REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

20 października ogłoszenie listy bibliotek z Certyfikatem Biblioteka+

REKLAMA

20 października po raz pierwszy ogłoszona zostanie lista gminnych bibliotek publicznych, które uzyskały Certyfikaty Biblioteka+. Certyfikat ten będzie poświadczać, że dana biblioteka funkcjonuje zgodnie z światowymi standardami.

Certyfikat Biblioteka+ przyznawany będzie gminnym bibliotekom publicznym z gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i miast do 15 tys. mieszkańców - przypomniał w środę na konferencji prasowej w Warszawie dyrektor Biblioteki Narodowej Tomasz Makowski.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z decyzją ministra kultury, a także ustaleniami pomiędzy Instytutem Książki i Biblioteką Narodową, Certyfikat Biblioteka+ przyznawany będzie właśnie przez dyrektora Biblioteki Narodowej.

"Zależy nam na tym, aby biblioteki były postrzegane, jako miejsca bardzo ważne dla kultury lokalnej, by każdy z tych, co decydują o losach bibliotek był przekonany, że inwestycje w te instytucje są zasadne" - powiedział Makowski.

Dodał, że ubieganie się o certyfikat będzie odbywało się na zasadzie dobrowolności zainteresowanych jego otrzymaniem. "Oczekiwane przez nas standardy to nie są standardy maksimum, lecz minimum. Niestety wiemy, że te standardy dla wielu bibliotek w tym roku nie będą możliwe do osiągnięcia" - zaznaczył.

REKLAMA

Makowski poinformował także, że przyznawanie certyfikatów jest ściśle powiązane z Programem Biblioteka+ i planem modernizacji bibliotek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mówiąc o standardach, jakie musi spełnić biblioteka, aby ubiegać się o Certyfikat Biblioteka+ dyrektor Instytutu Książki Grzegorz Gauden wymienił m.in. dostępność do szerokopasmowego internetu. Poinformował, że - dzięki porozumieniu między ministrami kultury i spraw wewnętrznych a TP S.A. - we wszystkich gminnych bibliotekach w Polsce do końca roku będą takie łącza zainstalowane. Mają one być bezpłatnie przez trzy lata.

Gauden wymienił także:

- nowoczesny, przyjazny system katalogowania zbiorów bibliotecznych,

- kompetencje bibliotekarzy, jeśli chodzi o wykorzystanie nowoczesnych technologii, nowe techniki zarządzania czy wiedzę na temat pozyskiwania środków dla biblioteki,

- stan i wyposażenie siedziby biblioteki.

Jak zaznaczył tylko w tym roku specjalne szkolenia przejdzie około 700 bibliotekarzy, a docelowo w ciągu trzech lat będzie to 2,5 tys. osób. Poinformował także, że około 200 placówek bibliotecznych otrzyma w tym roku środki z budżetu ministerstwa kultury na remonty i modernizację bibliotek.

Aby otrzymać certyfikat, biblioteka musi spełnić wszystkie kryteria określone w regulaminie (tekst regulaminu wraz z pełnymi kryteriami jest dostępny na stronie internetowej Biblioteki Narodowej: www.bn.org.pl). Do ubiegania się o certyfikat uprawnione są jednostki samorządu terytorialnego - organizatorzy bibliotek. Wnioski należy złożyć do 30 września.

Wnioski oceniać będzie Zespół Certyfikacyjny złożony z bibliotekarzy i ludzi książki, który zostanie powoływany przez ministra. Warunkiem koniecznym do przyznania certyfikatu będzie pozytywna opinia wojewódzkiej biblioteki publicznej

Certyfikat Biblioteka+ będzie ważny przez pięć lat. Będzie możliwość odnawiana go na wniosek zainteresowanego samorządu w oparciu o aktualnie obowiązujące kryteria. Kryteria mogą się zmieniać m.in. w wypadku pojawienia się nowych technologii, do których dostęp będzie niezbędny dla sprawnego funkcjonowania biblioteki i zaspokojenia potrzeb czytelników. W przypadku rażącego naruszenia standardów certyfikat może zostać też odebrany.

Biblioteki, które uzyskają certyfikat, będą traktowane w programach bibliotecznych ministra kultury (np. "Zakup nowości bibliotecznych", "Infrastruktura bibliotek") na zasadach preferencyjnych.

W Polsce jest 2300 gmin wiejskich, wiejsko-miejskich i miejskich do 15 tys. mieszkańców.

Jak zauważył Gauden poziom, jaki w tej chwili spełniają biblioteki gminne jest bardzo zróżnicowany. Odnosząc się do spotkania z dyrektorami bibliotek wojewódzkich wspomniał jednego dyrektora, którzy przyznał, że obecnie żadna z bibliotek gminnych w jego województwie nie może się ubiegać o certyfikat i innego dyrektora, który mówił, że już teraz ma kilka spełniających standardy.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA