REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobry wizerunek to połowa sukcesu

Marcin Zarzecki
Rafał Wiśniewski

REKLAMA

Każdy kandydat startujący w wyborach samorządowych musi wypracować swój wizerunek, czyli sposób, w jaki mają go postrzegać wyborcy. Od umiejętnego dopasowania wizerunku do konkretnego elektoratu często zależy sukces.

Obecnie, w świecie zdominowanym przez media masowe i rozwinięte środki teleinformatyczne, świadomość potrzeby tworzenia wizerunku politycznego, a przede wszystkim umiejętnego sterowania nim oraz konstruowania reputacji politycznej decydują o sukcesie wyborczym.

REKLAMA

Wizerunek należy interpretować jako sposób, w jaki dana osoba lub rzecz jest postrzegana i przedstawiana (Słownik PWN). Natomiast wizerunek polityczny to w istocie tworzenie szczególnej iluzji, która poprzez wywołanie skojarzeń z wartościami lub wydarzeniami dostarcza kandydatowi dodatkowych wartości i w ten sposób przyczynia się do tego, że wyborcy identyfikują się z nim.

Kreowanie wizerunku politycznego nie może jednak przyjmować jedynie formy oszustwa i manipulacji. Wizerunek danego kandydata jest oczywiście rodzajem iluzji, ale jego osobowość stanowi bazowy czynnik przy opracowaniu strategii wizerunkowej.

Rola sztabu wyborczego

REKLAMA

Obecnie to nie pojedynczy polityk tworzy własny wizerunek, ale odpowiednio przeszklony profesjonalny sztab planowo dbający o reputację kandydata. Dostarcza on precyzyjnych wskazówek, w jaki sposób działać, aby być odpowiednio postrzeganym (zgodnie z celami, jakie przyjmuje sztab). Poza działaniami podejmowanymi przez sztabowców istotne są cechy indywidualne kandydata, takie jak autoprezentacja czy umiejętność publicznych przemówień.

Z perspektywy kreowania wizerunku politycznego ważne jest zdefiniowanie cech mających wpływ na odbiór kandydata przez wyborców i odpowiednie nimi zarządzanie. Do cech tych należą m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● kompetencje (polityczne, społeczne itd.),

● działanie według norm etycznych,

● siła,

● przyjacielskość i umiejętność wzbudzania sympatii,

● realizowanie obietnic,

● zdolność onieśmielania itd.

Cechy mające wpływ na odbiór kandydata przez wyborców za pomocą odpowiednich metod i technik wpływu społecznego można modyfikować w zależności od oczekiwań elektoratu, co w konsekwencji przekłada się na konkretny wynik wyborczy.

Sztaby mogą konstruować 2 różne, przeciwstawne wizerunki kandydata, tzw.:

1) supermana, czyli osoby posiadającej ponadprzeciętne umiejętności i cechy pozwalające objąć stery władzy albo

2) przeciętniaka, czyli osoby bliskiej każdemu wyborcy.

Wizerunek kandydata może wiązać się również z tzw. generalizacją metaforyczną, czyli postrzeganiem rysów i profilu twarzy danej osoby przez wyborców:

● osoba o delikatnych rysach twarzy postrzegana jest jako życzliwa i spokojna,

● kandydaci o mocnych rysach twarzy odbierani są jako konfliktowi i nieprzyjemni w kontaktach.

Rysy twarzy można jednak w odpowiedni sposób modelować. W Polsce mieliśmy do czynienia ze zmianą wizerunku jednego z ludowych trybunów, któremu mimo braku medialnej aparycji, dzięki zabiegom kosmetycznym, udało się „zmiękczyć” i „ocieplić” wizerunek.

Znaczenie ubioru

Z przeprowadzonych w 1995 r. badań wynika, że według wyborców, cechy, jakimi powinien się charakteryzować idealny kandydat, to:

1) uczciwość i wiarygodność,

2) kompetencja i profesjonalizm,

3) wykształcenie,

4) prezentacja i atrakcyjność,

5) inteligencja,

6) skuteczność,

7) siła i zdecydowanie oraz

8) otwartość na ludzi i świat.

REKLAMA

Jednak wyborcy dokonując oceny koncentrują się tylko na pewnych aspektach identyfikacyjnych kandydata, pomijając inne. W związku z tym ważne jest w tworzeniu wizerunku zwrócenie uwagi wyborców na cechy, które są korzystne i mocne, zaś odwrócenie uwagi od kompromitujących. Niektóre pożądane cechy kandydata można także podkreślić poprzez ubiór.

Ubiór jest statusowym kodem – dresskodem. O jego znaczeniu świadczy uwaga, jaką do niezręczności w ubiorze przykładają np. media. Warto przypomnieć choćby przypadek żony Premiera Leszka Millera, Aleksandry Miller, która podczas śniadania na cześć cesarskiej pary japońskiej była ubrana w różową, wzorzystą sukienkę z frywolnymi aplikacjami „sexy, love”.

Wybór wizerunku

Podstawowym etapem kreowania strategii wyborczej jest procedura pozycjonowania oferty wyborczej, w celu dostosowania jej do wymagań i potrzeb wyborców.

Proces pozycjonowania umożliwia zdefiniowanie wizerunku kandydata i obejmuje wszystkie czynniki składające się na wizerunek kandydata, w tym:

● rezultaty badań sondażowych dotyczące popularności kandydata oraz jego politycznych adwersarzy,

● program polityczny, czyli zespół wyznawanych idei i poglądów odróżniający kandydata od konkurentów,

● obraz partii, organizacji lub ruchu związanych ideologicznie z kandydatem.

Pierwszym etapem określenia i umiejscowienia kandydata w systemie strategii marketingowej jest bilansowanie jego pozycji pod kątem tzw. mocnych i słabych cech charakterologicznych, osobowościowych, biograficznych, wizerunkowych, środowiskowych, kontekstowych (w tym ideologicznych), medialnych, retorycznych itd.

Ocenę kandydata konfrontuje się z analogicznym opisem kontrkandydatów. Porównując te dane, można ustalić model wizerunku politycznego w największym stopniu aprobowany przez różne segmenty elektoratu.

Następnie należy wybrać najważniejszą cechę stanowiącą potencjalny identyfikator danego polityka. Pomocne w tym mogą być wywiady typu fokus, które integrują badania socjologiczne i psychologiczne. Łącząc ich wyniki z wiedzą z zakresu kreowania wizerunku politycznego, zwiększa się szanse kandydata na osiągnięcie celów wyborczych. Brak danych o preferencjach wyborców oraz działanie „w szarej strefie niewiedzy” w rezultacie muszą negatywnie odzwierciedlać się w efektywności kampanii.

Błędy wizerunkowe

Najczęściej popełnianym błędem w konstruowaniu wizerunku politycznego jest tzw. efekt Ottingera, który można zdefiniować jako nadmierny kontrast czy też dysonans między osobowością kandydata a wykreowanym wizerunkiem.

Efekt Ottingera może być także konsekwencją braku umiejętności zmiany wizerunku politycznego w zależności od okoliczności. W kontakcie typu face to face, przy wielkich spotkaniach masowych kandydat przemawia do publiki, natomiast w kontaktach medialnych, poprzez audycję telewizyjną lub radiową, kandydat dociera do odbiorców zazwyczaj przebywających w domach lub miejscach pracy tworząc namiastkę kontaktu osobistego. Zrozumiałe jest, że kontakt bezpośredni z wyborcami wymaga przybrania wizerunku „gorącego kandydata”, tzn. polityka o cechach charyzmatycznych, wzbudzającego emocje i prezentującego postawę konfrontacyjną. Natomiast kontakt za pośrednictwem mediów sprzyja prezentacji „zimnego kandydata”, tj. polityka opanowanego, rzeczowego, stonowanego, budującego atmosferę intymności i zaufania.

Znaczenie wizerunku

Nie należy utożsamiać wizerunku politycznego jedynie z wiedzą na temat savoir-vivre’u, stylizacją wizualną lub komunikacją niewerbalną. Wizerunek to w istocie każdy identyfikator, łącznie z wyznawanymi poglądami, przez który następuje proces zapamiętywania i rozpoznawania kandydata przez opinię publiczną. Z perspektywy psychologicznej to właśnie wizerunek jest głównym identyfikatorem danego polityka, jest psychiczną reprezentacją budującą całą sferę pozytywnych lub negatywnych afektów i emocji względem niego. Stosunek opinii publicznej wobec kandydata jest uzależniony właśnie od wizerunku, jaki jest przypisany danemu kandydatowi, to on decyduje o zwycięstwie lub klęsce politycznej.

EFEKT OTTINGERA

Richard Ottinger był kongresmenem z hrabstwa Nowy Jork, który w trakcie wyborów do Senatu w 1970 r. promowany był jako młody i energiczny człowiek, zwolennik zmian i przeciwnik istniejących układów. W debacie telewizyjnej Ottinger poniósł druzgocącą klęskę, ujawniając przy tym cechy człowieka powolnego i obawiającego się ryzyka.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    W powietrzu nad Rzymem krążą... narkotyki

    W powietrzu nad Wiecznym Miastem krąży już nie tylko smog. Eksperci włoskiego Komitetu Badań Naukowych stwierdzili duże stężenie kokainy i innych narkotyków. W ciągu dekady zawartość wzrosła aż o 60 procent!

    Jakie są zasady refundacji leków? Kto może wypisać receptę?

    Koszty leczenia bywają naprawdę wysokie. Wiedzą o tym zwłaszcza pacjenci cierpiący na choroby przewlekłe i wymagający stałego przyjmowania leków. Zmniejszenie kosztów kuracji, miedzy innymi poprzez refundację leków, to jedno z kluczowych zadań ministra zdrowia. Kiedy możliwa jest refundacja leków?

    Podwyżki dla strażaków PSP 2024 - przeciętnie więcej o 1472 zł miesięcznie. Nowa tabela grup uposażenia zasadniczego. Zmiany w tabelach zaszeregowania [projekt rozporządzenia]

    Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej. Celem nowego rozporządzenia jest osiągnięcie oczekiwanego wzrostu uposażenia strażaków PSP o 20%. Wzrost kwoty bazowej o 20% w 2024 r. powoduje, że przeciętne miesięczne uposażenie strażaka PSP wraz z nagrodą roczną wzrasta o 1472 zł.

    Podwyżki dla policjantów 2024. Nowa tabela dodatku za stopień. [projekt rozporządzenia] Przeciętne miesięczne uposażenie (z nagrodą roczną) wzrasta o 1472 zł od 1 stycznia

    Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego. Celem nowego rozporządzenia jest osiągnięcie oczekiwanego wzrostu uposażenia policjantów o 20% tj. o 1.359 zł od 1 stycznia 2024 r. w zakresie wzrostu uposażenia wraz z dodatkami o charakterze stałym, poprzez ustanowienie nowych stawek dodatku za stopień.  Wzrost kwoty bazowej o 20% w 2024 r. powoduje, że przeciętne miesięczne uposażenie policjanta wraz z nagrodą roczną wzrasta o 1.472 zł.

    REKLAMA

    Wybory samorządowe. 4 marca 2024 r. ostatnim dniem na zgłaszanie list kandydatów na radnych

    W tegorocznych wyborach samorządowych komitety wyborcze mogą zgłaszać listy kandydatów na radnych tylko do godz. 16 w poniedziałek.

    Helikopter z odbiornikiem pasywnym szukają surowców krytycznych na Suwalszczyźnie. Co to są surowce krytyczne?

    Od 1 marca 2024 r. na terenie kilku gmin na Suwalszczyźnie rozpoczęły się poszukiwania złóż surowców krytycznych ze skał magmowych. Badania z wykorzystaniem helikoptera potrwają około dwóch tygodni – poinformował PAP Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy.

    Są już wypłaty podwyżek 30-33% dla nauczycieli - informuje Lublin, Kalisz, Rzeszów, Biała Podlaska, Brwinów, Hrubieszów. Samorządy nie czekały do końca kwietnia

    Rozpoczęła się długo wyczekiwana wypłata podwyżek dla nauczycieli. 1 marca wyższe wynagrodzenie otrzymali nauczyciele z Lublina i Koszalina. Również mniejsze gminy uruchamiają wyższe przelewy.

    Stopnie alarmowe na terenie całego kraju. Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia

    Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia wprowadzające stopnie alarmowe - 2. stopnia BRAVO i 2. stopnia BRAVO-CRP na terenie całego kraju oraz 2. stopnia BRAVO wobec polskiej infrastruktury energetycznej, mieszczącej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

    REKLAMA

    Pobyt w szpitalu - jak się przygotować?

    Pobyt w szpitalu często wiąże się ze stresem. Czasem zmniejszyć go może odpowiednie przygotowanie i wiedza o tym, co jest potrzebne do przyjęcia do szpitala. Podpowiadamy w artykule. 

    Od 1 marca 2024 r. zmiana wysokości opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny

    Jaka jest aktualna wysokość opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny? Kiedy pobierana jest taka opłata?

    REKLAMA