REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Już czas przygotowywać projekty dla obszarów wiejskich

Wioletta Kępka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż uruchomienie działań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, których beneficjentami będą samorządy, nastąpi najprawdopodobniej dopiero na początku przyszłego roku, to już teraz warto przygotowywać wnioski.

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013 został oficjalnie zaakceptowany przez Komisję Europejską 24 lipca br., ale już wcześniej ruszył nabór wniosków do części jego działań wdrażanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

REKLAMA

REKLAMA

Od 15 marca br. przyjmowane są wnioski dotyczące działania „Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW)”, od 25 czerwca - „Renty strukturalne” (nabór już zakończono), od 16 lipca - „Grupy producentów rolnych”, a od 1 sierpnia - „Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne”.

Zapowiedziano już także, że w kolejnych miesiącach rozpocznie się nabór wniosków do działań: „Ułatwianie startu młodym rolnikom”, „Modernizacja gospodarstw rolnych”, „Zwiększenie wartości dodanej” oraz „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej”.

Pozostałe działania, m.in. rolnośrodowiskowe oraz wdrażane przez samorządy wojewódzkie, mają szansę ruszyć dopiero na początku przyszłego roku.

REKLAMA

Część działań wdroży samorząd

Samorządy województw będą wdrażać sześć działań z trzech różnych osi PROW.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwsze działanie jest częścią Osi nr 1 „Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego”. Dotyczy ono poprawiania i rozwijania infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa i składa się z dwóch schematów „Scalanie gruntów” oraz „Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi”.

W przypadku pierwszego schematu beneficjentem będą starostowie, a drugiego - wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń wodnych.

Samorządy powiatowe oraz zarządy melioracji i urządzeń wodnych będą mogły liczyć na 100-proc. dofinansowanie opracowania projektów scaleniowych oraz zagospodarowanie poscaleniowe.

Kolejne dwa działania wdrażane przez marszałków są częścią 3 Osi „Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej”.

Celem pierwszego z nich - „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” - jest poprawa podstawowych usług komunalnych na obszarach wiejskich (m.in. budowa infrastruktury technicznej). Beneficjentami będą gminy i jednostki organizacyjne samorządu wykonujące określone w działaniu zadania. Mogą one liczyć na dofinansowanie w wysokości 75 proc. kosztów kwalifikowanych.

Drugie działanie to znana już z Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” oś „Odnowa i rozwój wsi”. Pomoc będzie można tu uzyskać na następujące przedsięwzięcia:

• budowę, przebudowę, remont lub wyposażenie obiektów:

- pełniących funkcje publiczne, społeczno-kulturalne, rekreacyjne i sportowe,

- służących promocji obszarów wiejskich, w tym propagowaniu i zachowaniu dziedzictwa historycznego, tradycji, sztuki oraz kultury,

• kształtowanie obszaru przestrzeni publicznej,

• budowę, remont lub przebudowę publicznej infrastruktury związanej z rozwojem funkcji turystycznych, sportowych lub społeczno-kulturalnych,

• zakup obiektów charakterystycznych dla tradycji budownictwa w danym regionie, w tym budynków będących zabytkami, z przeznaczeniem na cele publiczne,

• odnawianie, eksponowanie lub konserwację lokalnych pomników historycznych, budynków będących zabytkami i miejsc pamięci,

• kultywowanie tradycji społeczności lokalnej oraz tradycyjnych zawodów.

O środki z tego działania będą mogły ubiegać się gminy, instytucje kultury, dla których organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego, kościoły lub związki wyznaniowe oraz organizacje pozarządowe. Poziom dofinansowania to 75 proc. kosztów kwalifikowanych.

Pozostałe trzy działania są częścią ostatniej osi PROW dotyczącej wdrażania programu LEADER. Będą to:

• lokalne strategie rozwoju,

• współpraca międzyregionalna i międzynarodowa,

• nabywanie umiejętności, aktywizacja i koszty bieżące lokalnych grup działania.

Beneficjentem we wszystkich trzech przypadkach są Lokalne Grupy Działania, a w przypadku małych projektów z działania „Lokalne strategie rozwoju” także osoby fizyczne i prawne oraz organizacje pozarządowe i jednostki organizacyjne związków wyznaniowych i kościołów, posiadające siedzibę na obszarze działania LGD. Poziom wsparcia wyniesie od 20 do 80 proc. kosztów.

Warunki uzyskania pomocy

Gminy, które chcą ubiegać się o pomoc z działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej”, mogą zapoznać się już z zasadami i trybem przyznawania pomocy. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało już bowiem projekt rozporządzenia w tej sprawie (jest dostępny na stronie www.minrol.gov.pl). Precyzuje on m.in. wysokość i zakres pomocy, a także tryb i terminy rozpatrywania wniosków, zawierania umów i wypłaty środków.

Zgodnie z projektem, o dofinansowaniu zdecyduje liczba punktów przyznawana na podstawie następujących kryteriów:

• dochód podatkowy gminy w przeliczeniu na 1 mieszkańca:

- 4 punkty, gdy wyniesie nie więcej niż 50 proc. średniej wojewódzkiej,

- 3 punkty (od 50 proc. do 75 proc. średniej),

- 2 punkty (od 75 proc. do 100 proc. średniej),

- 0 punktów, gdy przekroczy 100 proc. średniej w województwie.

• bezrobocia w powiecie:

- 2 punkty, gdy jest wyższe od średniej w województwie,

- 1 punkt, gdy równe ze średnią,

- 0 punktów, gdy niższe od średniej,

• kryterium regionalne - max. 2 punkty,

• wnioskowana kwota dofinansowania:

- 1 punkt, gdy wynosi nie więcej niż 50 proc. kosztów kwalifikowalnych operacji,

• wskaźnik zwodociągowania gminy, przy projektach dotyczących gospodarki wodnej:

- do 25 proc. - 3 punkty,

- od 25 proc. do 50 proc. - 2 punkty,

- od 50 proc. do 75 proc. - 1 punkt,

• wskaźnik zwodociągowania gminy, przy projektach dotyczących gospodarki ściekowej:

- powyżej 80 proc. - 3 punkty,

- od 50 proc. do 80 proc. - 2 punkty,

- poniżej 50 proc. - 1 punkt.

W przypadku wnioskodawców z taką samą liczbą punktów o kolejności zdecyduje niższa wartość dochodu podatkowego gminy przypadająca na 1 mieszkańca. Natomiast w przypadku tej samej liczby punktów i identycznej wartości dochodu podatkowego zdecyduje kolejność zarejestrowania poprawnie wypełnionego wniosku.

Jest to pierwszy projekt rozporządzenia dotyczący przyznawania pomocy samorządom z przeznaczonych dla nich działań PROW. Nad kolejnymi projektami rozporządzeń resort rolnictwa już pracuje.

Wypłaty dla rolników jeszcze w tym roku

Na realizację PROW przeznaczono łącznie ponad 17,2 mld euro, z czego 13,2 mld euro będzie pochodzić z budżetu Unii Europejskiej.

Najwięcej środków zarezerwowano na modernizację gospodarstw rolnych i przetwórstwa (pierwsza oś) - 42 proc. (ponad 5 mld 390 mln euro), na programy rolnośrodowiskowe, ochronę środowiska i zalesienie (druga oś) - 32 proc. (4 mld 436 mln euro), a na poprawę warunków życia na terenach wiejskich (trzecia oś) - 20 proc. środków (2,5 mld euro). Wnioskodawcy programu LEADER (czwarta oś) mogą liczyć na 8 proc. (787,5 mln euro).

Pierwsze pieniądze z PROW mają trafić do rolników i producentów rolnych już pod koniec bieżącego roku. Na środki przeznaczone dla samorządów trzeba poczekać do 2008 r.

O środki z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich będą mogli się ubiegać m.in. starostowie, gminy i jednostki organizacyjne samorządu. Dofinansowanie będzie można przeznaczyć m.in. na budowę infrastruktury technicznej, budowę i modernizację obiektów oraz terenów publicznych pełniących funkcje społeczno-kulturalne, a także scalanie gruntów.

WIOLETTA KĘPKA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA