REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak gmina powinna przygotować się do programu rewitalizacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AO

REKLAMA


Czy program rewitalizacji jest prawem miejscowym? Co gmina powinna przedsięwziąć przed uchwaleniem programu? Czy do realizacji tego przedsięwzięcia niezbędny jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego?

ANDRZEJ GERYK

dyrektor departamentu polityki miejskiej i rewitalizacji Ministerstwa Budownictwa


Do chwili obecnej nie ukazał się akt prawny regulujący proces rewitalizacji zdegradowanych obszarów miejskich. Gminy radzą sobie z tym procesem same. Czynią to w formie programu rewitalizacji. Ale trzeba odróżnić projekt rewitalizacji od programu rewitalizacji.

Projektem rewitalizacji może być odnowa zabytkowej części miasta jako jedno z zadań programu rewitalizacji.

Jeżeli natomiast projekt rewitalizacji części zabytkowej miasta wpisuje się w całości w projekt budowlany, to dokumentowany i prowadzony jest jak każda inna tego rodzaju inwestycja budowlana. Nie mówimy wówczas o programie rewitalizacji.

Programem rewitalizacji jest proces odnowy miasta, nie tylko w sferze remontowej czy modernizacyjnej. Jest to także proces społeczno-gospodarczy, w różnym zakresie, w wyznaczonym obszarze miasta. Program rewitalizacji uchwalany jest uchwałą rady gminy.

Uchwały rady gminy w powyższych sprawach nie są prawem miejscowym.

Z chwilą uchwalenia przez radę gminy programu rewitalizacji gmina powinna uchwalić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który jest prawem miejscowym na danym terenie i na podstawie którego wydawane są decyzje o pozwoleniu na budowę.

Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym dopuszcza się, w przypadku braku planu miejscowego, wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę na podstawie decyzji o warunkach zabudowy. Dotyczy to projektów prywatnych i decyzji o ustaleniu inwestycji celu publicznego.

Władze gminy w ramach prowadzonej polityki rozwoju, przed podjęciem uchwały określającej obszar rewitalizowany, przeprowadzają badania i studia mające na celu rozeznanie, między innymi:

- dotychczasowego zagospodarowania, stopnia trwałości i akceptacji struktur funkcjonalno-przestrzennych, konfliktów wynikających z zainwestowania, standardu tego zainwestowania,

- waloryzacji środowiska przyrodniczego i kulturowego, ich wykorzystywania na potrzeby związane ze zróżnicowanymi formami rozwoju obszaru,

- oceny stanu technicznego substancji mieszkaniowej,

- oceny stanu i funkcjonowania systemów komunikacyjnych i infrastrukturalnych w kontekście warunków ich przekształceń dla zaspokojenia potrzeb rozwojowych i wykorzystania układów nadrzędnych przez zapewnienia właściwych z nimi powiązań,

- oceny procesów uregulowania spraw własnościowych, geodezyjnych, uzyskania wpływu na obrót nieruchomościami,

- oceny warunków koncentracji różnorodnych form aktywności w celu określenia atrakcyjnych ofert lokalizacyjnych dla różnych grup potencjalnych inwestorów,

- oceny możliwości przygotowywania planów miejscowych,

- określenia spójnego poglądu zróżnicowanych sił politycznych, grup biznesowych i opiniotwórczych co do ogólnych kierunków działań w celu ustalenia wspólnej polityki, której efektem miałoby być podwyższenie poziomu życia mieszkańców.

Następnie przygotowują i podejmują uchwałę o wyznaczeniu obszaru rewitalizowanego i opracowują program rewitalizacji dla obszaru objętego uchwałą rady gminy.

Mając opracowany program rewitalizacji gmina powinna podjąć procedurę uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenu rewitalizowanego. Może ona wymuszać procedurę zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, jeżeli nie możliwa byłaby spójność dokumentów planistycznych.


AO

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA