REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odbudowa zniszczonych i zaniedbanych części miast

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński

REKLAMA

REKLAMA

Na realizację projektów z zakresu rewitalizacji będą dostępne środki z unijnych programów operacyjnych. Pomoc będzie można otrzymać m.in. z Regionalnego Programu Operacyjnego. Aby otrzymać dotację, trzeba stworzyć Lokalny Program Rewitalizacji.

REKLAMA

Posiadanie planu rewitalizacji to jeden z głównych warunków otrzymania wsparcia finansowego z programów unijnych. Innym jest to, by gmina posiadała plan rozwoju lokalnego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a najlepiej lokalny plan zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli projekt ma znaczenie tylko lokalne lub regionalne, to należy strać się o wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) lub z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW).

REKLAMA

Przy projektach rewitalizacyjnych, które z natury mają charakter kompleksowy, ważna jest analiza dobrych praktyk w tym zakresie. Najlepiej nie popełniać tych samych błędów i korzystać z gotowych sprawdzonych rozwiązań. Promocji dobrych praktyk w dziedzinie rewitalizacji służy m.in. konkurs „Polska Pięknieje - 7 Cudów Unijnych Funduszy”. Konkurs organizuje Smartlink oraz Wydawnictwo Pascal na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Rewitalizacja jest jedną z kategorii, w której przyznawane są nagrody. Do tegorocznej edycji zgłoszonych zostało 21 projektów. Trzy najlepsze zostały nominowane do głównej nagrody. Są to: Rewitalizacja zabytkowego Starego Miasta w Zamościu, Centrum Wystawienniczo-Regionalne Dolnej Wisły w Tczewie oraz Modernizacja i rozbudowa Teatru Baj Pomorski w Toruniu.

Także na stronach internetowych: www.funduszestrukturalne.gov.pl są opisy projektów rewitalizacyjnych, które otrzymały wsparcie unijne.

Dotacje na tereny wiejskie

Projekty rewitalizacyjne w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich mogą być sfinansowane częściowo, m.in. z dotacji z PROW. Wspierane będą projekty realizowane w miejscowościach zamieszkanych przez nie więcej niż 5 tys. mieszkańców. Wysokość dofinansowania może wynieść 75 proc. kosztów kwalifikowanych. Pozostałe 25 proc. to udział własny beneficjenta.

Pomoc ma formę refundacji części kosztów. Nie jest przewidziana wypłata zaliczki na poczet poniesionych w przyszłości kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Maksymalna wysokość pomocy na realizacje projektów w jednej miejscowości wynosi 500 tys. zł w okresie do 2013 roku. Wielkość pomocy przyznanej na realizację jednego projektu nie może być niższa niż 25 tys. zł.

Projekt musi być wpisany w Plan Odnowy Miejscowości. Jest to rodzaj Lokalnego Programu Rewitalizacji.

REKLAMA

Wsparcie będzie udzielane m.in. na: kształtowanie obszaru przestrzeni publicznej, na przebudowę, remont albo odbudowę oraz promocję obiektów historycznych, związanych z dziedzictwem kulturalnym regionu i konkretnej miejscowości. W ramach realizacji lokalnego programu rewitalizacji wsparcie można otrzymać także na budowę lub przebudowę infrastruktury turystycznej, sportowo-rekreacyjnej w otoczeniu lub przy rewitalizowanych obiektach i terenach.

Rewitalizowany obiekt musi przyczyniać się do wzrostu atrakcyjności turystycznej gminy, miejscowości i regionu. Powinien też aktywizować ludność wiejską i tworzyć nowe miejsca pracy.

Wspieranie projektów z zakresu rewitalizacji obiektów wiejskich i miejskich przewidziane jest we wszystkich z 16 RPO. Samorządy powinny starać się o dotacje z tych programów, jeżeli projekt ma znaczenie tylko regionalne albo tylko lokalne.

Pomoc może być udzielana do 75 proc. kosztów kwalifikowanych. W większości RPO obok refundacji jest przewidziana wypłata zaliczek po podpisaniu z samorządem umowy o dofinansowaniu przedsięwzięcia.

Wsparcie z regionu

Nie ma w poszczególnych programach wojewódzkich priorytetu o nazwie rewitalizacja, są działania o takiej nazwie. Samorządy gminne, powiatowe i wojewódzkie mogą otrzymać wsparcie na projekty rewitalizacyjne w ramach priorytetów promujących region oraz w ramach priorytetów na rozwój infrastruktury turystycznej i rozwój kultury.

Na przykład w małopolskim RPO jest to priorytet o nazwie Turystyka i przemysł kulturowy, a w kujawsko-pomorskim tzw. VII oś priorytetowa, w tym Działanie 7.1 - Rewitalizacja zdegradowanych dzielnic miast.

Autorzy projektów rewitalizacyjnych muszą podkreślić, że głównym celem konkretnego projektu jest zachowanie walorów historycznych, urbanistycznych i architektonicznych rewitalizowanego obiektu lub zespołów budowlanych albo poszczególnych ulic. Rewitalizowane mogą być nie tylko części miast. W projekcie należy podkreślić unikalność i koloryt lokalnego budynku, zespołu budynków albo ulic. Opisać trzeba efekty, jakie będą osiągnięte po zrealizowaniu projektu, jak np. wzrost atrakcyjności turystycznej i inwestycyjnej miasteczka, wzrost szans rozwojowych, stworzenie nowych miejsc pracy.

Procesom rewitalizacji mogą być poddane tylko obszary zdegradowane, które utraciły swoje pierwotne znaczenie w wyniku działania przemysłu, zmian ekonomiczno-społecznych, braku funduszy na remonty i modernizacje.

Wsparcie z centrali

Jeżeli projekt rewitalizacyjny ma znaczenie co najmniej ponadregionalne i jego koszty kwalifikowane wynoszą co najmniej kilka mln euro, to można starać się o wsparcie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. O pomoc można aplikować w ramach priorytetu XI - Kultura i dziedzictwo kulturowe. Wsparcie w tym przypadku jest udzielane do wysokości 85 proc. kosztów kwalifikowanych.

Celem tego priorytetu jest przede wszystkim wspieranie projektów z zakresu ochrony i zachowanie dziedzictwa kulturowego o znaczeniu ponadregionalnym oraz poprawa stanu infrastruktury kultury i zwiększenie dostępu do kultury. Tak więc wspierane będą przede wszystkim projekty, w ramach których będą odbudowywane i remontowane bądź modernizowane zespoły zabytkowe albo całe ulice miast i miejsc historycznych.

 

JAK POWINIEN WYGLADAĆ LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI

Część I. Charakterystyka obecnej sytuacji przestrzennej, gospodarczej i społecznej

1. Zagospodarowanie przestrzenne. Rys historyczny, zasoby przyrody, własność nieruchomości, infrastruktura techniczna, identyfikacja problemów.

2. Charakterystyka gospodarcza. Liczba i struktura podmiotów gospodarczych, zatrudnienie, pracodawcy.

3. Sfera społeczna. Struktura społeczna miejscowości, grupy społeczne wymagające wsparcia w ramach rewitalizacji, organizacje pozarządowe.

4. Analiza SWOT.

Część II. Powiązania programu ze strategicznymi dokumentami regionu.

1. Strategia rozwoju województwa.

2. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy albo lokalny plan zagospodarowania przestrzennego.

3. Inne plany i strategie rozwoju gminy i regionu.

Część III. Założenia programu rewitalizacji

1. Okresy programowania.

2. Zasięg terytorialny rewitalizowanego obszaru.

3. Podział na projekty i zadania inwestycyjne.

4. Harmonogram realizacji.

5. Oczekiwane wskaźniki osiągnięć po zrealizowaniu programu.

Część IV. Planowane działania przestrzenne na rewitalizowanym terenie.

1. Działania przestrzenne.

2. Działania gospodarcze.

3. Działania społeczne.

Część V. Plan finansowy realizacji projektu rewitalizacji.

Część VI. System wdrażania.

Część VII. Sposoby monitorowania, oceny i komunikacja.

1. System monitorowania programu rewitalizacji.

2. System aktualizacji i oceny.

3. Współpraca pomiędzy sektorami publicznym, prywatnym.

4. Public Relations programu rewitalizacji.

Andrzej Okrasiński

andrzej.okrasinski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

Nowy wariant Covid-19 o nazwie Nimbus. Jakie objawy?

Nowy wariant koronawirusa Covid-19, nazwany Nimbus, zaczyna się rozprzestrzeniać – podaje amerykańskie Centrum Prewencji i Kontroli Chorób (CDC). Zakażenia tym szczepem odnotowano już w Azji, Stanach Zjednoczonych oraz Europie. Nimbus objawia się przede wszystkim silnym bólem gardła, jednak nie jest groźniejszy niż wcześniejsze warianty Omikrona.

Zwolnienia lekarskie pod lupą. ZUS i pracodawcy skontrolowali tysiące pracowników

W pierwszym kwartale 2025 roku pracownicy ZUS z Pomorza przeprowadzili ponad 2,5 tysiąca kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich. Co dziesiąta kontrola zakończyła się odebraniem prawa do zasiłku. Okazuje się jednak, że nie tylko ZUS miał prawo do takich działań – również pracodawcy weryfikowali, czy zwolnienia były wykorzystywane zgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odpowiedzialność trenera personalnego za kontuzje

Branża fitness dynamicznie się rozwija. Coraz więcej osób uzyskuje kwalifikacje trenera personalnego lub instruktora fitness i podejmuje się trenowania podopiecznych w ramach współpracy z siłownią, czy klubem fitness, albo działając na własną rękę. W toku takich treningów zdarzają się jednak kontuzje.

Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.

Konkurs MEN: Bezpłatne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym /zgłoszenia do 10 lipca 2025/

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Na realizację projektów przeznaczono niemal 50 mln zł.

Patologie publicznej służby zdrowia. OZPSP: Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych firm; lekarz na kontrakcie to prywatna działalność prowadzona na szpitalnym sprzęcie

W ochronie zdrowia państwo nie istnieje; publiczny system to maszynka do zarabiania pieniędzy - powiedział w wywiadzie dla PAP Mariusz Trojanowski z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych (OZPSP). Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych podmiotów - podkreślił.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Tańsze leki dzięki importowi równoległemu? Konieczne są zmiany legislacyjne w obszarze importu równoległego. Apel do resortu zdrowia

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw. Stowarzyszenie reprezentujące importerów równoległych leków apeluje o uproszczenie procedur i likwidację barier administracyjnych, które dziś blokują ten segment rynku.

REKLAMA