REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą nowe zasady wyboru lokalnych grup działania

Wioletta Kępka

REKLAMA

REKLAMA

Członkiem lokalnej grupy będzie mogła być jedynie gmina albo powiat. Samorząd województwa, jako jednostka o regionalnym charakterze, nie będzie mógł w niej uczestniczyć. Nadzór nad wyborem grup do realizacji lokalnej strategii rozwoju będzie sprawował minister rolnictwa i rozwoju wsi.

W styczniu 2009 r. wejdą w życie przepisy ustawy z 6 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich).

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadza ona m.in. nowe zasady wyboru lokalnych grup działania (dalej: LGD) do realizacji lokalnych strategii rozwoju oraz tryb przyznawania pomocy technicznej samorządom, a także precyzuje zasady funkcjonowania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (dalej: KSOW).

Program Leader

Lokalne grupy działania są podstawą realizacji w Polsce programu Leader (Oś 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013).

W ramach programu Leader realizowane są 3 działania:

REKLAMA

1) Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) Wdrażanie projektów współpracy,

3) Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

Dla lokalnego rozwoju największe znaczenie ma Działanie 1. - Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju. Ma ono na celu umożliwienie mieszkańcom obszaru objętego lokalną strategią rozwoju (LSR) realizacji projektów w ramach tej strategii. Realizacja strategii powinna przyczynić się do poprawy jakości życia na obszarach wiejskich, m.in. poprzez wzrost aktywności mieszkańców oraz nowe miejsca pracy.

Lokalną strategię rozwoju zatwierdza samorząd województwa, który wybiera także lokalne grupy działania realizujące tę strategię.

Nowe zasady działania LGD

Nowelizacja ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich zmienia m.in. zasady funkcjonowania LGD. Najważniejszą zmianą jest wyłączenie samorządu województwa, ze względu na jego regionalny charakter, z możliwości uczestnictwa w lokalnej grupie działania. Samorządowymi członkami LGD będą mogły być jedynie gminy i powiaty.

Ma to zapobiec sytuacji konfliktu interesów, bo to samorząd województwa wybiera lokalne grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju.

Żeby wybór LGD był prawidłowy, nadzór nad procedurą będzie sprawował minister rolnictwa i rozwoju wsi. Minister będzie także wydawał wiążące wytyczne dla marszałków, dotyczące zadań związanych z wyborem lokalnej grupy działania.

Pomoc techniczna dla samorządów

Nowelizacja ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich reguluje również tryb przyznawania pomocy technicznej samorządom. Wsparcie będzie przyznawane administracji wykonującej zadania służące prawidłowej realizacji programów rozwoju obszarów wiejskich. Udzielanie pomocy odbywać się będzie na takich samych zasadach, jak przyznawanie pomocy z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).

Zasady te reguluje rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 14 marca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pomoc techniczną przyznaje się w formie refundacji, która wynosi do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia.

Wsparcie można uzyskać na realizację projektów, które mają pomóc w:

• promocji,

• przygotowaniu informacji,

- o Planie Rozwoju Obszarów Wiejskich (dalej: PROW).

Nadzór nad wdrażaniem pomocy technicznej sprawować ma Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Krajowe Sieci Obszarów Wiejskich

Ustawa o wspieraniu obszarów wiejskich precyzuje także zasady funkcjonowania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (KSOW).

Celem działania KSOW będzie stworzenie podmiotom zaangażowanym w rozwój obszarów wiejskich przyjaznej platformy współpracy i wymiany doświadczeń, która ma służyć ocenie polityki w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, analizie i rozpowszechnianiu oraz wymianie informacji i wiedzy na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym oraz wspólnotowym. Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich będzie skupiać m.in. urzędy marszałkowskie, powiaty i gminy, instytucje krajowe oraz zainteresowane podmioty, które przyczyniają się do rozwoju obszarów wiejskich oraz będą wpływać na lepsze wykorzystanie środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Nadal za utworzenie sieci będzie odpowiedzialny Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Natomiast funkcjonowanie KSOW mają zapewnić Sekretariat Centralny oraz sekretariaty regionalne. Zadania Sekretariatu Centralnego wykonywał będzie Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a zadania sekretariatów regionalnych - zarządy poszczególnych województw. Możliwe też będzie powierzenie wykonywania tych zadań innym podmiotom wyłonionym w otwartych przetargach.

Nie można łączyć pomocy

Niektóre zapisy nowelizacji ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich weszły w życie już 1 stycznie 2009 r. Są to m.in. zmiany w ustawie z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, które zakazują korzystania z ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym, jeżeli beneficjentowi zostało przyznane na daną inwestycję wsparcie na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.

SŁOWNICZEK

Lokalne Grupy Działania (LGD) to lokalne partnerstwo na rzecz rozwoju gospodarczego i społecznego danego obszaru. Członkiem LGD są m.in. samorządy lokalne, przedsiębiorcy, mieszkańcy i organizacje pozarządowe. LGD musi posiadać osobowość prawną, może działać w formie stowarzyszenia, związku stowarzyszeń lub fundacji. Ponad 50% składu organu zarządczego LGD muszą stanowić partnerzy społeczni i gospodarczy, np. przedsiębiorcy i rolnicy z danego obszaru. Żeby skorzystać z programu Leader, członkiem LGD musi być także samorząd lokalny.

Wioletta Kępka

Podstawy prawne:

• Ustawa z 6 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz niektórych innych ustaw (skierowano do podpisu Prezydenta RP)

• Ustawa z 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.U. nr 64, poz. 427)

• Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 14 marca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz.U. nr 54, poz. 329)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA