REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak usprawnić proces wartościowania stanowisk pracy w urzędach

JG

REKLAMA


Jakie kłopoty mogą pojawić się podczas pracy zespołów wartościujących i jak członkowie zespołów mogą je rozwiązać? Jaka jest rola pracowników urzędu w procesie wartościowania stanowisk?

WOJCIECH ZIELIŃSKI

naczelnik wydziału w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów

Pobieżna lektura zarządzenia może wywołać obawy, że wartościowanie to trudny i długotrwały proces. Jednak pilotażowy program wartościowania stanowisk przeprowadzony w sześciu urzędach pokazał, że opracowana metoda jest prosta i skuteczna. Umożliwia dokonanie wartościowania kilkuset stanowisk pracy w ciągu miesiąca. Trzeba jednak zastosować kilka dobrych praktyk, sprawdzonych podczas pilotażu.

Aby wartościowanie się powiodło, najpierw należy zapoznać z projektem pracowników. Wyjaśnić im, dlaczego i w jaki sposób będzie przeprowadzany. Opór pracowników, często wynikający z niewiedzy, może bowiem opóźnić cały proces. Urzędom tymczasem powinno zależeć na sprawnym wykonaniu zadania, ponieważ jest ono w całości finansowane z budżetu urzędu i realizowane przez jego pracowników.

Zespół wartościujący powinien zacząć swoją pracę od stanowisk najprostszych i najbardziej powtarzalnych. Dzięki temu jego członkowie szybko nauczą się stosować metodę, zobaczą jej efekty i zdobędą mobilizację do dalszej pracy. Najtrudniej i najwolniej ocenia się bowiem nietypowe stanowiska specjalistyczne. Im lepiej przygotowano opisy stanowisk pracy, tym sprawniej odbędzie się ich wartościowanie.

Członkowie zespołu powinni podzielić się zadaniami tak, aby odciążyć przewodniczącego. Warto wyznaczyć sekretarza, który będzie dbał o sprawy organizacyjne (rezerwacja sal, rozsyłanie opisów stanowisk itd.) oraz sprawozdawców, którzy będą odpowiedzialni za robocze, będące wstępem do dyskusji, wartościowanie stanowisk pracy. Oznacza to, że jako pierwsi przyporządkują odpowiednie poziomy w poszczególnych kryteriach do stanowiska i uzasadnią swój wybór.

Wyznaczenie sprawozdawcy nie może jednak zwalniać członków z obowiązku zapoznania się z opisami stanowisk i sformułowania własnej oceny, najlepiej jeszcze przed posiedzeniem zespołu wartościującego. Brak wcześniejszego przygotowania utrudni bowiem merytoryczną dyskusję.

Ważna jest także odpowiednia częstotliwość spotkań zespołów. W bardzo licznych urzędach, aby dotrzymać terminów zapisanych w zarządzeniu, zespół będzie musiał spotykać się często. Nie warto jednak organizować posiedzeń codziennie, ponieważ wówczas spada efektywność prac zespołu. Jedno spotkanie nie powinno trwać krócej niż dwie godziny i dłużej niż sześć. Optymalny czas posiedzeń zespołu to od trzech do pięciu godzin dziennie.

Podczas pilotażu okazało się również, że nie zawsze opisy stanowisk były dobrze sporządzone, co utrudniało dokonanie obiektywnej oceny. Wówczas, jeśli jest na to czas, należy poprosić o ich poprawienie lub zaprosić eksperta, także spoza urzędu, który dostarczy zespołowi brakujących informacji. Jeśli opisy stanowisk pracy są przygotowane poprawnie, a mimo to członkowie zespołu nie są w stanie osiągnąć konsensusu w sprawie wartościowania, zalecanym rozwiązaniem jest weryfikacja za pomocą porównania parami. Należy wówczas dokonać wyboru grupy (próby) podobnych stanowisk, w której znajdzie się stanowisko, którego dotyczą wątpliwości. Należy je następnie porównać z każdym pozostałym stanowiskiem z grupy i udzielić tylko jednej z dwóch możliwych odpowiedzi: ważniejsze lub mniej ważne. Odpowiedź, ważniejsze równa się przyznaniu 1 punktu. Po porównaniu ze wszystkimi pozostałymi stanowiskami uzyskane punkty sumuje się. Ocenione stanowisko odkłada się, wybiera kolejne i porównuje z pozostałymi. W ten sposób każde stanowisko otrzyma pewną wartość punktową, co pozwoli uporządkować je od najwyżej do najniżej ocenionych. Jest to jedna z kilku metod ułatwiających osiągnięcie jednomyślności.

WNIOSEK

Zespół wartościujący powinien zacząć swoją pracę od stanowisk najprostszych i najbardziej powtarzalnych. Dzięki temu jego członkowie szybko nauczą się stosować metodę, zobaczą jej efekty i zdobędą mobilizację do dalszej pracy.

JG

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA