REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobry wizerunek to połowa sukcesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Zarzecki
Rafał Wiśniewski

REKLAMA

Każdy kandydat startujący w wyborach samorządowych musi wypracować swój wizerunek, czyli sposób, w jaki mają go postrzegać wyborcy. Od umiejętnego dopasowania wizerunku do konkretnego elektoratu często zależy sukces.

Obecnie, w świecie zdominowanym przez media masowe i rozwinięte środki teleinformatyczne, świadomość potrzeby tworzenia wizerunku politycznego, a przede wszystkim umiejętnego sterowania nim oraz konstruowania reputacji politycznej decydują o sukcesie wyborczym.

REKLAMA

Wizerunek należy interpretować jako sposób, w jaki dana osoba lub rzecz jest postrzegana i przedstawiana (Słownik PWN). Natomiast wizerunek polityczny to w istocie tworzenie szczególnej iluzji, która poprzez wywołanie skojarzeń z wartościami lub wydarzeniami dostarcza kandydatowi dodatkowych wartości i w ten sposób przyczynia się do tego, że wyborcy identyfikują się z nim.

Kreowanie wizerunku politycznego nie może jednak przyjmować jedynie formy oszustwa i manipulacji. Wizerunek danego kandydata jest oczywiście rodzajem iluzji, ale jego osobowość stanowi bazowy czynnik przy opracowaniu strategii wizerunkowej.

Rola sztabu wyborczego

REKLAMA

Obecnie to nie pojedynczy polityk tworzy własny wizerunek, ale odpowiednio przeszklony profesjonalny sztab planowo dbający o reputację kandydata. Dostarcza on precyzyjnych wskazówek, w jaki sposób działać, aby być odpowiednio postrzeganym (zgodnie z celami, jakie przyjmuje sztab). Poza działaniami podejmowanymi przez sztabowców istotne są cechy indywidualne kandydata, takie jak autoprezentacja czy umiejętność publicznych przemówień.

Z perspektywy kreowania wizerunku politycznego ważne jest zdefiniowanie cech mających wpływ na odbiór kandydata przez wyborców i odpowiednie nimi zarządzanie. Do cech tych należą m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● kompetencje (polityczne, społeczne itd.),

● działanie według norm etycznych,

● siła,

● przyjacielskość i umiejętność wzbudzania sympatii,

● realizowanie obietnic,

● zdolność onieśmielania itd.

Cechy mające wpływ na odbiór kandydata przez wyborców za pomocą odpowiednich metod i technik wpływu społecznego można modyfikować w zależności od oczekiwań elektoratu, co w konsekwencji przekłada się na konkretny wynik wyborczy.

Sztaby mogą konstruować 2 różne, przeciwstawne wizerunki kandydata, tzw.:

1) supermana, czyli osoby posiadającej ponadprzeciętne umiejętności i cechy pozwalające objąć stery władzy albo

2) przeciętniaka, czyli osoby bliskiej każdemu wyborcy.

Wizerunek kandydata może wiązać się również z tzw. generalizacją metaforyczną, czyli postrzeganiem rysów i profilu twarzy danej osoby przez wyborców:

● osoba o delikatnych rysach twarzy postrzegana jest jako życzliwa i spokojna,

● kandydaci o mocnych rysach twarzy odbierani są jako konfliktowi i nieprzyjemni w kontaktach.

Rysy twarzy można jednak w odpowiedni sposób modelować. W Polsce mieliśmy do czynienia ze zmianą wizerunku jednego z ludowych trybunów, któremu mimo braku medialnej aparycji, dzięki zabiegom kosmetycznym, udało się „zmiękczyć” i „ocieplić” wizerunek.

Znaczenie ubioru

Z przeprowadzonych w 1995 r. badań wynika, że według wyborców, cechy, jakimi powinien się charakteryzować idealny kandydat, to:

1) uczciwość i wiarygodność,

2) kompetencja i profesjonalizm,

3) wykształcenie,

4) prezentacja i atrakcyjność,

5) inteligencja,

6) skuteczność,

7) siła i zdecydowanie oraz

8) otwartość na ludzi i świat.

REKLAMA

Jednak wyborcy dokonując oceny koncentrują się tylko na pewnych aspektach identyfikacyjnych kandydata, pomijając inne. W związku z tym ważne jest w tworzeniu wizerunku zwrócenie uwagi wyborców na cechy, które są korzystne i mocne, zaś odwrócenie uwagi od kompromitujących. Niektóre pożądane cechy kandydata można także podkreślić poprzez ubiór.

Ubiór jest statusowym kodem – dresskodem. O jego znaczeniu świadczy uwaga, jaką do niezręczności w ubiorze przykładają np. media. Warto przypomnieć choćby przypadek żony Premiera Leszka Millera, Aleksandry Miller, która podczas śniadania na cześć cesarskiej pary japońskiej była ubrana w różową, wzorzystą sukienkę z frywolnymi aplikacjami „sexy, love”.

Wybór wizerunku

Podstawowym etapem kreowania strategii wyborczej jest procedura pozycjonowania oferty wyborczej, w celu dostosowania jej do wymagań i potrzeb wyborców.

Proces pozycjonowania umożliwia zdefiniowanie wizerunku kandydata i obejmuje wszystkie czynniki składające się na wizerunek kandydata, w tym:

● rezultaty badań sondażowych dotyczące popularności kandydata oraz jego politycznych adwersarzy,

● program polityczny, czyli zespół wyznawanych idei i poglądów odróżniający kandydata od konkurentów,

● obraz partii, organizacji lub ruchu związanych ideologicznie z kandydatem.

Pierwszym etapem określenia i umiejscowienia kandydata w systemie strategii marketingowej jest bilansowanie jego pozycji pod kątem tzw. mocnych i słabych cech charakterologicznych, osobowościowych, biograficznych, wizerunkowych, środowiskowych, kontekstowych (w tym ideologicznych), medialnych, retorycznych itd.

Ocenę kandydata konfrontuje się z analogicznym opisem kontrkandydatów. Porównując te dane, można ustalić model wizerunku politycznego w największym stopniu aprobowany przez różne segmenty elektoratu.

Następnie należy wybrać najważniejszą cechę stanowiącą potencjalny identyfikator danego polityka. Pomocne w tym mogą być wywiady typu fokus, które integrują badania socjologiczne i psychologiczne. Łącząc ich wyniki z wiedzą z zakresu kreowania wizerunku politycznego, zwiększa się szanse kandydata na osiągnięcie celów wyborczych. Brak danych o preferencjach wyborców oraz działanie „w szarej strefie niewiedzy” w rezultacie muszą negatywnie odzwierciedlać się w efektywności kampanii.

Błędy wizerunkowe

Najczęściej popełnianym błędem w konstruowaniu wizerunku politycznego jest tzw. efekt Ottingera, który można zdefiniować jako nadmierny kontrast czy też dysonans między osobowością kandydata a wykreowanym wizerunkiem.

Efekt Ottingera może być także konsekwencją braku umiejętności zmiany wizerunku politycznego w zależności od okoliczności. W kontakcie typu face to face, przy wielkich spotkaniach masowych kandydat przemawia do publiki, natomiast w kontaktach medialnych, poprzez audycję telewizyjną lub radiową, kandydat dociera do odbiorców zazwyczaj przebywających w domach lub miejscach pracy tworząc namiastkę kontaktu osobistego. Zrozumiałe jest, że kontakt bezpośredni z wyborcami wymaga przybrania wizerunku „gorącego kandydata”, tzn. polityka o cechach charyzmatycznych, wzbudzającego emocje i prezentującego postawę konfrontacyjną. Natomiast kontakt za pośrednictwem mediów sprzyja prezentacji „zimnego kandydata”, tj. polityka opanowanego, rzeczowego, stonowanego, budującego atmosferę intymności i zaufania.

Znaczenie wizerunku

Nie należy utożsamiać wizerunku politycznego jedynie z wiedzą na temat savoir-vivre’u, stylizacją wizualną lub komunikacją niewerbalną. Wizerunek to w istocie każdy identyfikator, łącznie z wyznawanymi poglądami, przez który następuje proces zapamiętywania i rozpoznawania kandydata przez opinię publiczną. Z perspektywy psychologicznej to właśnie wizerunek jest głównym identyfikatorem danego polityka, jest psychiczną reprezentacją budującą całą sferę pozytywnych lub negatywnych afektów i emocji względem niego. Stosunek opinii publicznej wobec kandydata jest uzależniony właśnie od wizerunku, jaki jest przypisany danemu kandydatowi, to on decyduje o zwycięstwie lub klęsce politycznej.

EFEKT OTTINGERA

Richard Ottinger był kongresmenem z hrabstwa Nowy Jork, który w trakcie wyborów do Senatu w 1970 r. promowany był jako młody i energiczny człowiek, zwolennik zmian i przeciwnik istniejących układów. W debacie telewizyjnej Ottinger poniósł druzgocącą klęskę, ujawniając przy tym cechy człowieka powolnego i obawiającego się ryzyka.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

REKLAMA

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA