REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Publikacja ogłoszeń oraz terminy w zamówieniach publicznych po nowelizacji

Barbara Wysocka

REKLAMA

REKLAMA

Dla realizacji tego celu wprowadzone zostały do systemu zamówień publicznych nowe regulacje prawne, które duży nacisk kładą na przyspieszenie procedury udzielenia zamówienia publicznego.Głównym założeniem ostatniej nowelizacji Prawa zamówień publicznych stało się usprawnienie systemu udzielania zamówień.

Nowelizacja w jeszcze większym stopniu promuje środki elektroniczne w zamówieniach publicznych, czego wyrazem jest odpowiednia w tym zakresie modyfikacja przepisów regulujących publikację ogłoszeń. Konsekwencją wprowadzenia obligatoryjnej elektronicznej formy publikacji ogłoszeń jest skrócenie terminów dokonywania niektórych czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Publikacja ogłoszeń o zamówieniu publicznym stanowi gwarancję jawności oraz konkurencyjności systemu zamówień publicznych. Poprzez publikację ogłoszenia zamawiający zapewnia wykonawcom uzyskanie informacji o planowanych lub toczących się postępowaniach oraz ich wynikach. Dodatkowo poprzez publikację ogłoszenia zamawiający dokonuje odpowiedniej weryfikacji rynku - zapoznaje się z najbardziej konkurencyjnymi ofertami.

Prawo zamówień publicznych różnicuje sposób publikacji ogłoszenia w zależności od wartości przedmiotu zamówienia. Ogłoszenie publikowane jest:

l bez względu na wartość przedmiotu zamówienia - w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego oraz na stronie internetowej, jeśli zamawiający posiada taką stronę,

l jeżeli wartość zamówienia przekracza 14 000 euro do tzw. progów unijnych - w Biuletynie Zamówień Publicznych,

l jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza tzw. progi unijne - w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

l jeżeli wartość na roboty budowlane przekracza 20 000 000 euro, a na dostawy lub usługi 10 000 000 euro - w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnokrajowym.

Zamawiający może opublikować ogłoszenie o zamówieniu również w inny sposób. Publikując ogłoszenie o zamówieniu, zamawiający nie może zawrzeć w ogłoszeniu informacji innych niż te, które zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub Biuletynie Zamówień Publicznych. Zakaz taki wynika wprost z treści art. 40 ust. 6 ustawy, a także uzasadniony jest ochroną spójności i przejrzystości systemu zamówień publicznych zarówno na poziomie wspólnotowym, jak i krajowym.

Wartości kwotowe (tzw. progi unijne), od których uzależniony jest obowiązek publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie kwot wartości zamówień i konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Natomiast wzory formularzy, za pomocą których dokonywana jest publikacja ogłoszeń w Biuletynie Zamówień Publicznych, określają przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie wzorów ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamóień Publicznych. W stosunku do dotychczas obowiązującego rozporządzenia w tym zakresie wzory ogłoszeń zostały znacznie uproszczone i zawierają tylko minimum informacji wymaganych przepisami upzp.

Ogłoszenia publikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych

Biuletyn Zamówień Publicznych jest elektronicznym informatorem o zamówieniach publicznych. Udostępniany jest wyłącznie na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych. Obowiązkiem publikacji w Biuletynie objęte zostały:

1) ogłoszenia o zamówieniu,

2) uproszczone ogłoszenia o zamówieniu objętym dynamicznym systemem zakupów,

3) ogłoszenia o koncesji na roboty budowlane,

4) ogłoszenia o udzieleniu zamówienia,

5) ogłoszenia o konkursie,

6) ogłoszenia o wynikach konkursu

- których wartość przekracza 14 000 euro.

Natomiast publikacja ogłoszeń o zamówieniach (konkursach), których wartość nie przekracza 14 000 euro, ma charakter fakultatywny, decyzja w zakresie publikacji takiego ogłoszenia zależna jest wyłącznie od uznania zamawiającego (art. 11 ust. 5 upzp).

Wszystkie ogłoszenia zamieszczane w Biuletynie Zamówień Publicznych zamawiający publikuje samodzielnie drogą elektroniczną za pomocą formularzy umieszczonych na stronach portalu internetowego UZP.

Interaktywne formularze elektroniczne stanowią jedyną formę, za pomocą której zamawiający może dokonać publikacji ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych. Forma pisemna, tzn. przesłanie wypełnionego formularza ogłoszenia do Prezesa UZP faksem lub za pośrednictwem poczty, nie skutkuje publikacją ogłoszenia w Biuletynie, a tym samym wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia.

Zamawiający, którzy zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami nie korzystali z formy elektronicznej przekazywania ogłoszeń do Biuletynu, zobowiązani są do dokonania stosownej rejestracji. Publikacja ogłoszeń w elektronicznym Biuletynie Zamówień Publicznych wymaga bowiem wcześniejszej identyfikacji zamawiającego, który poprzez rejestrację ustala hasło i login.

Ponadto forma elektroniczna wymagana jest również przy sprostowaniu ogłoszenia zamieszczonego w Biuletynie. Stosownie bowiem do art. 11 ust. 4 upzp, zamawiający drogą elektroniczną składa ewentualny wniosek o sprostowanie ogłoszenia zamieszczonego w Biuletynie, wskazując datę zamieszczenia ogłoszenia i jego numer. Sprostowaniu nie podlegają jednak opis przedmiotu zamówienia, kryteria oceny ofert, warunki udziału w postępowaniu oraz sposób ich spełniania. W przeciwieństwie do ogłoszenia obwieszczenie o sprostowaniu zamieszcza Prezes UZP niezwłocznie po otrzymaniu poprawnie wypełnionego wniosku.

Zamawiający po wypełnieniu i wysłaniu formularza elektronicznego powinien wydrukować wyświetlone na stronie internetowej potwierdzenie publikacji ogłoszenia. Potwierdzenie to stanowi dowód w rozumieniu art. 12 ust. 3 upzp.

Ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich

Nowelizacja nie wprowadza natomiast istotnych zmian w zakresie publikacji ogłoszeń o zamówieniach, których wartość jest równa lub przekracza tzw. progi unijne. Ogłoszenia objęte obowiązkiem publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zamawiający przekazuje do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną, przy czym promowana przez ustawodawcę jest forma elektroniczna jako usprawniająca postępowanie. Zamawiający, którzy korzystają z formy elektronicznej, są uprawnieni do skrócenia terminów w postępowaniu.

Ogłoszenia przekazywane są zgodnie ze wzorami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1564/2005 z 7 września 2005 r. Formularze ogłoszeń dostępne są na stronach internetowych Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich pod adresem http://www.simap.eu.int. Jakiekolwiek odstępstwo jest w tym zakresie niedopuszczalne jako niezgodne z prawem europejskim. Ponadto ogłoszenia przesłane na wzorze niezgodnym z określonym w rozporządzeniu są odrzucane przez Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.

Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich nie ingeruje w treść merytoryczną ogłoszenia. W sytuacji jednak gdy znajdzie się błąd, wówczas zamawiający wzywany jest do jego poprawienia w ciągu 24 godzin od chwili wezwania. Jeżeli zamawiający nie dokona poprawy, urząd publikuje ogłoszenie z błędem, pozostawiając jednak zamawiającemu możliwość jego sprostowania. Dokonanie przez zamawiającego sprostowania ogłoszenia ma ten skutek, że terminy składania ofert w procedurze otwartej albo wniosków o dopuszczenie do udziału w procedurze negocjacyjnej liczy się nie od dnia przekazania ogłoszenia, ale od dnia przekazania sprostowania.

Przykład

W toku postępowania o wartości przekraczającej tzw. progi unijne dokonaliśmy modyfikacji treści specyfikacji i w związku z tym przedłużyliśmy termin składania ofert. Czy istnieje możliwość skorygowania ogłoszenia opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i poinformowania wykonawców o przedłużonym terminie składania ofert?

Tak, zgodnie z instrukcją zamieszczoną na stronie www.simap.eu.int istnieje możliwość zmodyfikowania ogłoszenia przesłanego do Dz.Urz. UE serii S w przypadku niewielkich zmian (np. adresu, terminów itp.). W tym celu należy skontaktować się z UOPWE pod wskazanymi na stronie numerami faksu bądź drogą elektroniczną, przekazując informację w zakresie nazwy zamawiającego, daty przekazania ogłoszenia do publikacji, datę publikacji (numer ogłoszenia) i żądanie zmodyfikowania ogłoszenia. W analogiczny sposób można usunąć ogłoszenie. W przypadku większych zmian konieczne jest przekazanie nowego ogłoszenia przy jednoczesnym zaznaczeniu w sekcji „inne informacje”, że zastępuje ono wcześniej opublikowane ogłoszenie.

Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia

Zamawiający, bez względu na tryb, w jakim prowadzone było postępowanie, udzielając zamówienia lub zawierając umowę ramową o wartości mniejszej niż tzw. progi unijne, zobowiązany jest do publikacji ogłoszenia o udzieleniu zamówienia (art. 95 upzp). Ponadto zamawiający zobowiązany jest do przekazania ogłoszenia o udzieleniu zamówienia Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza tzw. progi unijne. Ogłoszenie publikowane jest niezwłocznie po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego albo umowy ramowej w biuletynie. Z obowiązku publikacji ogłoszenia o zamówieniu wyłączone zostały zamówienia udzielane na podstawie umowy ramowej. Natomiast w przypadku udzielenia zamówień objętych dynamicznym systemem zakupów, które z uwagi na wartość przedmiotu zamówienia objęte są obowiązkiem publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zamawiający może ograniczyć ich przekazywanie do częstotliwości raz na 3 miesiące.

Unieważnienie postępowania

Zamawiający nie mają natomiast obowiązku publikacji ogłoszeń o unieważnieniu postępowania. Z uwagi na fakt, iż upzp nie przewiduje obowiązku publikacji ogłoszenia w przypadku unieważnienia postępowania, niemożliwe jest zamieszczenie takiego ogłoszenia zarówno w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, jak i w Biuletynie Zamówień Publicznych. Natomiast nie ma przeszkód, aby zamawiający zamieścił taką informację na swojej stronie internetowej lub w swojej siedzibie w miejscu publicznie dostępnym. Taka informacja znajdzie się również w treści protokołu postępowania, który jest jawny i podlega udostępnieniu.

Ogłoszenie informacyjne o planowanym zamówieniu

Małej, ale istotnej zmianie poddane zostały również ogłoszenia informacyjne o planowanych zamówieniach. Stosownie do dyrektyw Unii Europejskiej, nowelizacja zniosła obowiązek przekazywania Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich wstępnego ogłoszenia informacyjnego o planowanych zamówieniach. Zamawiający - zgodnie z art. 13 upzp, niezwłocznie po zatwierdzeniu albo uchwaleniu planu finansowego, a jeżeli nie sporządza takiego planu - raz w roku, może przekazać Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich lub zamieścić na własnej stronie internetowej w miejscu wyodrębnionym dla zamówień (tzw. profilu nabywcy), wstępne ogłoszenie informacyjne o planowanych w terminie następnych 12 miesięcy zamówieniach lub umowach ramowych, których wartość:

1) dla robót budowlanych - jest równa lub przekracza tzw. progi unijne,

2) zsumowana dla dostaw o wartości równej lub przekraczającej tzw. progi unijne, w ramach danej grupy określonej we Wspólnym Słowniku Zamówień jest równa lub przekracza 750 000 euro,

3) zsumowana dla usług o wartości równej lub przekraczającej tzw. progi unijne, w ramach kategorii 1-16 określonej w załączniku nr 3 do Wspólnego Słownika Zamówień jest równa lub przekracza 750 000 euro.

Publikacja wstępnego ogłoszenia informacyjnego zależna jest wyłącznie od decyzji zamawiającego i zamiaru skorzystania przez niego z możliwości wyznaczenia krótszych terminów składania ofert w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego. Nieopublikowanie wstępnego ogłoszenia informacyjnego nie stanowi zatem naruszenia przepisów upzp.

Terminy a forma publikacji ogłoszenia

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający wszczyna poprzez odpowiednie ogłoszenie o zamówieniu. Od dnia zamieszczenia ogłoszenia w odpowiednim publikatorze liczone są terminy składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz terminy składania ofert. Długość niniejszych terminów związana jest zarówno z wartością szacunkową przedmiotu zamówienia, jak i z formą publikacji ogłoszenia. Warto przy tym zauważyć, iż nowelizacja upzp zmienia sposób liczenia terminów w postępowaniach objętych obowiązkiem publikacji ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych.

Terminy liczone są od daty publikacji ogłoszenia o zamówieniu. Ponadto nowelizacja skraca terminy dokonywania czynności składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz składania ofert w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego i przetargu ograniczonego. Z uwagi na zawarte w przepisach regulujących tryb negocjacji z ogłoszeniem oraz dialogu konkurencyjnego odesłanie do przepisów o przetargu ograniczonym, skrócony do 7 dni jest również termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w tych trybach.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawy prawne

l Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówien publicznych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 560

l Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 19 maja 2006 r. w sprawie kwot wartości zamówień i konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Dz.U. Nr 87 poz. 604; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 228)

l Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 5 czerwca 2007 r. w sprawie wzorów ogłoszeń publikowanych w Biuletynie zamówień publicznych (Dz.U. Nr 102, poz. 693)

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

REKLAMA

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA