REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak można rozwiązać sprawę utrzymania czystości w gminie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AJ

REKLAMA

Jakie obowiązki można nałożyć na właścicieli nieruchomości w regulaminie utrzymania porządku i czystości? Jak można stworzyć sprawny system kontroli zawartych umów na wywóz odpadów?

Pierwsze zasady utrzymania czystości i porządku Rada Miasta Krakowa określiła już w 1992 roku, mimo braku uregulowań prawnych. W 2006 roku został natomiast przyjęty obecnie realizowany Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy miejskiej Kraków. Regulamin ten nie stworzył nowych zasad utrzymania porządku i czystości w gminie, jednak doprecyzował obowiązującą w tym zakresie ustawę. Zobowiązał on np. właścicieli do wyposażenia nieruchomości w min. jeden pojemnik o pojemności 120 dm sześc. służący do zbierania odpadów, wyznaczył średnią ilość odpadów wytwarzanych przez statystycznego mieszkańca Krakowa, określił zasady usuwania sopli i nawisów śnieżnych z budynków oraz urządzeń infrastruktury. Wprowadził on również obowiązek prowadzenia psa na uwięzi, sprzątania zanieczyszczeń po zwierzętach, zabezpieczenia przed wydostaniem się z pomieszczeń zwierząt egzotycznych oraz zakazał wprowadzania zwierząt do budynków użyteczności publicznej, obsługi ludności, urzędów, zakładów itp., jeśli władający tymi budynkami nie postanowią inaczej. Określone zostały również zasady utrzymania zwierząt gospodarskich, wyznaczając obszary miasta, na którym obowiązuje zakaz prowadzenia chowu, hodowli i przetrzymywania zwierząt gospodarskich.

W Krakowie stworzona została również baza danych zawartych umów na odbieranie odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z nieruchomości (zarejestrowano 50 622 umowy), która służy do kontroli regulaminu przez straż miejską Miasta Krakowa i Urząd Miasta Krakowa. Do tej pory przeprowadziliśmy ok. 29 tys. działań kontrolnych w tym zakresie.

Zgodnie z obowiązującymi w Krakowie zasadami za utrzymanie czystości i porządku na jezdniach, placach, chodnikach oraz na terenach niezabudowanych gminnych odpowiada Krakowski Zarząd Komunalny. Od 2004 roku oczyszczanie miasta prowadzone jest w modelu z podziałem miasta na osiem rejonów. Oczyszczanie tych rejonów odbywa się codziennie do godz. 9, poprzez ręczne i mechaniczne sprzątanie jezdni, placów i chodników, opróżnianie koszy na śmieci oraz zbieranie odpadów. Pozostałe tereny oczyszczane są poprzez zlecenie prac z częstotliwością dostosowaną do potrzeb lub interwencyjnie.

W Krakowie prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów w 500 tzw. gniazdach segregacji. Od 2000 roku w 36 krakowskich aptekach organizowana jest również zbiórka przeterminowanych leków; a od 2004 roku realizowana jest zbiórka odpadów wielkogabarytowych.

Wizytówką Krakowa są coroczne festiwale recyklingu, w których uczestniczy kilkanaście tysięcy mieszkańców i które mają na celu prowadzenie edukacji w zakresie ochrony środowiska i dbania o czystość. Dodatkowo w ramach tej imprezy zbierana jest makulatura, szkło, puszki aluminiowe, butelki, baterie, za które mieszkańcy otrzymują sadzonki kwiatów, krzewów i drzew, kolorowe koszulki, przybory szkolne i zabawki dla dzieci.

W Gminie Miejskiej Kraków zorganizowano nowoczesny system gospodarki odpadami spełniający wymagania Unii Europejskiej. Wybudowano III etap składowiska Barycz, sortownię Barycz i kompostownię Barycz, przy znaczącym udziale środków ISPA. Planowana jest budowa zbiorczych punktów gromadzenia odpadów, do których mieszkańcy będą mogli przynosić surowce wtórne, odpady niebezpieczne, trawę, liście itp.

Jednak w celu prowadzenia prawidłowej gospodarki odpadami i realizacji nałożonych na gminę ustawowych obowiązków konieczne są zmiany legislacyjne, tak by gmina stała się właścicielem odpadów i miała możliwość realnego wpływu na gospodarkę odpadami komunalnymi na swoim terenie.


MAŁGORZATA MRUGAŁA

dyrektor wydziału gospodarki komunalnej i ochrony środowiska Urzędu Miasta Kraków

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

REKLAMA

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA