REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o dofinansowanie do pelletu, LPG, oleju, drewna. Co z dopłatami do gazu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Wniosek o dofinansowanie do pelletu, LPG, oleju, drewna i ciepła.
Wniosek o dofinansowanie do pelletu, LPG, oleju, drewna i ciepła.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister klimatu i środowiska Anna Moskwa zaprezentowała projekt ustawy dotyczącej wsparcia dla niektórych źródeł ciepła i ciepłowni. Według niego używający pelletu otrzymają 3 tys. zł, drewna kawałkowego – 1 tys. zł, oleju opałowego – 2 tys. zł, a gazu LPG – 500 zł.

Jak wyjaśniała Anna Moskwa, kwoty zostały wyliczone tak, by ograniczyć wzrost kosztów opału do 40 proc., licząc od marca.

REKLAMA

REKLAMA

Czy trzeba złożyć wniosek o dofinansowanie?

Wypłaty – podobnie jak w przypadku dodatków węglowych – będą na wniosek zainteresowanego. Otrzymają je osoby, które zgłosiły swoje źródło ciepła w deklaracji składanej do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.

Czy można mieć dwa piece w domu?

Co jeśli ktoś ma dwa takie źródła? Wówczas, składając deklarację, musi zadeklarować, co jest głównym źródłem, na które dostanie dodatek. Druga część pakietu dotyczy odbiorców ciepła systemowego z ciepłowni miejskich.

Taryfy energii mogą wzrosnąć i 40%

Tam gdzie obowiązują taryfy, wzrost cen zostanie ograniczony do 40 proc. – Na tym poziomie mrozimy taryfę. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki nie będzie wyższej podwyżki akceptował, a koszty przewyższające 40 proc. będą rekompensowane przez budżet państwa – podkreślała Anna Moskwa. Także ciepłownie zwolnione z taryf mogą liczyć na rekompensaty, by podwyżka dla klientów nie przekroczyła 40 proc. A jeśli podwyżki już nastąpiły, firmy będą miały rozliczyć je wstecznie, uwzględniając jako nadpłatę w rachunku. Na takie dopłaty będą mogły liczyć także najmniejsze ciepłownie, będące własnością wspólnot i małych spółdzielni mieszkaniowych.

REKLAMA

Koszt dofinansowania do ciepła 50 mld zł

Resort klimatu pokazał w piątek przykładowe wyliczenia, zgodnie z którymi np. nietaryfowani odbiorcy ciepła systemowego otrzymają do 3,9 tys. zł wsparcia. Pomoc obejmie 6,6 mln gospodarstw domowych, co ma kosztować budżet 9,1 mld zł. Do tego trzeba doliczyć 11,5 mld zł, które państwo wyda na wypłatę dodatków węglowych. Plus koszty działań rządu związanych z ograniczeniem wzrostu cen gazu czy energii w ramach rozwiązań z tarczy antyinflacyjnej. Jak w zeszłym tygodniu szacował premier Mateusz Morawiecki, łączny koszt wszystkich ulg związanych z węglowodorami, paliwami, ciepłem systemowym, węglem, pelletem i gazem może osiągnąć 50 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyżki taryf energii elektrycznej

Na piątkowej konferencji szef URE był z kolei pytany, co z wnioskami o podwyżkę taryf energii elektrycznej, które złożyły trzy firmy: Enea, Energa Obrót i Tauron Sprzedaż. – Postępowania są w toku. Na razie nie ma odpowiedzi, czy te wnioski zostaną uwzględnione i czy te taryfy zatwierdzamy – skwitował jednak Rafał Gawin.

Ustawa o dopłatach do pelletu, LPG, oleju, drewna

W tym tygodniu projekt ustawy przewidującej dopłaty do kolejnych rodzajów opału ma trafić na posiedzenie Stałego Komitetu Rady Ministrów, potem ma go przyjąć rząd, a Sejm zajmie się nim po wakacjach. Rząd poinformował o nowych dodatkach, by nie stwarzać wrażenia, że zapomniał o innych rodzajach opału. Zwłaszcza, że gdy Sejm kończył prace nad ustawą o dodatku węglowym, Prawo i Sprawiedliwość odrzuciło poprawki Senatu dotyczące rozciągnięcia wsparcia na inne paliwa i obniżenia stawki VAT na olej opałowy, pellet i gaz LPG. – Zamiast wycinkowych rozwiązań, które proponowała opozycja, proponujemy kompleksowy pakiet wsparcia wszystkich użytkowników ciepła w Polsce – zapewniała minister Moskwa.

Jak otrzymać dodatek węglowy?

Ustawa o dodatku węglowym czeka tymczasem na podpis głowy państwa. Jak słyszymy, Pałac Prezydencki na razie analizuje projekt, choć trudno się spodziewać w tej sprawie innej decyzji niż podpis Andrzeja Dudy. Trwają już przygotowania do uruchomienia systemu wypłat dodatku węglowego, czyli jednorazowego świadczenia w wysokości 3 tys. zł dla osób, dla których głównym źródłem ciepła jest piec węglowy. System będzie się opierał na deklaracjach złożonych przez samych beneficjentów. „Przy dodatku węglowym wnioskodawca będzie podpisywał oświadczenie, w którym wskaże główne źródło ogrzewania, którym jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe zasilane węglem kamiennym, brykietem lub pelletem, zawierającymi co najmniej 85 proc. węgla kamiennego” – podaje Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Co z dopłatami do gazu?

Nie zapadła decyzja jak rozwiązać problem dofinansowania dla podmiotów, które ucierpiały wskutek wzrostu cen gazu. Chodzi tu przede wszystkim o przedsiębiorców nie korzystających z mocy ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych. Ustawa wyklucza możliwość podwyższenia stawek taryfowych gazu w 2022 r. Przewiduje, że ceny paliw gazowych zostaną zamrożone na poziomie cen zawartych w taryfie tzw. sprzedawcy z urzędu - PGNiG OD, ustalonej na okres 1 stycznia – 31 grudnia 2022 r. Rozszerzyła też listę podmiotów uprawnionych do skorzystania z taryf. O skali dofinansowania na podstawie tej ustawy świadczy to, że największy detaliczny sprzedawca gazu, PGNiG Obrót Detaliczny otrzymało na początku sierpnia 2022 r. 2,495 mld zł na poczet rekompensaty za zamrożenie taryfowych cen gazu. Łącznie od 7 marca 2022 r. spółka otrzymała już 5,323 mld zł z tego tytułu.

Z zamrożenia cen gazu korzystają podmioty wskazane w ww. ustawie. Intencją ustawodawcy było wprowadzenie możliwości prowadzenia rozliczeń na podstawie taryf zatwierdzanych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w odniesieniu do sytuacji, w których zużycie gazu związane jest z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych oraz realizacją zadań z zakresu użyteczności publicznej.

Z rozwiązań wskazanych w ustawie mogą korzystać jednostki realizujące te zadania określone w znowelizowanym art. 62b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne. Są to podmioty będące:

podmiotami udzielającymi świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w zakresie w jakim zużywają paliwo gazowe na
potrzeby udzielania tych świadczeń,

jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej w rozumieniu art. 6 pkt
5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r.
poz. 2268 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 1), w zakresie w jakim zużywają paliwo gazowe na potrzeby świadczenia pomocy społecznej,

noclegowniami i ogrzewalniami, o których mowa w art. 48a ust. 3 i 4
ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, w zakresie w jakim
zużywają paliwo gazowe na potrzeby podstawowej działalności,

jednostkami organizacyjnymi wspierania rodziny i systemu pieczy
zastępczej w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o
wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 821
oraz z 2021 r. poz. 159, 1006, 1981, 2270 i 2328), w zakresie w jakim
zużywają paliwo gazowe na potrzeby podstawowej działalności,

podmiotami systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie w jakim zużywają paliwo
gazowe na potrzeby podstawowej działalności,

uczelniami w rozumieniu art. 9 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o
szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478, 619, 1630, 2141
i 2232), w zakresie w jakim zużywają paliwo gazowe na potrzeby
podstawowej działalności,

podmiotami prowadzącymi żłobki i kluby dziecięce, a także dziennymi
opiekunami, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece
nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2021 r. poz. 75, 952, 1901 i 2270),
w zakresie w jakim zużywają paliwo gazowe na potrzeby podstawowej
działalności,

kościołami i innymi związkami wyznaniowymi, o których mowa w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. z 2017 r. poz. 1153), w zakresie w jakim zużywają paliwo gazowe na potrzeby działalności niegospodarczej,

podmiotami prowadzącymi działalność kulturalną w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194), w zakresie w jakim zużywają paliwo gazowe na potrzeby tej działalności,

podmiotami prowadzącymi działalność archiwalną, o której mowa w art.
22 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i
archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164), w zakresie w jakim zużywają paliwo gazowe na potrzeby tej działalności,

ochotniczymi strażami pożarnymi w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. poz. 2490), w zakresie w jakim zużywają paliwo gazowe na potrzeby realizacji zadań określonych w tej ustawie,

placówkami zapewniającymi całodobową opiekę osobom
niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, o
których mowa w art. 67 i art. 69 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy
społecznej, w zakresie w jakim zużywają paliwo gazowe na potrzeby
podstawowej działalności,

rodzinnymi domami pomocy, o których mowa w art. 52 ustawy z dnia 12
marca 2004 r. o pomocy społecznej, oraz mieszkaniami chronionymi, o
których mowa w art. 53 tej ustawy, w zakresie w jakim zużywają paliwo
gazowe na potrzeby podstawowej działalności,

centrami integracji społecznej, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 13
czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 176), w
zakresie w jakim zużywają paliwo gazowe na potrzeby podstawowej
działalności,

klubami integracji społecznej, o których mowa w art. 18 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, w zakresie w jakim zużywają
paliwo gazowe na potrzeby podstawowej działalności,

warsztatami terapii zajęciowej, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573 i 1981),
oraz zakładami aktywności zawodowej, o których mowa w art. 29 ust. 1 tej ustawy, w zakresie w jakim zużywają paliwo gazowe na potrzeby
podstawowej działalności,

organizacjami pozarządowymi w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 oraz z 2021 r. poz. 1038, 1243 i 1535) oraz
podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 tej ustawy, w zakresie w jakim zużywają paliwo gazowe na potrzeby działalności pożytku publicznego

 

 

DGP: Rusza pakiet energetyczny. Kto otrzyma dofinansowanie?

Tomasz Żółciak, Grzegorz Osiecki

 

 

 

Tomasz Żółciak, Grzegorz Osiecki
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

REKLAMA

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA