REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady inwentaryzacji zbiorów bibliotecznych

Dorota Adamek-Hyska

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzono inwentaryzację zbiorów bibliotecznych i wykazano różnicę pomiędzy księgami rachunkowymi na kwotę 2000 zł. Wykazano braki względne i bezwzględne. Komisja uznała wszystkie różnice za niezawinione. Jakich księgowań należy dokonać.?

Zasady inwentaryzacji zbiorów bibliotecznych określa rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 29 października 2008 r. w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych (dalej: rozporządzenie). Na podstawie zapisów tego rozporządzenia zinwentaryzowane materiały należy poddać kontroli wewnętrznej polegającej na:

REKLAMA

• sprawdzeniu obiegu dowodów wpływów i ubytków oraz materiałów,

• przeprowadzeniu skontrum części materiałów, a przede wszystkim materiałów narażonych na straty lub szczególnie cennych,

• opracowywaniu zaleceń, których celem będzie poprawa gospodarki.

Skontrum materiałów przeprowadza się poprzez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• porównanie zapisów inwentarzowych ze stanem faktycznym materiałów,

• stwierdzenie i wyjaśnienie różnic między zapisami ewidencyjnymi a stanem faktycznym zbiorów oraz ustalenie ewentualnych braków.

Podstawą przeprowadzenia skontrum mogą być zapisy inwentarzowe z:

• ksiąg inwentarzowych,

• komputerowych baz danych,

• katalogów topograficznych

• innej dokumentacji,

a dla materiałów wypożyczonych poza bibliotekę - karty książki, karty czytelników, rewersy.

Terminy przeprowadzania skontrum przedstawia tabela 1.

Tabela 1. Terminy przeprowadzania skontrum

Dodatkowo, niezależnie od terminów podanych w tabeli 1, większość bibliotek przeprowadza skontrum:

• w przypadku zmiany na stanowisku bibliotekarza,

• w razie wypadku losowego (np. zalanie, pożar).

REKLAMA

Materiały nieodnalezione w czasie skontrum przeprowadzonego po raz pierwszy ani niefigurujące w ewidencji uznaje się za braki względne, a przy ponownym skontrum uznaje się za braki bezwzględne. Materiały uznane za braki bezwzględne należy wpisać do rejestru ubytków. Uznanie braków za braki względne wskazuje na to, że ich odnalezienie jest prawdopodobne, więc nie przeprowadza się ich przez rejestr ubytków. W praktyce zazwyczaj potrzebny jest okres 2 lat, by braki względne uznać za bezwzględne.

Rozporządzenie wskazuje sposób zaewidencjonowania wyłącznie braków bezwzględnych. Ubytki w rejestrze ubytków (załącznik nr 7 do rozporządzenia) ewidencjonuje się w sposób sumaryczny, tj. pod jedną pozycją wpisuje się wszystkie ubytki ujęte w jednym dowodzie. W rubryce 4 (patrz: wzór 1) podaje się pierwszy i ostatni numer wyszczególniony w danym dowodzie ubytku. Oryginał dowodu ubytku przekazuje się do księgowości.

Do ewidencji zbiorów bibliotecznych bibliotek naukowych, fachowych, szkolnych i pedagogicznych oraz bibliotek publicznych służy konto 014 „Zbiory biblioteczne”. Zasady ewidencji na tym koncie wskazano w tabeli 2.

Tabela 2. Ewidencja na koncie 014

Jeśli ubytki zostaną uznane za niezawinione w księgach rachunkowych za rok, w którym przeprowadzono skontrum (w sytuacji opisanej przez Czytelniczkę w księgach za 2008 r.), należy ująć je w sposób podany na schemacie.

Ze względu na to, że braków względnych nie ujmuje się w rejestrze ubytków i tym samym nie przekazuje się tych informacji do księgowości, zazwyczaj ujmuje się je wyłącznie w protokole braków względnych, podając w księdze inwentarzowej w rubryce 13 (załącznik nr 2 rozporządzenia - patrz: wzór 2 ) numer ubytku. Warto więc zapamiętać, że braki względne nie są traktowane w księgach rachunkowych jako niedobór i nie podlegają ewidencji księgowej, co oznacza, że nie pomniejsza się wartości księgozbioru na koncie 014 o braki względne.

Dorota Adamek-Hyska

Podstawy prawne

• Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 29 października 2008 r. w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych (Dz.U. Nr 205, poz. 1283)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA