REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgoda na przeznaczenie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Kubicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie zwane potocznie odrolnieniem jest procesem wieloetapowym, zależnym od woli urzędników i kosztownym. Jeżeli jednak wejdzie w życie zmiana rozpatrywana przez parlament, to użytki rolne najniższych klas w miastach będą mogły być przeznaczane np. na cele mieszkaniowe bez całej uciążliwej procedury i dodatkowych opłat.

Odrolnienie, czyli zmiana przeznaczenia gruntów, zostało uregulowane w ustawie z 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 121, poz. 1266 ze zm.). W jego obrębie można wyodrębnić uzyskanie zgody na przeznaczenie gruntu rolnego (leśnego) na cele nierolnicze (nieleśne), zmianę przeznaczenia gruntu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, wyłączenie gruntu z produkcji rolnej (leśnej), wiążące się z obowiązkiem uiszczenia opłaty jednorazowej i opłat rocznych.

REKLAMA

REKLAMA

Zgoda na zmianę przeznaczenia gruntu (etap pierwszy) uzależniona jest w dużej mierze od powierzchni, charakteru i klasy gruntu. A jest ona wymagana, jeżeli przekształcenie dotyczy gruntów rolnych klas I-III o powierzchni przekraczającej 0,5 hektara, albo klasy IV o powierzchni przekraczającej 1 hektar, albo klas V-VI, czyli gleb pochodzenia organicznego i torfowisk o powierzchni przekraczającej 1 hektar albo gruntów leśnych (niezależnie od powierzchni).

W zależności od sytuacji zgodę wydaje minister rolnictwa i rozwoju wsi (odnośnie do gruntów rolnych najwyższych klas), minister środowiska (gdy chodzi o grunty leśne, stanowiące własność Skarbu Państwa) lub marszałek województwa po uzyskaniu opinii izby rolniczej (co do pozostałych gruntów). Dopiero po uzyskaniu takiej zgody można przystąpić do kolejnego etapu, czyli do zmiany przeznaczenia gruntu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Warto zwrócić uwagę, że decyzja wydawana przez ministrów lub marszałka województwa jest typowo uznaniowa. Organ administracyjny sam dokonuje oceny, czy zmiana przeznaczenia gruntu rolnego lub leśnego jest uzasadniona. W praktyce oznacza to, że rozpatrując sprawę, organ ma obowiązek szczególnie wnikliwego i starannego rozważenia wszelkich okoliczności sprawy. Powinien kierować się przy tym przesłankami ogólnie sformułowanymi w ustawie o ochronie gruntów rolnych i leśnych, a także zasadami ogólnymi postępowania administracyjnego, takimi jak działanie w interesie społecznym, z uwzględnieniem słusznego interesu obywateli. Ocena tych kryteriów została jednak pozostawiona samemu organowi. W orzecznictwie ugruntowany jest pogląd, zgodnie z którym przeznaczenie na cele nierolnicze użytków rolnych najwyższych klas możliwe jest jedynie wyjątkowo. Dlatego występując o taką zgodę należy zadbać o solidne uzasadnienie wniosku.

REKLAMA

Kwestie związane z uzyskaniem zgody na zmianę przeznaczenia gruntu rolnego czy leśnego są obecnie przedmiotem ożywionej dyskusji parlamentarnej. W czasie prac komisji sejmowych pojawiły się pomysły uproszczenia procedury. Jedną z propozycji jest wyłączenie obowiązku uzyskania zgody wspomnianych organów na zmianę przeznaczenia użytku rolnego najniższych klas. Należy jednak pamiętać, że taka zmiana uprościłaby tylko pierwszy etap odrolnienia. Nie powodowałaby natomiast redukcji obowiązków związanych z wyłączeniem gruntu z produkcji rolnej (leśnej) i powiązanego z nimi obowiązku uiszczenia opłaty jednorazowej, a także opłat rocznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziś największe szanse na realizację ma prawdopodobnie projekt idący dalej. Zakłada on, że cała ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych nie miałaby zastosowania do zmiany przeznaczenia gruntów rolnych stanowiących użytki klas IV-VI położonych w granicach administracyjnych miast. Jeżeli zmiana ta wejdzie w życie, wówczas ziemia rolna najniższej jakości mogłaby być przeznaczana np. na cele mieszkaniowe bez uciążliwego obowiązku uzyskiwania zgód administracyjnych oraz dodatkowych opłat. Ułatwienia nie obejmą jednak użytków rolnych poza miastami. Wobec nich zapewne nadal będą stosowane zasady obowiązujące obecnie.

MICHAŁ KUBICZ

radca prawny w kancelarii Gide Loyrette Nouel

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

REKLAMA

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

REKLAMA

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

60 000 osób bez świadczenia wspierającego przez 70 punktów. Stopień umiarkowany bez szans. Zostaje im 215,84 zł (często)

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w stanie ciężkim. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz w 2025 r. jest 78 punktów). W efekcie do marcu 2025 r. świadczenie to otrzymało 120 000 osób, ale 60 000 odeszło z kwitkiem w tym np. osoby niepełnosprawne niewidome, czy sparaliżowane po przerwaniu rdzenia kręgowego (poruszające się na wózku), ale ze sprawnymi rękami. Bo takie osoby umieją sobie zrobić herbatę czy pojechać na zakupy więc są według WZON samodzielne. Są pokrzywdzone przez próg 70 punktów, którego nie przekroczyli. Bo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym albo niewidoma powinny otrzymać świadczenie wspierające. Stąd postulat obniżenie progu do 60 punktów. Na czym polega krzywda osób niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym i lekkim? Świadczenie wspierające przecież nie jest dla nich (nawet przy obniżeniu limitu punktów do 60)? Krzywda polega na tym, że rząd rozwija świadczenie wspierające ale jednocześnie nie ma świadczeń dla lżejszych rodzajów niepełnosprawności. Np. zasiłek pielęgnacyjny dla stopnia umiarkowanego wynosi 215,84 zł. To 5% wartości świadczenia wspierającego. I nie będzie podwyższany do 2028 r.

REKLAMA