REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kogo można zatrudnić na podstawie powołania

REKLAMA

Powołanie stanowi odrębną od umowy o pracę podstawę nawiązania stosunku pracy. Stosunek pracy na podstawie powołania nawiązuje się jednak tylko w przypadkach określonych w przepisach szczególnych.



Czy można skrócić okres wypowiedzenia

Sekretarz gminy został odwołany (odwołanie równoznaczne z wypowiedzeniem umowy o pracę). Czy można w jakiś sposób przyspieszyć ustanie stosunku pracy?

Tak

Strony mogą skrócić okres wypowiedzenia na podstawie art. 36 par. 6 k.p. albo rozwiązać stosunek pracy mocą porozumienia stron na podstawie art. 30 par. 1 pkt 1 k.p. (por. orzeczenie SN z 7 marca 1997 r., I PKN 33/97, OSNAPiUS 1997 nr 22, poz. 431). W pierwszym przypadku ustalenie to nie zmienia trybu ustania stosunku pracy, czyli odwołania. Natomiast w przypadku zawarcia porozumienia stron na podstawie art. 30 par. 1 pkt 1 k.p., stosunek pracy z powołania ustaje na skutek porozumienia stron.

Podstawa prawna

l Art. 30 par. 1 pkt. 1, 36 par. 6, art. 69 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Czy trzeba podać przyczynę odwołania ze stanowiska

Czy w odwołaniu ze stanowiska - równoznacznym z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia (art. 70 par. 1 i par. 3 k.p.) - należy wskazać przyczynę uzasadniającą, tak jak w przypadku rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia?

Nie

Zdaniem SN odwołanie ze stanowiska równoznaczne z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia (art. 70 par. 1 i par. 3 k.p.) powinno być dokonane na piśmie (art. 70 par. 11 k.p.), ale nie musi wskazywać przyczyny odwołania (wyrok SN z 21 listopada 2000 r., I PKN 95/00, OSNAPiUS 2002, nr 12, poz. 286). Także w przypadku odwołania ze stanowiska, równoznacznego z wypowiedzeniem umowy o pracę, pracodawca nie ma obowiązku podania przyczyny uzasadniającej, a pracownik nie może skutecznie kwestionować odwołania ze stanowiska równoznacznego z wypowiedzeniem umowy o pracę, ze względu na brak uzasadnionej przyczyny (wyrok SN z 15 grudnia 2000 r., I PKN 170/00, OSNAPiUS 2002 nr 16, poz. 377).

Podstawa prawna

l Art. 70 par. 1 i 3 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Czy komendant straży jest pracownikiem powołanym

Strażą gminną kieruje komendant powoływany i odwoływany przez wójta, burmistrza (prezydenta miasta) po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego Policji. Stanowi tak art. 7 ust. 1 ustawy o strażach gminnych. Czy oznacza to, że komendanta straży gminnej należy zatrudnić na podstawie powołania?

Nie

Określenia powołuje i odwołuje nie są w przepisach prawnych używane konsekwentnie i nie zawsze świadczą o wskazaniu na podstawę zatrudnienia. Tradycyjnie używane były i są dla określenia powierzenia pewnej istotnej funkcji, zwłaszcza takiej, której pełnienie wiąże się ze szczególnymi uprawnieniami. Zdaniem SN przepis art. 7 ust. 1 ustawy o strażach gminnych ma wyraźnie charakter normy określającej istotny element organizacji straży (osobę kierującą) oraz kompetencję organu uprawnionego do powierzenia funkcji komendanta straży. Z art. 7 ust. 1 nie wynika, że komendanta straży zatrudnia się na podstawie powołania, gdyż nie jest to przepis odrębny w rozumieniu art. 68 k.p. (wyrok SN z 2 sierpnia 2000 r., I PKN 766/99, OSNAPiUS 2002 nr 5, poz. 104). Ponadto warto zauważyć, że nie można postanowić w statucie gminy, że komendant będzie zatrudniany na podstawie powołania. SN orzekł, że statut gminy nie może rozszerzać katalogu osób zatrudnianych na podstawie powołania (wyrok SN z 9 kwietnia 1997 r., I PKN 68/97, OSNAPiUS 1998 nr 3, poz. 77).

Podstawa prawna

l Art. 7 ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, Dz.U. nr 123, poz. 779 ze zm.).

l Art. 68 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Czy można zatrudnić na podstawie umowy o pracę

Sekretarz gminy został odwołany ze stanowiska (odwołanie równorzędne z wypowiedzeniem). Czy można zatrudnić go na innym stanowisku na podstawie umowy o pracę?

Tak

Nie ma przeszkód, aby po upływie okresu wypowiedzenia, z którym było równoznaczne odwołanie ze stanowiska (art. 70 par. 2 k.p.) strony zawarły umowę o pracę na uzgodnionych warunkach pracy i płacy. Warto dodać, że porozumieniem stron (art. 30 par. 1 pkt 1 k.p.) można rozwiązać stosunek pracy powstały na podstawie powołania (art. 68 i nast. k.p.) i nawiązać umowny stosunek pracy o zmienionej treści w zakresie warunków pracy i płacy (wyrok SN z 1 października 1997 r., I PKN 297/97, OSNAPiUS 1998 nr 14, poz. 423; wyrok SN z 7 marca 1997 r. I PKN 33/97, OSNAPiUS 1997 nr 22, poz. 431).

Podstawa prawna

l Art. 70 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Czy odwołanie w trakcie urlopu jest możliwe

Po powrocie z urlopu wypoczynkowego dowiedziałem się, że zostałem odwołany ze stanowiska. Czy takie postępowanie mojego pracodawcy jest zgodne z prawem?

Tak

Pracodawca ma prawo odwołania pracownika ze stanowiska w tzw. okresach ochronnych. Do pracowników zatrudnionych na podstawie powołania nie stosuje się przepisów kodeksu pracy zakazujących lub ograniczających prawo pracodawcy do rozwiązania umowy o pracę. Pracownika można zatem odwołać podczas urlopu wypoczynkowego, macierzyńskiego czy choroby. Jeżeli odwołanie nastąpiło w okresie usprawiedliwionej nieobecności w pracy, bieg wypowiedzenia rozpoczyna się po upływie tego okresu. Jeżeli jednak usprawiedliwiona nieobecność trwa dłużej niż okres przewidziany w art. 53 par. 1 i 2 k. p., organ, który pracownika powołał, może rozwiązać stosunek pracy bez wypowiedzenia. W razie naruszenia tej zasady, pracownikowi przysługuje prawo odwołania do sądu pracy.

Podstawa prawna

l Art. 72 par. 1 i par. 4 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.).



Ewa Drzewiecka

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA