Jakie są zasady wnoszenia reklamacji na nieprawidłowości w spisie wyborców
REKLAMA
REKLAMA
MIŁOSZ WILKANOWICZ
REKLAMA
ekspert z Biura Prawnego Krajowego Biura Wyborczego
REKLAMA
W przypadku niezgodności spisu wyborców każdy obywatel może wnieść odpowiednio do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) albo do organu, który sporządził spis wyborców, reklamację w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spisu. Reklamacje w szczególności wnosi się w sprawie: pominięcia wyborcy w spisie, wpisania do spisu wyborców osoby, która nie ma prawa wybierania, niewłaściwych danych o osobach wpisanych do spisu, ujęcia w spisie osoby, która nie zamieszkuje stale na obszarze gminy. Reklamację wnosi się pisemnie lub ustnie do protokołu. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) obowiązany jest rozpatrzyć reklamację w terminie trzech dni od dnia jej wniesienia i wydać decyzję w sprawie. Decyzję wraz z uzasadnieniem doręcza się niezwłocznie wnoszącemu reklamację, a gdy dotyczy ona innych osób - również tym osobom.
Na decyzję nieuwzględniającą reklamacji lub powodującą skreślenie ze spisu wyborców wnoszący ją bądź osoba skreślona ze spisu może wnieść, w terminie dwóch dni od dnia doręczenia decyzji, skargę za pośrednictwem wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) do właściwego miejscowo sądu rejonowego.
REKLAMA
Udostępnienie spisu wyborców następuje na pisemny wniosek zainteresowanego, zawierający dane umożliwiające ustalenie tożsamości wyborcy w spisie wyborców. Udostępnianie spisu wyborców do wglądu następuje poprzez udzielenie informacji potwierdzającej, iż osoba wskazana we wniosku jest ujęta w spisie wyborców lub nie figuruje w spisie (w tym również z powodu skreślenia ze spisu) albo że dane wpisane we wniosku różnią się w pewnym zakresie od danych osoby wpisanej do spisu wyborców. Na żądanie wnioskodawcy udzielona informacja jest potwierdzana na piśmie.
Zaświadczenie o prawie do głosowania wydaje urząd gminy, który sporządził spis wyborców na żądanie wyborcy zmieniającego miejsce pobytu przed dniem wyborów. Zaświadczenie opatruje się numerem. O zaświadczenie można się również ubiegać przed sporządzeniem spisu wyborców. W takiej sytuacji urząd gminy wydaje zaświadczenie o prawie do głosowania na podstawie rejestru wyborców. Wyborcy, który otrzymał takie zaświadczenie, nie umieszcza się w spisie wyborców. Postanowienie sądu jest już ostateczne.
W urzędzie gminy ewidencjonuje się wydane zaświadczenia o prawie do głosowania, rejestrując dane wpisane w zaświadczeniach. Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę, jeżeli w upoważnieniu wskazano numer PESEL wyborcy. Należy pamiętać, że zaświadczenia o prawie do głosowania urząd gminy wydaje do chwili przekazania spisu wyborców przewodniczącemu właściwej obwodowej komisji wyborczej, czyli nie później niż do 19 października 2007 r.
Aby głosować poza miejscem stałego zameldowania w wyniku pobytu czasowego, zamiast zaświadczenia o prawie do głosowania można do dnia 11 października 2007 r. złożyć w urzędzie gminy (dzielnicy), na terenie której wyborca przebywa czasowo, wniosek o wpisanie do spisu wyborców. Po uwzględnieniu wniosku wyborca zostanie skreślony ze spisu wyborców w miejscu stałego zamieszkania.
Wniosek
Spis wyborców udostępniany jest na pisemny wniosek, do wglądu w urzędzie gminy albo w siedzibie organu, który spis sporządził. Jest on udostępniany w urzędzie gminy, w miejscu i czasie podanym do wiadomości wyborców przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) niezwłocznie po sporządzeniu spisu wyborców.
ŁS
REKLAMA
REKLAMA