REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminne zadania ochrony zdrowia

Izabela Klisowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jaką opiekę zdrowotną powinna zapewnić mieszkańcom gmina? Czy można tę opiekę w jakikolwiek sposób scedować na niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, a jeśli tak, to w jaki sposób należy tego dokonać?

Odpowiedź: Scedowanie zadań przez gminę w zakresie jej zadań ochrony zdrowia musi uwzględniać powszechnie obowiązujące przepisy, w tym w szczególności ustawę o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawę o wolontariacie i pożytku publicznym.

REKLAMA

REKLAMA

Uzasadnienie: Obowiązujące przepisy prawne nie dają podstaw do wyprowadzenia katalogu zadań z zakresu opieki zdrowotnej poszczególnych szczebli samorządu terytorialnego. Wysuwana niekiedy teza o przypisywaniu gminie odpowiedzialności za zapewnienie mieszkańcom ambulatoryjnej, podstawowej opieki zdrowotnej pozbawiona jest jakiegokolwiek uzasadnienia prawnego.

Już na etapie wprowadzania reformy opieki zdrowotnej, dokonując przekazywania poszczególnym jednostkom samorządu terytorialnego samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (dalej: SPZOZ), nie przyjęto zasady, że poszczególnym szczeblom samorządu terytorialnego zostaną przekazane zakłady o określonym zakresie świadczeń zdrowotnych. Samorządowi gminnemu na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 22 czerwca 2001 r. w sprawie wykazu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, które zostały przejęte przez gminy, powiaty i samorządy województw, przekazano nie tylko zakłady świadczące usługi w zakresie ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, ale także zakłady lecznictwa stacjonarnego (analogicznie jak samorządowi powiatowemu czy nawet wojewódzkiemu). Zadania władz publicznych, w tym także gminy, w zakresie zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, obejmują w szczególności (art. 6 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, dalej: ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych):

• tworzenie warunków funkcjonowania systemu ochrony zdrowia,

• analizę i ocenę potrzeb zdrowotnych oraz czynników powodujących ich zmiany,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• promocję zdrowia i profilaktykę, mające na celu tworzenie warunków sprzyjających zdrowiu,

• finansowanie w trybie i na zasadach określonych ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej.

Do zadań własnych gminy w zakresie zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, należą w szczególności:

• opracowywanie i realizacja oraz ocena efektów programów zdrowotnych wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców gminy,

• przekazywanie powiatowi informacji o realizowanych programach zdrowotnych,

• inicjowanie i udział w wytyczaniu kierunków przedsięwzięć lokalnych zmierzających do zaznajamiania mieszkańców z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia oraz ich skutkami,

• podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców gminy.

REKLAMA

Zadania gminy z zakresu ochrony zdrowia psychicznego regulowane są przepisami ustawy z 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego i wydanych na podstawie ustawy przepisów wykonawczych, m.in. rozporządzenia Rady Ministrów z 20 sierpnia 1996 r. w sprawie sposobu organizowania i prowadzenia działalności w dziedzinie promocji zdrowia psychicznego i zapobiegania zaburzeniom psychicznym (dalej: rozporządzenie w sprawie sposobu organizowania i prowadzenia działalności w dziedzinie promocji zdrowia psychicznego i zapobiegania zaburzeniom psychicznym). Zgodnie z przepisami tego rozporządzenia organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego, czyli także organy gminy, SPZOZ, jednostki pomocy społecznej, szkoły i uczelnie, zakłady penitencjarne, placówki resocjalizacyjne, jednostki wojskowe, są zobowiązane do organizowania i prowadzenia działań w zakresie promocji zdrowia psychicznego i zapobiegania zaburzeniom psychicznym.

Rozporządzenie w sprawie sposobu organizowania i prowadzenia działalności w dziedzinie promocji zdrowia psychicznego i zapobiegania zaburzeniom psychicznym nie pozwala na wprowadzenie ostrego podziału zadań w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, pomiędzy szczeble samorządu terytorialnego.

Obowiązujące przepisy nie wskazują jednoznacznie na zadania gminy z zakresu ochrony zdrowia, podobnie jak w przypadku pozostałych dwóch szczebli samorządu terytorialnego.

Scedowanie przez gminę zadań z zakresu ochrony zdrowia na niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej może zostać dokonane m.in. na podstawie przepisów ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (dalej: ustawa o z.o.z.) a także na podstawie przepisów ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (dalej: ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie).

W utrwalonym już orzecznictwie sądowym dopuszczalne jest tworzenie przez jednostki samorządu terytorialnego spółek prawa handlowego, które następnie tworzą, w rozumieniu przepisów ustawy o z.o.z., niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej (patrz: m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 października 2006 r., sygn. akt II OSK 1274/06, niepublikowany).

Gmina może także na podstawie art. 35 ustawy o z.o.z. udzielać niepublicznemu zakładowi opieki zdrowotnej zamówienia na świadczenia zdrowotne, z zastrzeżeniem, o którym mowa w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 października 1998 r. (sygn. akt I SA 674/98).

Ostatnią formą zlecenia zadań przez gminę z zakresu ochrony zdrowia niepublicznemu zakładowi opieki zdrowotnej jest procedura uregulowana ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, o ile niepubliczny zakład opieki zdrowotnej - organ go tworzący - spełnia warunki określone w tej ustawie do uznania go za organizację pozarządową. Zlecenie przez gminę zadania z zakresu ochrony zdrowia odbywać się będzie na podstawie rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Z orzecznictwa

Oczywiste jest, że owego zamówienia na świadczenie usług organ może udzielić wówczas, gdy utworzył i prowadzi zakład opieki zdrowotnej. Z upoważnienia bowiem (...) nie można korzystać dlatego, że jest się organem wymienionym w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 tylko z tego powodu, że będąc tym organem utworzyło się i prowadzi publiczny zakład opieki zdrowotnej.

Wyrok NSA z 15 października 1998 r., sygn. akt I SA 674/98

Izabela Klisowska

Podstawy prawne:

• Ustawa z 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. nr 111, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 121, poz. 831)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 20 sierpnia 1996 r. w sprawie sposobu organizowania i prowadzenia działalności w dziedzinie promocji zdrowia psychicznego i zapobiegania zaburzeniom psychicznym (Dz.U. nr 112, poz. 537)

• Ustawa z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 14, poz. 89; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 123, poz. 849)

• Ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. nr 94, poz. 651)

• Ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. nr 210, poz. 2135; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 52, poz. 305)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA