REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NSA o trwałości decyzji administracyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Barańska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

  Nowa technologia: z przetargiem czy bez

TEZA

REKLAMA

REKLAMA

 

Nie można żądać wydania nowej decyzji administracyjnej przed wzruszeniem decyzji ostatecznej.


STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

13 kwietnia 2007 r. warszawski sąd administracyjny oddalił skargę Polskiej Telefonii Cyfrowej na ostateczną decyzję prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, odmawiającą PTC dokonania rezerwacji częstotliwości dla usług szerokopasmowych, w tym dostępu do internetu, w zakresach 452,5-457 i 462,5-467 MHz, według spółki szczególnie atrakcyjnych technicznie na obszarach słabo zurbanizowanych i wiejskich. Zakresy te w 1991 roku zostały przyznane PTK Centertel. Ten wykorzystywał sporny zakres do komórkowej sieci analogowej w niestosowanej już technologii NMT, pod koniec 2005 r. jednakże organ regulacyjny zezwolił Centertelowi na wycofanie się z sieci analogowej i używanie na przyznanych częstotliwościach, do 2016 roku, technologii cyfrowej CDMA. Zdaniem skarżącej spółki, po wycofaniu się Centertela z technologii analogowej organ powinien był rozpisać nowy przetarg na sporny zakres, a decyzja z 2005 roku dotknięta jest nieważnością z powodu rażącego naruszenia art. 114 ust. 3 pkt 1 prawa telekomunikacyjnego. WSA oddalił skargę powołując się na zasadę trwałości decyzji administracyjnych wynikającą z art. 16 par. 1 kodeksu postępowania administracyjnego. W skardze kasacyjnej do NSA PTC zarzuciła naruszenie art. 114 ust. 3 pkt 1 p.t. i szeregu przepisów proceduralnych oraz wniosła o rozważenie, czy decyzja z 2005 roku nie stanowiła w istocie rezerwacji częstotliwości dla Centertela z pominięciem procedury przetargu.

UZASADNIENIE

NSA oddalił skargę. Zdaniem sądu, wywody skargi zostały sformułowane bez uwzględnienia trafnego stanowiska sądu I instancji opartego na podkreśleniu konsekwencji obowiązywania zasady ochrony trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych (art. 16 k.p.a.). Z zasady tej wynika, że decyzje wiążą tak długo, dopóki nie zostaną uchylone lub zmienione w przewidzianym do tego celu trybie. W tej sprawie określone częstotliwości zostały przyznane do wyłącznego wykorzystania wskazanemu w decyzji z 1991 r. podmiotowi - PTK Centertel. Nie można tego faktu pomijać przy rozpatrywaniu późniejszych wniosków innych podmiotów o dokonanie rezerwacji konkretnych częstotliwości. Artykuł 114 ust. 3 pkt 1 p.t. wskazuje dostępność danej częstotliwości jako warunek sine qua non jej przyznania. Częstotliwości przyznanej wcześniej ostateczną decyzją administracyjną innemu podmiotowi nie można uznać za dostępną. To powoduje, że w niniejszej sprawie nie doszło - jak to usiłowała wykazać skarga kasacyjna - do naruszenia art. 114 ust. 3 pkt 1 p.t. z racji wadliwości ostatecznej decyzji administracyjnej z 2005 roku.

 

NSA podkreślił, że kwestia legalności decyzji z 2005 roku mogła być badana tylko w odrębnym postępowaniu o charakterze nadzorczym, a nie w postępowaniu o przyznanie rezerwacji częstotliwości. WSA słusznie wskazał, że dopiero w razie skutecznego wyeliminowania z obrotu prawnego decyzji obejmujących dokonaną wcześniej rezerwację tych samych częstotliwości, które blokują ich dostępność w rozumieniu art. 114 ust. 3 pkt 1 p.t., stworzy się możliwość ponownego rozpatrzenia negatywnie rozpoznanych na tej podstawie wniosków o dokonanie rezerwacji częstotliwości. NSA zauważył, że zarzuty skargi kasacyjnej o charakterze procesowym nie mogły odnieść zamierzonego skutku, wziąwszy pod uwagę konsekwencje obowiązywania ostatecznej decyzji administracyjnej. Decyzja z 2005 roku spowodowała niedostępność częstotliwości, o które ubiegała się strona skarżąca, a podważanie jej legalności było w niniejszej sprawie niedopuszczalne. Oczekiwania strony skarżącej nie były uzasadnione również z uwagi na treść art. 134 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Wprawdzie bowiem sąd administracyjny orzeka w granicach danej sprawy, ale ocena legalności decyzji odmawiającej przyznania konkretnych częstotliwości nie jest tożsama z weryfikacją w trybie nadzorczym decyzji blokujących dostępność tych częstotliwości.

 

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 stycznia 2008 r.

SYGN. AKT II GSK 339/07

 

Joanna Barańska

OPINIA

TOMASZ LUDWIK KRAWCZYK

adwokat, kancelaria Drzewiecki, Tomaszek i Wspólnicy

Decyzję o rezerwacji częstotliwości w zasadzie powinien poprzedzić przetarg. Skarżąca podnosiła, że decyzja zezwalająca jej konkurentowi na zmianę sposobu użytkowania częstotliwości była nieważna ze względu na pominięcie przetargu. Odmowa rezerwacji ze względu na brak dostępności była więc bezzasadna. NSA powtórzył ugruntowany pogląd, że decyzje administracyjne nie są nieważne z mocy prawa. Niezależnie więc od zasadności zarzutów, kwestionowana decyzja pozostawała w obrocie. Szanse skarżącej były od początku iluzoryczne. Z drugiej strony, nie będąc stroną w postępowaniu o wydanie decyzji z 2005 roku, nie mogła formalnie żądać stwierdzenia nieważności tej decyzji. Pozostawałoby jej domaganie się stwierdzenia nieważności decyzji z urzędu, ale ewentualnej odmowy nie mogłaby zaskarżyć.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w liczeniu stażu pracy. Samorządy muszą przygotować się na zmiany od stycznia 2026 roku

Sejm przyjął nowelizację Kodeksu pracy, która diametralnie zmienia sposób liczenia pracowniczego stażu pracy. Od 1 stycznia 2026 roku do stażu, od którego zależą uprawnienia pracownicze, będzie można wliczyć m.in. okresy prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej oraz świadczenia usług na podstawie niektórych umów cywilnoprawnych.

MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

REKLAMA

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

REKLAMA

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

REKLAMA