Zabezpieczenia organizatorów turystyki i pośredników
REKLAMA
- Powinni zawrzeć umowę gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo ubezpieczyć się na rzecz klientów w związku z wykonywaną działalnością. Chodzi o pokrycie kosztów sprowadzenia do kraju klientów, w razie gdyby organizator turystyki, na którym ciąży taki obowiązek, nie wywiązał się z niego (z dowolnych przyczyn - np. z braku pieniędzy).
Z ubezpieczenia zwraca się klientom wpłaty, gdy organizator nie wykona swoich zobowiązań umownych, np. jeśli z powodu trudności finansowych w firmie wycieczki przestają być organizowane.
Kiedy organizator turystyki powinien się ubezpieczyć? Od czego zależy wysokość polisy?
- Obowiązek ubezpieczenia powstaje najpóźniej w dniu, w którym organizator lub pośrednik złożyli wniosek o wpis do stosownego rejestru - organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Wysokość minimalnej sumy gwarancyjnej na rzecz jednego klienta z tytułu umowy ubezpieczenia zależy od tego, do którego kraju wyjeżdża klient w związku z prowadzoną działalnością przez organizatora turystyki. Minimalna suma gwarancyjna na rzecz jednego kupującego wycieczkę (z tytułu tej umowy) wynosi zawsze równowartość ceny imprezy turystycznej. Nie może być jednak niższa niż kwoty wyszczególnione w rozporządzeniu ministra finansów z 17 lutego 2005 r. w sprawie ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (Dz.U. nr 32, poz. 281).
W razie np. wyjazdu klienta na Wyspy Kanaryjskie kwota ta nie może być niższa niż równowartość 500 euro, a w razie uczestniczenia w imprezie w Grecji lub we Włoszech nie może być niższa niż równowartość 120 euro. Przy ustalaniu tych kwot bierze się pod uwagę średni kurs euro ogłoszony przez prezesa NBP po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia została zawarta.
Czy zawarcie umowy ubezpieczeniowej przedsiębiorca powinien zgłosić, dokonując wpisu do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych?
- Składając dokumenty u marszałka województwa w związku z wpisem do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, przedsiębiorca powinien oprócz kopii zaświadczenia o wpisie do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych złożyć również kopie dokumentów potwierdzających posiadanie zabezpieczenia finansowego wraz z załącznikami.
Dokumenty te zostaną włączone do akt ewidencyjnych prowadzonych dla każdego przedsiębiorcy podlegającego wpisowi. Wpis do ewidencji zostaje potwierdzony odpisem z księgi ewidencyjnej w formie wydruku komputerowego. Informacja o wpisie zostaje przesłana do marszałka województwa, który prowadzi rejestr organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Odpis księgi ewidencyjnej otrzyma również zainteresowany przedsiębiorca.
Czy ewidencja jest jawna?
- Każdy może domagać się, by udzielono mu informacji objętych wpisem. Zainteresowany powinien złożyć zapytanie dotyczące konkretnego przedsiębiorcy. Nie musi przy tym wypełniać żadnego formularza.
Składa go w dowolnej formie, nawet na zwykłej kartce papieru. Dlatego przed wykupieniem wycieczki zagranicznej zawsze warto sprawdzić organizatora turystyki w ewidencji. Informacje z ewidencji mogą być udostępniane również w formie elektronicznej.
WOJCIECH BIERNACKI
radca prawny z Kancelarii Radców Prawnych - Biernaccy
REKLAMA
REKLAMA