REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak można rozwiązać sprawę utrzymania czystości w gminie

AJ

REKLAMA

Jakie obowiązki można nałożyć na właścicieli nieruchomości w regulaminie utrzymania porządku i czystości? Jak można stworzyć sprawny system kontroli zawartych umów na wywóz odpadów?

Pierwsze zasady utrzymania czystości i porządku Rada Miasta Krakowa określiła już w 1992 roku, mimo braku uregulowań prawnych. W 2006 roku został natomiast przyjęty obecnie realizowany Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy miejskiej Kraków. Regulamin ten nie stworzył nowych zasad utrzymania porządku i czystości w gminie, jednak doprecyzował obowiązującą w tym zakresie ustawę. Zobowiązał on np. właścicieli do wyposażenia nieruchomości w min. jeden pojemnik o pojemności 120 dm sześc. służący do zbierania odpadów, wyznaczył średnią ilość odpadów wytwarzanych przez statystycznego mieszkańca Krakowa, określił zasady usuwania sopli i nawisów śnieżnych z budynków oraz urządzeń infrastruktury. Wprowadził on również obowiązek prowadzenia psa na uwięzi, sprzątania zanieczyszczeń po zwierzętach, zabezpieczenia przed wydostaniem się z pomieszczeń zwierząt egzotycznych oraz zakazał wprowadzania zwierząt do budynków użyteczności publicznej, obsługi ludności, urzędów, zakładów itp., jeśli władający tymi budynkami nie postanowią inaczej. Określone zostały również zasady utrzymania zwierząt gospodarskich, wyznaczając obszary miasta, na którym obowiązuje zakaz prowadzenia chowu, hodowli i przetrzymywania zwierząt gospodarskich.

W Krakowie stworzona została również baza danych zawartych umów na odbieranie odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z nieruchomości (zarejestrowano 50 622 umowy), która służy do kontroli regulaminu przez straż miejską Miasta Krakowa i Urząd Miasta Krakowa. Do tej pory przeprowadziliśmy ok. 29 tys. działań kontrolnych w tym zakresie.

Zgodnie z obowiązującymi w Krakowie zasadami za utrzymanie czystości i porządku na jezdniach, placach, chodnikach oraz na terenach niezabudowanych gminnych odpowiada Krakowski Zarząd Komunalny. Od 2004 roku oczyszczanie miasta prowadzone jest w modelu z podziałem miasta na osiem rejonów. Oczyszczanie tych rejonów odbywa się codziennie do godz. 9, poprzez ręczne i mechaniczne sprzątanie jezdni, placów i chodników, opróżnianie koszy na śmieci oraz zbieranie odpadów. Pozostałe tereny oczyszczane są poprzez zlecenie prac z częstotliwością dostosowaną do potrzeb lub interwencyjnie.

W Krakowie prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów w 500 tzw. gniazdach segregacji. Od 2000 roku w 36 krakowskich aptekach organizowana jest również zbiórka przeterminowanych leków; a od 2004 roku realizowana jest zbiórka odpadów wielkogabarytowych.

Wizytówką Krakowa są coroczne festiwale recyklingu, w których uczestniczy kilkanaście tysięcy mieszkańców i które mają na celu prowadzenie edukacji w zakresie ochrony środowiska i dbania o czystość. Dodatkowo w ramach tej imprezy zbierana jest makulatura, szkło, puszki aluminiowe, butelki, baterie, za które mieszkańcy otrzymują sadzonki kwiatów, krzewów i drzew, kolorowe koszulki, przybory szkolne i zabawki dla dzieci.

W Gminie Miejskiej Kraków zorganizowano nowoczesny system gospodarki odpadami spełniający wymagania Unii Europejskiej. Wybudowano III etap składowiska Barycz, sortownię Barycz i kompostownię Barycz, przy znaczącym udziale środków ISPA. Planowana jest budowa zbiorczych punktów gromadzenia odpadów, do których mieszkańcy będą mogli przynosić surowce wtórne, odpady niebezpieczne, trawę, liście itp.

Jednak w celu prowadzenia prawidłowej gospodarki odpadami i realizacji nałożonych na gminę ustawowych obowiązków konieczne są zmiany legislacyjne, tak by gmina stała się właścicielem odpadów i miała możliwość realnego wpływu na gospodarkę odpadami komunalnymi na swoim terenie.


MAŁGORZATA MRUGAŁA

dyrektor wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska Urzędu Miasta Kraków

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA