REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie środki przekaże w 2009 r. budżet państwa do samorządów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zofia Wojdylak-Sputowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowywany w parlamencie projekt budżetu państwa na rok 2009 zawiera kwotowe odniesienia do budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Dzieli on je - zgodnie z wymogami ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - na dotacje, subwencje oraz wielkości udziałów w podatkach PIT i CIT.

Dotacje to bezzwrotne środki przekazywane z budżetu państwa do budżetów samorządowych na realizację określonych zadań publicznych. Zgodnie z ustawą z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o dochodach samorządów) oraz ustawami ustrojowymi jednostki samorządu mogą otrzymywać dotacje na dofinansowanie zadań:

REKLAMA

• własnych,

• zleconych z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami,

• powierzonych samorządom na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.

Dotacje dla gmin

Na rok 2009 dla jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów i województw) na sfinansowanie zadań bieżących i majątkowych zaplanowano dotacje w wysokości 16,5 mld zł. W porównaniu z ustawą budżetową na rok 2008 stanowi to wzrost o 1,5%. Z kwoty 16,5 mld zł zaplanowano:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• 16,25 mld zł na dofinansowanie zadań bieżących,

• 0,25 mld zł na dofinansowanie zadań majątkowych.

Dotacje na zadania bieżące stanowią ok. 98,5% łącznej kwoty dotacji dla jednostek samorządu terytorialnego.

Dotacje dla jednostek samorządu przekazywane są przez ministrów, wojewodów oraz innych dysponentów części budżetowych. Planowane kwoty dotacji według części budżetowych przedstawia tabela 1.

Jak wynika z tabeli 1 aż 99,7% dotacji dla samorządów zaplanowane jest w budżetach województw. Natomiast w pozostałych 7 częściach dotacje stanowią 0,3% łącznej kwoty dotacji (np. w części Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - 0,12%).

Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego przekazywane będą w ramach wydatków na zadania klasyfikowane w 19 działach (tabela 2).

Najwyższe kwoty dotacji przeznaczane są na zadania: pomocy społecznej, bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej, ochrony zdrowia, administracji publicznej, transportu i łączności. Dotacje przekazywane na zadania w tych działach wynoszą łącznie 15,82 mld zł, co stanowi 95,8% łącznej kwoty dotacji przekazywanych do jednostek samorządu.

Struktura przekazywanych dotacji przedstawia się następująco:

• zadania własne - 2,5 mld zł,

• zadania zlecone z zakresu administracji rządowej - 13,95 mld zł,

• zadania powierzone na podstawie porozumień - 0,048 mld zł (48 mln zł).

Najwyższą kwotę (84,5% dotacji) stanowią środki na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami (np. pomoc społeczna). Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego kierowane są do gmin, powiatów i samorządów województw (tabela 3).

Jak wynika z tabeli 3, dotacje w wysokości 11,78 mld zł, tj. 71,4%, kierowane są do gmin.

Przeznaczane są one głównie na dofinansowanie zadań z zakresu pomocy społecznej, w tym na:

• realizację świadczeń rodzinnych wynikających z ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych,

• świadczenia z funduszu alimentacyjnego wynikającego z ustawy z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

Dotacje dla powiatów i województw

Powiaty otrzymują z budżetu państwa dotacje w wysokości 4,04 mld zł, co stanowi 24,5% ich łącznej kwoty. Środki te przeznaczone są głównie na dofinansowanie zadań z zakresu pomocy społecznej, w tym m.in. na:

• dofinansowanie utrzymania osób w ponadgminnych domach pomocy społecznej - 1 mld zł,

• działalność powiatowych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi - 84 mln zł,

• działalność powiatowych zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności - 60 mln zł.

Dotacja kierowana jest też na bezpieczeństwo publiczne i ochronę przeciwpożarową, jest to 48,7% kwoty dotacji zaplanowanej dla powiatów.

Środki te przeznaczone są na:

• działalność komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej - 1,96 mld zł,

• zadania obrony cywilnej - 468 tys. zł,

REKLAMA

• ochronę zdrowia - 535,41 mln zł, co stanowi 13,2% dotacji zaplanowanych dla powiatów; dotacja ta przeznaczona jest głównie na opłacenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za nieposiadających uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu: uczniów szkół ponadgimnazjalnych, dzieci przebywających w placówkach pełniących funkcje resocjalizacyjne, wychowawcze, opiekuńcze lub lecznicze oraz za bezrobotnych bez prawa do zasiłku.

Dotacje przekazywane z budżetu państwa do samorządów województw to 676,59 mln zł, co stanowi 4% dotacji zaplanowanych dla jednostek samorządu terytorialnego. Środki z tej kwoty będą przeznaczane na zadania zaliczane do działu:

• transport i łączność - 387,38 mln zł (57,3% dotacji) na dopłaty dla przewoźników wykonujących krajowe autobusowe przewozy pasażerskie (z tytułu stosowania ulg dla pasażerów),

• rolnictwo i łowiectwo - 213,48 mln zł (31,6% dotacji), z tego na: utrzymanie urządzeń melioracji wodnych 208,99 mln zł oraz na prace geodezyjno-urządzeniowe 4,4 mln zł.

Ustalone kwoty dotacji dla samorządów w ciągu 2009 r. ulegną zwiększeniu w wyniku rozdysponowania rezerw celowych przeznaczonych m.in. na: realizację Programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”, wyprawkę szkolną, dofinansowanie zadań wynikających z obniżenia wieku szkolnego, Program dla Odry 2006, przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, krajowe pasażerskie przewozy autobusowe itd.

Subwencje dla jednostek samorządu

Planowana na 2009 r. subwencja ogólna dla jednostek samorządu terytorialnego została ustalona według zasad określonych w ustawie o dochodach samorządów. Na 2009 r. wielkość wydatków w części 82 - Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego zaplanowano w łącznej wysokości 45,32 mld zł, tj. o 11,4% więcej, niż zaplanowano na 2008 r.

Zgodnie z ustawą o dochodach samorządów subwencja ogólna dla jednostek samorządu terytorialnego składa się z części:

• oświatowej dla gmin, powiatów i województw,

• wyrównawczej dla gmin, powiatów i województw: w kwocie odpowiednio 6,11 mld zł, 1,57 mld zł, 1,16 mld zł,

• równoważącej dla gmin i powiatów: odpowiednio 0,71 mld zł i 1,09 mld zł,

• regionalnej dla województw: 0,89 mld zł.

Kwota części oświatowej subwencji ogólnej na 2009 r. wynosi 33,40 mld zł i jest wyższa o 8,1% od kwoty zaplanowanej na 2008 r.

Udziały w podatkach PIT i CIT

REKLAMA

W 2009 r. w stosunku do 2008 r. zostanie ponownie zwiększony udział gmin we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Łączny udział jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z PIT wzrośnie w 2009 r. z 48,3% do 48,6%. W przypadku podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) udział jednostek samorządu terytorialnego nie ulegnie zmianie.

Właśnie wpływy z podatków dochodowych mogą być dla samorządów terytorialnych najbardziej niestabilnym elementem dochodowym w przyszłym roku. Prognozowane spowolnienie wzrostu gospodarczego nawet do 1,5% PKB oznaczać może, że dochody samorządów będą rosnąć w stopniu mniejszym niż planowany. Będą one i tak wyższe niż w roku bieżącym.

Zabezpieczeniem dla samorządów są kwoty dotacji i subwencji gwarantowane ustawą budżetową. Dlatego też wykonanie podstawowych zadań samorządów, takich jak utrzymanie szkół czy zapewnienie pomocy społecznej najuboższym, nie będzie zagrożone. Ewentualne spowolnienie gospodarcze nie odbije się na najbardziej potrzebujących: uczniach, osobach niezamożnych.

 

 

 

 

 

 

Zofia Wojdylak-Sputowska

Arkadiusz Jerzy Sputowski

Podstawy prawne:

• Ustawa z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (j.t. Dz.U. z 2008 r. nr 88, poz. 539)

• Ustawa z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 992; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 192, poz. 1378)

• Ustawa z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. nr 192, poz. 1378; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 134, poz. 850)

• Ustawa budżetowa na rok 2008 z 23 stycznia 2008 r. (Dz.U. nr 19, poz. 117)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA