REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NSA o trwałości decyzji administracyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Barańska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

  Nowa technologia: z przetargiem czy bez

TEZA

REKLAMA

REKLAMA

 

Nie można żądać wydania nowej decyzji administracyjnej przed wzruszeniem decyzji ostatecznej.


STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

13 kwietnia 2007 r. warszawski sąd administracyjny oddalił skargę Polskiej Telefonii Cyfrowej na ostateczną decyzję prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, odmawiającą PTC dokonania rezerwacji częstotliwości dla usług szerokopasmowych, w tym dostępu do internetu, w zakresach 452,5-457 i 462,5-467 MHz, według spółki szczególnie atrakcyjnych technicznie na obszarach słabo zurbanizowanych i wiejskich. Zakresy te w 1991 roku zostały przyznane PTK Centertel. Ten wykorzystywał sporny zakres do komórkowej sieci analogowej w niestosowanej już technologii NMT, pod koniec 2005 r. jednakże organ regulacyjny zezwolił Centertelowi na wycofanie się z sieci analogowej i używanie na przyznanych częstotliwościach, do 2016 roku, technologii cyfrowej CDMA. Zdaniem skarżącej spółki, po wycofaniu się Centertela z technologii analogowej organ powinien był rozpisać nowy przetarg na sporny zakres, a decyzja z 2005 roku dotknięta jest nieważnością z powodu rażącego naruszenia art. 114 ust. 3 pkt 1 prawa telekomunikacyjnego. WSA oddalił skargę powołując się na zasadę trwałości decyzji administracyjnych wynikającą z art. 16 par. 1 kodeksu postępowania administracyjnego. W skardze kasacyjnej do NSA PTC zarzuciła naruszenie art. 114 ust. 3 pkt 1 p.t. i szeregu przepisów proceduralnych oraz wniosła o rozważenie, czy decyzja z 2005 roku nie stanowiła w istocie rezerwacji częstotliwości dla Centertela z pominięciem procedury przetargu.

UZASADNIENIE

NSA oddalił skargę. Zdaniem sądu, wywody skargi zostały sformułowane bez uwzględnienia trafnego stanowiska sądu I instancji opartego na podkreśleniu konsekwencji obowiązywania zasady ochrony trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych (art. 16 k.p.a.). Z zasady tej wynika, że decyzje wiążą tak długo, dopóki nie zostaną uchylone lub zmienione w przewidzianym do tego celu trybie. W tej sprawie określone częstotliwości zostały przyznane do wyłącznego wykorzystania wskazanemu w decyzji z 1991 r. podmiotowi - PTK Centertel. Nie można tego faktu pomijać przy rozpatrywaniu późniejszych wniosków innych podmiotów o dokonanie rezerwacji konkretnych częstotliwości. Artykuł 114 ust. 3 pkt 1 p.t. wskazuje dostępność danej częstotliwości jako warunek sine qua non jej przyznania. Częstotliwości przyznanej wcześniej ostateczną decyzją administracyjną innemu podmiotowi nie można uznać za dostępną. To powoduje, że w niniejszej sprawie nie doszło - jak to usiłowała wykazać skarga kasacyjna - do naruszenia art. 114 ust. 3 pkt 1 p.t. z racji wadliwości ostatecznej decyzji administracyjnej z 2005 roku.

 

NSA podkreślił, że kwestia legalności decyzji z 2005 roku mogła być badana tylko w odrębnym postępowaniu o charakterze nadzorczym, a nie w postępowaniu o przyznanie rezerwacji częstotliwości. WSA słusznie wskazał, że dopiero w razie skutecznego wyeliminowania z obrotu prawnego decyzji obejmujących dokonaną wcześniej rezerwację tych samych częstotliwości, które blokują ich dostępność w rozumieniu art. 114 ust. 3 pkt 1 p.t., stworzy się możliwość ponownego rozpatrzenia negatywnie rozpoznanych na tej podstawie wniosków o dokonanie rezerwacji częstotliwości. NSA zauważył, że zarzuty skargi kasacyjnej o charakterze procesowym nie mogły odnieść zamierzonego skutku, wziąwszy pod uwagę konsekwencje obowiązywania ostatecznej decyzji administracyjnej. Decyzja z 2005 roku spowodowała niedostępność częstotliwości, o które ubiegała się strona skarżąca, a podważanie jej legalności było w niniejszej sprawie niedopuszczalne. Oczekiwania strony skarżącej nie były uzasadnione również z uwagi na treść art. 134 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Wprawdzie bowiem sąd administracyjny orzeka w granicach danej sprawy, ale ocena legalności decyzji odmawiającej przyznania konkretnych częstotliwości nie jest tożsama z weryfikacją w trybie nadzorczym decyzji blokujących dostępność tych częstotliwości.

 

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 stycznia 2008 r.

SYGN. AKT II GSK 339/07

 

Joanna Barańska

OPINIA

TOMASZ LUDWIK KRAWCZYK

adwokat, kancelaria Drzewiecki, Tomaszek i Wspólnicy

Decyzję o rezerwacji częstotliwości w zasadzie powinien poprzedzić przetarg. Skarżąca podnosiła, że decyzja zezwalająca jej konkurentowi na zmianę sposobu użytkowania częstotliwości była nieważna ze względu na pominięcie przetargu. Odmowa rezerwacji ze względu na brak dostępności była więc bezzasadna. NSA powtórzył ugruntowany pogląd, że decyzje administracyjne nie są nieważne z mocy prawa. Niezależnie więc od zasadności zarzutów, kwestionowana decyzja pozostawała w obrocie. Szanse skarżącej były od początku iluzoryczne. Z drugiej strony, nie będąc stroną w postępowaniu o wydanie decyzji z 2005 roku, nie mogła formalnie żądać stwierdzenia nieważności tej decyzji. Pozostawałoby jej domaganie się stwierdzenia nieważności decyzji z urzędu, ale ewentualnej odmowy nie mogłaby zaskarżyć.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej.

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać. Dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego z pożyczek oferowanych na bardzo korzystnych warunkach mogą skorzystać zarówno początkujące, jak i rozwijające się organizacje.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA