REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 200 mln zł rezerwy subwencji oświatowej dla samorządów

Jarosław Żarowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło kryteria podziału rezerwy subwencji oświatowej w 2009 r. Podobnie jak w roku ubiegłym samorządy będą mogły starać się m.in. o środki na wyposażenie, remonty szkół oraz odprawy dla nauczycieli. Ale dodatkowo można występować o finansowanie edukacji sześciolatków i remonty likwidujące bariery architektoniczne.
Rezerwa stanowi 0,6% kwoty części oświatowej subwencji ogólnej (dalej: subwencja oświatowa), którą otrzymują jednostki samorządu terytorialnego z budżetu państwa (art. 28 ust. 2 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego; dalej: ustawa o dochodach j.s.t.). Zgodnie z ustawą budżetową na rok 2009 z 9 stycznia 2009 r. cała subwencja oświatowa ma wynieść blisko 33,4 mld zł. Rezerwa wyniesie więc ponad 200 mln zł.

O kryteriach podziału rezerwy subwencji oświatowej na 2009 r. poinformowało pod koniec marca br. Ministerstwo Edukacji Narodowej (dalej: MEN). Piszemy o nich w dalszej części opracowania.

REKLAMA

REKLAMA

Na większe zadania i korekty błędów

Pieniądze z rezerwy mogą otrzymać samorządy prowadzące lub dotujące szkoły i inne placówki oświatowe, w których łącznie jest lub będzie w tym roku więcej uczniów i wychowanków w stosunku do liczby przyjętej do naliczenia subwencji oświatowej na 2009 r.

Podstawą do wyliczenia subwencji na rok bieżący są dane o liczbie uczniów z Systemu Informacji Oświatowej (SIO) według stanu na 30 września lub 10 października 2008 r.

Rezerwa jest przeznaczona dla samorządów, które otrzymały zaniżoną kwotę subwencji oświatowej z powodu błędów statystycznych popełnionych w kuratoriach oświaty lub MEN przy przetwarzaniu danych wykorzystywanych do wyliczeń subwencji oświatowej, pochodzących m.in. z SIO i sprawozdań EN-3 o stanie zatrudnienia nauczycieli.

REKLAMA

Na remonty i wyposażenie

Samorządy mogą ubiegać się o dofinansowanie z rezerwy remontów obiektów oświatowych uszkodzonych lub zniszczonych wskutek zdarzeń losowych (ognia, gradu, uderzeń pioruna, huraganu, powodzi itp.), które miały miejsce w IV kwartale 2008 r. lub od stycznia do października 2009 r. W takich przypadkach pieniądze z rezerwy mogą dostać wyłącznie jednostki samorządu terytorialnego, które:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie skorzystały z pomocy na to samo zadanie w 2008 r.,

• zaplanowały własne środki na remont w wysokości minimum 50% wartości remontu określonej w kosztorysie, pomniejszonej o ewentualne odszkodowanie z ubezpieczenia.

Środki z rezerwy mogą też służyć dofinansowaniu remontów bieżących obiektów oświatowych, których przeprowadzenie nakazały uprawnione do tego inspekcje lub straże (np. inspektorat nadzoru budowlanego).

Kolejnym kryterium podziału rezerwy jest wsparcie finansowe jednostek samorządu terytorialnego wyposażających placówki oświatowe w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne. Może ono objąć wyposażenie pomieszczeń do nauki oddanych do użytku w okresie od 1 września 2008 r. do 30 września 2009 r. Pomieszczenia te powinny:

• znajdować się w nowo wybudowanych obiektach placówek oświatowych lub

• znajdować się w obiektach pozyskanych przez samorządy na podstawie umów najmu bądź użyczenia albo

• zostać pozyskane w wyniku modernizacji lub adaptacji pomieszczeń niewykorzystywanych wcześniej na cele dydaktyczne.

Dofinansowaniem nie mogą być objęte pomieszczenia, na wyposażenie których samorządy otrzymały pieniądze z rezerwy subwencji oświatowej w zeszłym roku.

Na odprawy i inne cele

Środki z rezerwy są też przeznaczane na odprawy dla nauczycieli:

 zwalnianych na podstawie art. 20 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (dalej: Karta Nauczyciela), tzn. z powodu całkowitej lub częściowej likwidacji placówki oświatowej, zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w placówce bądź zmian planów nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć,

• przechodzących na emeryturę na podstawie art. 88 Karty Nauczyciela, tj. z uwagi na 30-letni okres zatrudnienia (25-letni w przypadku nauczycieli placówek specjalnych) bez względu na wiek.

Z rezerwy mogą być też przeznaczane środki na inne zadania o jednorazowym charakterze, które nie są uwzględnione przy podziale subwencji oświatowej na 2009 r., z wyłączeniem m.in. wydatków:

• inwestycyjnych,

• na nauczanie indywidualne,

• na urlopy dla poratowania zdrowia,

• wynikających z awansu zawodowego nauczycieli.

W ramach tego kryterium dofinansowane mogą zostać jedynie zadania, które uzyskały pozytywną opinię Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

 

Wysokość wydatków, dokumenty, terminy

W przypadku większości kryteriów dofinansowanie z rezerwy uzyskają tylko te samorządy, które w 2008 r. przeznaczyły na zadania oświatowe środki nie niższe niż otrzymały w minionym roku z budżetu państwa w ramach subwencji oświatowej i dotacji celowych na zadania oświatowe. Ten warunek nie dotyczy dofinansowania kształcenia większej liczby uczniów, zniwelowania skutków błędów statystycznych przy wyliczaniu subwencji oświatowej oraz remontów obiektów oświatowych uszkodzonych lub zniszczonych wskutek zdarzeń losowych.

Nie będą rozpatrywane wnioski:

• opiewające na kwoty poniżej 1 tys. zł,

• niezawierające w załączeniu wymaganych dokumentów,

• złożone po terminie (w przypadku wniosków przesyłanych pocztą decyduje data wpływu do MEN).

Na www.men.gov.pl są wzory wniosków dla większości kryteriów. Znajdują się też informacje, jakie dokumenty należy dołączyć.

Wnioski powinny być złożone w formie papierowej oraz elektronicznej. Należy je kierować do Departamentu Ekonomicznego MEN (Al. Szucha 25, 00-918 Warszawa; e-mail: subwencja@men.gov.pl).

Rezerwą subwencji oświatowej dysponuje Minister Finansów, po zasięgnięciu opinii Ministra Edukacji Narodowej i reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego (art. 28 ust. 3 i 4 ustawy o dochodach j.s.t.). Podział rezerwy musi nastąpić do 30 listopada każdego roku.

Jarosław Żarowski

Podstawy prawne:

• Ustawa budżetowa na rok 2009 z 9 stycznia 2009 r. (Dz.U. nr 10, poz. 58)

• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2008 r. nr 88, poz. 539; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 1, poz. 2)

• Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 97, poz. 674; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 1, poz. 1)

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 grudnia 2008 r. w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2009 (Dz.U. nr 235, poz. 1588)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA