REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabezpieczenia organizatorów turystyki i pośredników

Wojciech Biernacki

REKLAMA

Czy organizator turystyki i pośrednik turystyczny muszą być ubezpieczeni?

- Powinni zawrzeć umowę gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo ubezpieczyć się na rzecz klientów w związku z wykonywaną działalnością. Chodzi o pokrycie kosztów sprowadzenia do kraju klientów, w razie gdyby organizator turystyki, na którym ciąży taki obowiązek, nie wywiązał się z niego (z dowolnych przyczyn - np. z braku pieniędzy).

Z ubezpieczenia zwraca się klientom wpłaty, gdy organizator nie wykona swoich zobowiązań umownych, np. jeśli z powodu trudności finansowych w firmie wycieczki przestają być organizowane.

Kiedy organizator turystyki powinien się ubezpieczyć? Od czego zależy wysokość polisy?

- Obowiązek ubezpieczenia powstaje najpóźniej w dniu, w którym organizator lub pośrednik złożyli wniosek o wpis do stosownego rejestru - organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Wysokość minimalnej sumy gwarancyjnej na rzecz jednego klienta z tytułu umowy ubezpieczenia zależy od tego, do którego kraju wyjeżdża klient w związku z prowadzoną działalnością przez organizatora turystyki. Minimalna suma gwarancyjna na rzecz jednego kupującego wycieczkę (z tytułu tej umowy) wynosi zawsze równowartość ceny imprezy turystycznej. Nie może być jednak niższa niż kwoty wyszczególnione w rozporządzeniu ministra finansów z 17 lutego 2005 r. w sprawie ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (Dz.U. nr 32, poz. 281).

W razie np. wyjazdu klienta na Wyspy Kanaryjskie kwota ta nie może być niższa niż równowartość 500 euro, a w razie uczestniczenia w imprezie w Grecji lub we Włoszech nie może być niższa niż równowartość 120 euro. Przy ustalaniu tych kwot bierze się pod uwagę średni kurs euro ogłoszony przez prezesa NBP po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia została zawarta.

Czy zawarcie umowy ubezpieczeniowej przedsiębiorca powinien zgłosić, dokonując wpisu do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych?

- Składając dokumenty u marszałka województwa w związku z wpisem do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, przedsiębiorca powinien oprócz kopii zaświadczenia o wpisie do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych złożyć również kopie dokumentów potwierdzających posiadanie zabezpieczenia finansowego wraz z załącznikami.

Dokumenty te zostaną włączone do akt ewidencyjnych prowadzonych dla każdego przedsiębiorcy podlegającego wpisowi. Wpis do ewidencji zostaje potwierdzony odpisem z księgi ewidencyjnej w formie wydruku komputerowego. Informacja o wpisie zostaje przesłana do marszałka województwa, który prowadzi rejestr organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Odpis księgi ewidencyjnej otrzyma również zainteresowany przedsiębiorca.

Czy ewidencja jest jawna?

- Każdy może domagać się, by udzielono mu informacji objętych wpisem. Zainteresowany powinien złożyć zapytanie dotyczące konkretnego przedsiębiorcy. Nie musi przy tym wypełniać żadnego formularza.

Składa go w dowolnej formie, nawet na zwykłej kartce papieru. Dlatego przed wykupieniem wycieczki zagranicznej zawsze warto sprawdzić organizatora turystyki w ewidencji. Informacje z ewidencji mogą być udostępniane również w formie elektronicznej.


WOJCIECH BIERNACKI

radca prawny z Kancelarii Radców Prawnych - Biernaccy

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA