REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żądanie wypisu ze szpitala nie musi być na piśmie

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Placówka medyczna nie może ani w swoim statucie, ani w regulaminie dowolnie określić zasad wypisania pacjenta ze szpitala.

Przy wypisywaniu osoby hospitalizowanej w placówce medycznej podstawowe znaczenie mają przepisy ustawy z 30 lipca 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 14, poz. 89 z późn. zm.). Szpitale nie mają upoważnienia do ustanowienia innych reguł postępowania niż określone w tej ustawie i są zobowiązane je stosować.

REKLAMA

REKLAMA

Na żądanie pacjenta

Pobyt chorego w szpitalu nie ma charakteru przymusowego. Pacjent nie jest bowiem więźniem. Oznacza to, że może on opuścić szpital w każdej chwili, a personel medyczny nie ma prawa go tam zatrzymywać. Obowiązkiem placówki medycznej jest wypisanie pacjenta. Ustalone przez szpital w regulaminie godziny wypisywania mają jedynie charakter porządkowy. Nie mogą z tego powodu być podstawą zatrzymania pacjenta w szpitalu. Dopełnienie związanych z wypisem formalności, w szczególności odebranie karty informacyjnej, może nastąpić w innym terminie. Z tego powodu ustawa o zakładach opieki zdrowotnej jako podstawową przesłankę wypisania pacjenta ze szpitala przewiduje jego żądanie (art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej). Określenie przez ustawę zgody pacjenta na wypisanie ze szpitala terminem żądanie ma na celu zaakcentowanie, iż chodzi tu o samodzielną i stanowczą inicjatywę pacjenta. Personel medyczny nie może zatem go nakłaniać, aby wyraził takie żądanie. Działanie takie należałoby uznać za godzenie w prawo pacjenta do ochrony jego zdrowia i życia. Pacjent nie musi uzasadniać swojej decyzji.

Trzeba uświadamiać

Szpital nie może jednak zbagataelizować żądania pacjenta. Z mocy art. 22 ust. 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej ciąży na nim prawny obowiązek uświadomienia mu skutków jego decyzji. Stosownie bowiem do treści tego przepisu, osoba występująca o wypisanie ze szpitala na własne żądanie jest informowana przez lekarza o możliwych następstwach zaprzestania leczenia w szpitalu. Jest to bardzo ważny przepis. Trzeba mieć bowiem na uwadze, iż pacjenci nie zawsze - zwłaszcza w stanach chorobowych - podejmują racjonalne decyzje. Motywy opuszczenia placówki medycznej mogą być bardzo różne, czasem błahe. Pouczenie pacjenta o skutkach zaprzestania hospitalizacji może doprowadzić do ponownego, już pogłębionego, przemyślenia swojej decyzji, a w konsekwencji do pozostania w szpitalu w celu dalszego leczenia.

Pisemne żądanie

Zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej żądanie pacjenta, aby wypisać go ze szpitala, powinno być sporządzone na piśmie. Stosownie do art. 78 kodeksu cywilnego, do zachowania tej formy wystarczy złożenie podpisu pod stosownym oświadczeniem. Ten sposób (forma) wyrażenia przez pacjenta swojego żądania nie jest jednak zastrzeżona przez przepisy pod rygorem nieważności. W konsekwencji za skuteczne należy uznać również żądanie wyrażone ustnie lub nawet przez inne zachowanie (per facta concludentia), np. spakowanie swoich rzeczy i wyjście ze szpitala. Brak w takich sytuacjach pisemnego żądania nie powinien zatem wzbudzać obaw personelu medycznego o naruszenie z ich strony przepisów. Istotne jest bowiem to, czy pacjent rzeczywiście wyraził żądanie wypisania ze szpitala. Sposób, w jaki to zrobił, ma już charakter drugorzędny.

REKLAMA

Jeżeli więc nie złoży pisemnego żądania wypisania go ze szpitala, wówczas lekarz sporządza stosowną adnotację w dokumentacji medycznej (oczywiście pod warunkiem iż jest przekonany, że pacjent rzeczywiście wyraził w inny sposób żądanie opuszczenia szpitala). W przypadku wątpliwości, co się stało z pacjentem, rozsądek nakazuje powiadomić o jego zniknięciu policję.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA