejszej sprawie niedopuszczalne. Oczekiwania strony skarżącej nie były uzasadnione również z uwagi na treść art. 134 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Wprawdzie bowiem sąd administracyjny orzeka w granicach danej sprawy, ale ocena legalności decyzji odmawiającej przyznania konkretnych częstotliwości nie jest tożsama z weryfikacją w trybie nadzorczym decyzji blokujących dostępność tych częstotliwości.

 

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 stycznia 2008 r.

SYGN. AKT II GSK 339/07

 

Joanna Barańska

OPINIA

TOMASZ LUDWIK KRAWCZYK

adwokat, kancelaria Drzewiecki, Tomaszek i Wspólnicy

Decyzję o rezerwacji częstotliwości w zasadzie powinien poprzedzić przetarg. Skarżąca podnosiła, że decyzja zezwalająca jej konkurentowi na zmianę sposobu użytkowania częstotliwości była nieważna ze względu na pominięcie przetargu. Odmowa rezerwacji ze względu na brak dostępności była więc bezzasadna. NSA powtórzył ugruntowany pogląd, że decyzje administracyjne nie są nieważne z mocy prawa. Niezależnie więc od zasadności zarzutów, kwestionowana decyzja pozostawała w obrocie. Szanse skarżącej były od początku iluzoryczne. Z drugiej strony, nie będąc stroną w postępowaniu o wydanie decyzji z 2005 roku, nie mogła formalnie żądać stwierdzenia nieważności tej decyzji. Pozostawałoby jej domaganie się stwierdzenia nieważności decyzji z urzędu, ale ewentualnej odmowy nie mogłaby zaskarżyć.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA