REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy zatrudnić audytora w samorządzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Żarowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Te samorządy, które dysponują dużymi środkami publicznymi, muszą prowadzić w ramach wewnętrznego systemu kontroli audyt wewnętrzny. Zajmuje się nim zatrudniony na podstawie stosunku pracy audytor.

W przypadku audytu wewnętrznego w samorządach ważne są 2 progi kwot łącznych określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 24 czerwca 2006 r. w sprawie kwot, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych:

REKLAMA

1) środków publicznych gromadzonych (uzyskiwanych) w ciągu roku kalendarzowego przekraczających 40 mln zł,

2) wydatków i rozchodów środków publicznych dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego przekraczających 40 mln zł.

Obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego dotyczy, w przypadku przekroczenia jednego z wymienionych progów, samorządowych jednostek organizacyjnych zaliczanych do sektora finansów publicznych. Należą do nich następujące podmioty, jeżeli organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego:

• jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocniczych jednostek budżetowych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• fundusze celowe,

• samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

• instytucje kultury,

• inne samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych (z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego).

Jeżeli ujęte w budżecie jednostki samorządu terytorialnego gromadzone środki publiczne lub wydatki i rozchody tych środków przekroczą 40 mln zł, to audyt wewnętrzny trzeba prowadzić w urzędzie danej jednostki samorządu.

Jakie środki uwzględnić

Określając wartość środków publicznych, należy sprecyzować ich definicję. Środkami publicznymi są (art. 5 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, dalej: ustawa o finansach publicznych):

REKLAMA

• dochody publiczne (m.in. z podatków, obowiązkowych składek i opłat, sprzedaży wyrobów i świadczonych usług, umów najmu i dzierżawy, odsetek od środków na rachunkach bankowych, papierów wartościowych i udzielonych pożyczek, sprzedaży majątku),

• środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej (dalej: UE) oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (dalej: EFTA), z wyłączeniem wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 21 sierpnia 2008 r. w sprawie wykazu środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3a i 4 ustawy o finansach publicznych,

• inne niepodlegające zwrotowi środki pochodzące ze źródeł zagranicznych,

• przychody (m.in. ze sprzedaży papierów wartościowych, spłat pożyczek udzielonych ze środków publicznych, otrzymanych pożyczek i kredytów).

Ustalając, czy nie doszło do przekroczenia progów powodujących powstanie obowiązku prowadzenia audytu wewnętrznego, należy do środków publicznych doliczyć dochody własne jednostek budżetowych, zgromadzone na rachunkach dochodów własnych tych jednostek i finansowane nimi wydatki. Do środków ujętych w budżecie jednostek samorządu terytorialnego trzeba zaliczyć środki państwowych funduszy celowych, przekazywane jednostkom samorządu terytorialnego na wykonywanie zadań własnych i zadań zleconych z zakresu administracji rządowej (art. 49 ust. 3 i 7 ustawy o finansach publicznych).

Zatrudnienie audytora

REKLAMA

Audyt wewnętrzny prowadzi audytor wewnętrzny zatrudniony w danej jednostce. Dopuszczalne jest jednak odstępstwo od tego wymogu – audyt może prowadzić audytor zatrudniony w jednostce nadrzędnej lub nadzorującej (art. 51 ust. 1 i 12 ustawy o finansach publicznych). Jeżeli więc np. obowiązek prowadzenia audytu dotyczy gminnej jednostki organizacyjnej, zadania w tym zakresie może wykonywać audytor zatrudniony w urzędzie gminy. Wymóg, że audytor wewnętrzny ma być zatrudniony, oznacza, że musi on pracować na podstawie stosunku pracy. Nie może to być np. umowa cywilnoprawna (np. zlecenia, o dzieło).

Rozwiązanie stosunku pracy z audytorem wewnętrznym nie może nastąpić bez zgody Ministra Finansów (art. 51 ust. 9 ustawy o finansach publicznych). Według Ministerstwa Finansów (wyjaśnienia na www.mf.gov.pl) zgoda ta nie jest wymagana przy rozwiązaniu stosunku pracy:

• z inicjatywy audytora (za wypowiedzeniem dokonanym przez audytora) lub

• za jego zgodą (w drodze porozumienia stron).

Wymóg uzyskania zgody Ministra Finansów został wprowadzony w celu zapobieżenia sytuacji, w której pracodawca, mimo należytego wykonywania zadań przez audytora, mógłby, w drodze jednostronnej czynności prawnej dokonanej z przyczyn pozamerytorycznych, doprowadzić do nieuzasadnionego rozwiązania stosunku pracy.

Czynności związanych z audytem wewnętrznym nie musi wykonywać jeden audytor. Kierownik jednostki może utworzyć komórkę audytu wewnętrznego, w której są zatrudnieni audytorzy i inne osoby. Kierownik powinien wówczas wyznaczyć audytora koordynującego działalność takiej komórki (art. 52 ustawy o finansach publicznych). W takiej komórce mogą być więc zatrudnione, jako personel pomocniczy, osoby niespełniające wymogów obowiązujących dla audytorów wewnętrznych.

Zasady przeprowadzania kontroli przez wojewodów>>

Kto może być audytorem

Audytorem wewnętrznym może być osoba, która:

• ma obywatelstwo państwa członkowskiego UE, Szwajcarii lub państwa członkowskiego EFTA – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, chyba że przepisy odrębne uzależniają zatrudnienie w danej jednostce od posiadania obywatelstwa polskiego,

• ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,

• nie była karana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,

• posiada wyższe wykształcenie.

Ponadto audytor musi:

• posiadać certyfikaty: Certified Internal Auditor (CIA), Certified Government Auditing Professional (CGAP), Certified Information Systems Auditor (CISA), Association of Chartered Certified Accountants (ACCA), Certified Fraud Examiner (CFE), Certification in Control Self-Assessment (CCSA), Certified Financial Services Auditor (CFSA) lub Chartered Financial Analyst (CFA) albo

• ukończyć aplikację kontrolerską i złożyć egzamin kontrolerski z wynikiem pozytywnym przed komisją egzaminacyjną powołaną przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli lub

• złożyć z wynikiem pozytywnym egzamin kwalifikacyjny na stanowisko inspektora kontroli skarbowej albo

• posiadać uprawnienia biegłego rewidenta lub

• przed 29 grudnia 2006 r. złożyć z wynikiem pozytywnym egzamin na audytora wewnętrznego przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Ministra Finansów (art. 58 ustawy o finansach publicznych i art. 23 ustawy z 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw).

Zasady inwentaryzacji w jednostce budżetowej>>

Zadania i uprawnienia audytora

Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych to działania obejmujące:

• niezależne badania systemów zarządzania i kontroli w tych jednostkach, w tym procedur kontroli finansowej, w wyniku których kierownik jednostki uzyskuje obiektywną i niezależną ocenę ich adekwatności, efektywności i skuteczności,

• czynności doradcze, w tym składanie wniosków, mające na celu usprawnienie jednostki (art. 48 ustawy o finansach publicznych).

W związku z tym obowiązkiem audytora wewnętrznego jest rzetelne, obiektywne i niezależne:

• ustalenie stanu faktycznego w zakresie funkcjonowania jednostki,

• określenie oraz analiza przyczyn i skutków uchybień,

• przedstawienie zaleceń w sprawie usunięcia uchybień lub wprowadzenia usprawnień (art. 55 ust. 3 ustawy o finansach publicznych).

Audytor wewnętrzny ma prawo do:

• wglądu do wszelkich informacji, danych, dokumentów i innych materiałów związanych z funkcjonowaniem jednostki, w której prowadzi audyt, a także do wykonywania z nich kopii, odpisów, wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej;

• dostępu do obiektów i pomieszczeń jednostki w zakresie niezbędnym do prowadzenia audytu.

Pracownicy jednostki, w której prowadzony jest audyt, są obowiązani, na żądanie audytora, udzielać mu informacji i wyjaśnień (§ 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 10 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzenia audytu wewnętrznego).

Audyt wewnętrzny przeprowadzany jest na podstawie rocznego planu audytu, przygotowanego przez audytora w porozumieniu z kierownikiem jednostki, w której jest zatrudniony. Jednak w uzasadnionych przypadkach audytor, w uzgodnieniu z kierownikiem, może wykonywać audyt poza planem.

Audytor wyniki przeprowadzonego audytu przedstawia w sprawozdaniu. Kierownik jednostki powinien na podstawie sprawozdania podjąć działania mające na celu usunięcie uchybień lub usprawnienie jej funkcjonowania. Jeżeli w ciągu 2 miesięcy od otrzymania sprawozdania nie podejmie działań, musi poinformować o tym audytora oraz wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starostę lub marszałka województwa wraz z uzasadnieniem takiego stanu rzeczy.

Jarosław Żarowski

Podstawy prawne:

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 79, poz. 666)

• Ustawa z 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 249, poz. 1832)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 21 sierpnia 2008 r. w sprawie wykazu środków publicznych niezaliczanych do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3a i 4 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 980; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 3, poz. 13)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzenia audytu wewnętrznego (Dz.U. nr 66, poz. 406)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 24 czerwca 2006 r. w sprawie kwot, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 112, poz. 763)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe dotacje na modernizację energetyczną dla instytucji publicznych ze Śląska od czerwca 2025 r.

W województwie śląskim planowany jest nabór na dofinansowanie modernizacji energetycznej budynków użyteczności publicznej. Jak można wyczytać z harmonogramu już od 30 czerwca 2025 r. samorządy, szkoły, przychodnie, domy kultury i inne jednostki realizujące cele publiczne będą mogły ubiegać się o wsparcie sięgające nawet 85% kosztów kwalifikowanych. To realna szansa na zmniejszenie zużycia energii, obniżenie rachunków i podniesienie standardu obiektów.

Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

REKLAMA

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

REKLAMA

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

REKLAMA