reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Postępowanie administracyjne w pierwszej instancji

Postępowanie administracyjne w pierwszej instancji

Dobra znajomość podstawowych zasad postępowania administracyjnego, terminów załatwiania spraw, reguł związanych z doręczaniem pism i przeprowadzaniem rozpraw jest podstawowym warunkiem utrzymania sprawności działania i realizowania zadań przez administrację publiczną.

Szczególnie ważna okazuje się ona przy pierwszoinstancyjnym rozpoznawaniu indywidualnych spraw, które kończą się wydaniem decyzji i postanowień. Niedostatek wiedzy w tej materii może spowodować popełnianie błędów proceduralnych, które z jednej strony mogą doprowadzić do nieważności decyzji, z drugiej strony narazić pracownika na odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną.

Zasady ogólne postępowania administracyjnego zawarte są w rozdziale 2 kodeksu postępowania administracyjnego. Ich znaczenie jest olbrzymie. Nie mają one tylko charakteru instrukcyjnego, lecz stanowią samodzielną podstawę nabywania przez obywateli praw podmiotowych w toku postępowania administracyjnego. Zasady ogólne obowiązują we wszystkich fazach postępowania. Ich naruszenie w połączeniu z naruszeniem konkretnego przepisu k.p.a zawsze będzie skutkować wadliwością decyzji administracyjnej. I odwrotnie - naruszenie przepisu procedury można w każdym przypadku powiązać z naruszeniem konkretnej zasady proceduralnej. Dla przykładu - naruszenie przepisów o postępowaniu dowodowym jest równoznaczne z naruszeniem zasady prawdy obiektywnej.

Kodeks postępowania administracyjnego zawiera następujące zasady:

n praworządności,

n uwzględniania z urzędu interesu społecznego i słusznego interesu obywateli,

n prawdy obiektywnej,

n pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa,

n informowania uczestników postępowania,

n czynnego udziału stron w postępowaniu,

n przekonywania,

n szybkości i prostoty postępowania,

n ugodowego załatwiania spraw,

n pisemnego załatwiania spraw,

n dwuinstancyjności postępowania,

n pozainstancyjnej weryfikacji decyzji ostatecznej,

n sądowej weryfikacji decyzji ostatecznych.

Spośród wymienionych zasad najwyższą rangę ma zasada praworządności (zwana także legalności). Wyrażona jest ona w art. 6 i początkowej części art. 7 k.p.a. Zgodnie z nią organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa, a w toku postępowania stoją na straży praworządności. Jest to także zasada konstytucyjna. Artykuł 7 konstytucji, stanowiąc szeroko, iż organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa, nawiązuje jednocześnie do zasady demokratycznego państwa prawnego wyrażonej w art. 2 ustawy zasadniczej.

Zarówno k.p.a., jak i konstytucja, określając zasadę praworządności, odnoszą się do działań administracji na podstawie przepisów prawa. Przepisami prawa powszechnie obowiązującego, na których organy administracji muszą się opierać i których muszą przestrzegać, są przepisy zawarte w następujących aktach normatywnych: konstytucji, ustawie, ratyfikowanej umowie międzynarodowej, rozporządzeniu, aktach prawa miejscowego.

reklama

Czytaj także

Źródło:

GP
Nowa matryca stawek VAT – PKWiU, CN378.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Chałas i Wspólnicy

Kancelaria Prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama