Powołanie kierownika USC bez konkursu jest nieważne
REKLAMA
REKLAMA
Rada Miejska w Koluszkach podjęła uchwałę o powołaniu zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego. Jako podstawę prawną wskazano art. 6 ust. 3 ustawy z 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2004 r. nr 161, poz. 1688 ze zm.). Organ nadzoru, w toku kontroli legalności uchwały, dopatrzył się istotnego naruszenia prawa i unieważnił kontrolowaną uchwałę.
UZASADNIENIE
Zdaniem organu nadzoru, z analizy treści art. 2 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.), wynika, że kierownik USC jest pracownikiem zatrudnionym na podstawie mianowania. Przepis ten wymienia cztery podstawy zatrudnienia pracowników samorządowych: wybór, mianowanie, powołanie oraz umowę o pracę. Na podstawie wyboru zatrudniony jest w urzędzie gminy wójt, burmistrz, prezydent miasta, który z mocy prawa jest kierownikiem USC. Pracownikami mianowanymi są osoby zatrudnione na stanowiskach pracy określonych w statucie gminy. Natomiast powołanie jest możliwe wobec pracowników wskazanych w zamkniętym katalogu stanowisk. Wymieniono w nim jedynie: zastępcę wójta (burmistrza, prezydenta miasta), sekretarza gminy, sekretarza powiatu, skarbnika gminy, skarbnika powiatu i skarbnika województwa. Pozostali pracownicy samorządowi zatrudniani są na podstawie umowy o pracę. Wojewoda łódzki powołał się na art. 3a ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z tym przepisem konkurs kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym także na stanowiska kierownicze, zatrudnianych na podstawie mianowania i umowy o pracę, jest otwarty i konkurencyjny. Na poparcie swojego rozstrzygnięcia organ nadzoru powołał się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie (III SA/LU 154/06), który utrzymał w mocy rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego stwierdzającego nieważność uchwały rady miejskiej o powołaniu kierownika USC bez konkursu.
Ponieważ procedura powoływania zastępcy USC w Koluszkach nie została poprzedzona otwartym postępowaniem konkursowym, wyłaniającym kandydata na to stanowisko, podjętą przez radę miejską uchwałę należało, zdaniem organu nadzoru, unieważnić.
Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody łódzkiego z 1 czerwca 2007 r.
SYGN. AKT ON.I-0911/171/2007
ANDRZEJ JANKOWSKI
REKLAMA
REKLAMA