REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie konsekwencje związane są z nieterminowym rozpatrzeniem spraw

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Dziewulska-Gaj

REKLAMA

Jakie kary grożą urzędnikowi, który nie załatwi sprawy administracyjnej w odpowiednim terminie? Kto decyduje o tym, jaka kara ma być nałożona na urzędnika? Jakie fakty powinny być brane pod uwagę przy ustalaniu rodzaju kary?

Wyjściowa dla procedury administracyjnej jest zasada niezwłoczności postępowania. Jest to pojęcie nieostre i aby ustalić ramy urzędniczej odpowiedzialności, ustawodawca w art. 35 k.p.a zobowiązał do załatwiania spraw - bez zbędnej zwłoki.

REKLAMA

REKLAMA

Dla skuteczności tych zapisów ustanowiono art. 38 k.p.a., wedle którego niedotrzymanie obowiązujących terminów załatwienia sprawy stanowi podstawę do odpowiedzialności urzędniczej. Nie podlegają karze jedynie ci urzędnicy, którzy dopuścili się zwłoki z uzasadnionej przyczyny. W tej sytuacji, pomimo że organ pozostaje w zwłoce, nie istnieją podstawy do wyciągnięcia konsekwencji służbowych wobec urzędnika.

Odpowiedzialność z tego tytułu może mieć charakter porządkowy, dyscyplinarny lub inny, lecz określony w przepisach prawa. Przepis ten ma znaczenie wyłącznie materialne, zatem stanowi on jedynie podstawę do ukarania, natomiast tryb ukarania musi wynikać z innych przepisów prawa, tzw. pragmatyk służbowych.

O ile ukaranie pracownika przyczyniającego się do powstania zwłoki w załatwieniu sprawy jest obligatoryjne, to wybór rodzaju kary jest uzależniony od stopnia winy pracownika. W przypadku urzędników mianowanych rodzaje kar określa art. 34 ust. 1 i 3 ustawy o pracownikach urzędów państwowych (dla urzędników samorządowych ten sam artykuł w związku art. 25 ustawy o pracownikach samorządowych oraz art. 26 ust. 1 tejże ustawy). Z przepisów tych wynikają dwa podstawowe rodzaje kar: kara porządkowa za tzw. przewinienia mniejszej wagi oraz kara dyscyplinarna. Możliwa jest także odpowiedzialność cywilna, np. roszczenia regresowe organu, który poniósł odpowiedzialność za wyrządzoną szkodę.

REKLAMA

Wybór rodzaju kary następuje w ramach swobodnej oceny zdarzenia stanowiącego podstawę ukarania. Przy wymierzaniu kary należy uwzględniać fakt, że waga przewinienia jest wypadkową wielu zdarzeń, które mają wpływ na terminowość załatwienia sprawy i w wielu kwestiach mogą stanowić okoliczność łagodzącą. Karą porządkową jest wyłącznie upomnienie (art. 34 ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych, 26 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych oraz art. 108 k.p. dla pracowników niemianowanych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karę dyscyplinarną orzeka komisja wyłącznie wobec pracowników mianowanych, pozostałych pracodawca może ukarać naganą na podstawie kodeksu pracy. Rodzaj kary dyscyplinarnej powinien być wprost proporcjonalny do wagi przewinienia. Nie bez znaczenia pozostają także ewentualne skutki nieterminowego załatwienia sprawy, takie jak odpowiedzialność cywilna organu lub grzywna orzeczona przez sąd administracyjny w wyniku stwierdzenia trwającej bezczynności organu.

Obowiązujące w polskim prawie zasady karania urzędników za nieterminowe załatwianie spraw zostały wyczerpująco uregulowane. Problemem jest jednak nagminne fakultatywne stosowanie art. 38 k.p.a, powodujące osłabienie respektu urzędników wobec prawa i bezkarność w tym zakresie.

IZABELA DZIEWULSKA-GAJ

główny specjalista w Wydziale Kontroli i Audytu Wewnętrznego Urzędu Miasta Opole

PODSTAWA PRAWNA

n Art. 12, 35 oraz 38 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.).

n Art. 34 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 2001 r. nr 86, poz. 953 ze zm.).

n Art. 25 oraz 26 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.).

n Art. 108 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).

 
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA