Jak składać protest na decyzję instytucji ogłaszającej konkurs
REKLAMA
REKLAMA
AGNIESZKA ŁAGANK
REKLAMA
ekspert Eficom
Zgodnie art. 30 ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju w ramach obecnego programowania na lata 2007-2013 przewidziano dwa rodzaje środków odwoławczych. Wnioskodawca, który nie zgadza się z wynikiem oceny IOK, jaki pojawi się w którymkolwiek etapie procesu wyłaniania projektu do dofinansowania, może skorzystać z następujących środków odwoławczych:
• protestu, oraz
• wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Protest jest pisemnym wystąpieniem podmiotu wnioskującego o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego o ponowne sprawdzenie zgodności złożonego wniosku z kryteriami, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 6 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, a także określonymi w dokumentacji konkursowej oraz dokumentach programowych. Protest może dotyczyć decyzji instytucji wdrażającej lub pośredniczącej związanej z oceną formalną i/lub z oceną merytoryczną. Uprawnienie wnioskodawcy do złożenia środka odwoławczego powstaje z dniem otrzymania przez niego pisemnej informacji o wyniku rozpatrzenia wniosku. Należy zwrócić szczególną uwagę na uzyskanie potwierdzenia nadania i otrzymania właściwych pism. Ma to istotne znaczenie na prawidłowość obliczania terminów obowiązujących w ramach procedury odwoławczej. W zakresie obliczania terminów obowiązują zasady ogólne przewidziane w art. 110-116 kodeksu cywilnego.
Oznacza to, że:
• 14-dniowy termin na wniesienie protestu można uznać za zachowany, jeżeli przed jego upływem protest wpłynie do podmiotu, za pośrednictwem którego ma on być przekazany instytucji właściwej do jego rozpatrzenia, oraz
• bieg 30-dniowego terminu na rozpatrzenie protestu przez instytucję właściwą do jego rozpatrzenia z dniem otrzymania protestu.
Protest wnoszony jest bezpośrednio do instytucji właściwej do jego rozpatrzenia bądź za pośrednictwem IOK. Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, instytucją właściwą do rozpatrzenia protestu, w przypadku regionalnych programów operacyjnych, jest właściwy miejscowo wojewoda. Jeśli np. gmina zdecyduje się na wniesienie protestu, trzeba pamiętać, aby w sposób wyczerpujący ująć wszystkie zarzuty w stosunku do przeprowadzonej oceny wniosku. Do składanego protestu należy dołączyć dokumenty związane ze sprawą bezpośrednio (kopie wniosku o dofinansowanie, kopia informacji w przedmiocie rozstrzygnięcia), jak i te związane pośrednio, które mogą świadczyć o słuszności podniesionych w proteście zarzutów. Uchybienie któremukolwiek z wymogów formalnych dotyczących protestu, czyli np.:
• skierowanie protestu do właściwej instytucji,
• zachowanie terminu przewidzianego do złożenia tego środka odwoławczego,
• złożenie protestu przez uprawniony podmiot
- może spowodować pozostawienie protestu bez rozpatrzenia.
Wnioskodawca zamyka sobie tym samym drogę do skorzystania z właściwych środków odwoławczych, bowiem nie przysługuje mu już dodatkowy protest ani wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Jeżeli protest czyni zadość wszystkim wymogom, to powinien być rozpatrzony przez właściwą instytucję wskazaną w art. 30 ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, w ciągu jednego miesiąca od dnia otrzymania go przez ten podmiot. Wniesienie protestu za pośrednictwem IOK uprawnia ten organ do ponownej weryfikacji dokonanej oceny, a jeśli protest jest zasadny - do włączenia wniosku do dalszej procedury jego oceny.
AO
PODSTAWA PRAWNA
• Art. 29 i 30 ustaw z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. nr 227, poz. 1658 ze zm.).
• Art. 110-116 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 nr 16, poz. 93 ze zm.).
REKLAMA
REKLAMA