20 października ogłoszenie listy bibliotek z Certyfikatem Biblioteka+
REKLAMA
Certyfikat Biblioteka+ przyznawany będzie gminnym bibliotekom publicznym z gmin wiejskich, miejsko-wiejskich i miast do 15 tys. mieszkańców - przypomniał w środę na konferencji prasowej w Warszawie dyrektor Biblioteki Narodowej Tomasz Makowski.
REKLAMA
Zgodnie z decyzją ministra kultury, a także ustaleniami pomiędzy Instytutem Książki i Biblioteką Narodową, Certyfikat Biblioteka+ przyznawany będzie właśnie przez dyrektora Biblioteki Narodowej.
"Zależy nam na tym, aby biblioteki były postrzegane, jako miejsca bardzo ważne dla kultury lokalnej, by każdy z tych, co decydują o losach bibliotek był przekonany, że inwestycje w te instytucje są zasadne" - powiedział Makowski.
Dodał, że ubieganie się o certyfikat będzie odbywało się na zasadzie dobrowolności zainteresowanych jego otrzymaniem. "Oczekiwane przez nas standardy to nie są standardy maksimum, lecz minimum. Niestety wiemy, że te standardy dla wielu bibliotek w tym roku nie będą możliwe do osiągnięcia" - zaznaczył.
Makowski poinformował także, że przyznawanie certyfikatów jest ściśle powiązane z Programem Biblioteka+ i planem modernizacji bibliotek.
Mówiąc o standardach, jakie musi spełnić biblioteka, aby ubiegać się o Certyfikat Biblioteka+ dyrektor Instytutu Książki Grzegorz Gauden wymienił m.in. dostępność do szerokopasmowego internetu. Poinformował, że - dzięki porozumieniu między ministrami kultury i spraw wewnętrznych a TP S.A. - we wszystkich gminnych bibliotekach w Polsce do końca roku będą takie łącza zainstalowane. Mają one być bezpłatnie przez trzy lata.
Gauden wymienił także:
- nowoczesny, przyjazny system katalogowania zbiorów bibliotecznych,
- kompetencje bibliotekarzy, jeśli chodzi o wykorzystanie nowoczesnych technologii, nowe techniki zarządzania czy wiedzę na temat pozyskiwania środków dla biblioteki,
- stan i wyposażenie siedziby biblioteki.
REKLAMA
Jak zaznaczył tylko w tym roku specjalne szkolenia przejdzie około 700 bibliotekarzy, a docelowo w ciągu trzech lat będzie to 2,5 tys. osób. Poinformował także, że około 200 placówek bibliotecznych otrzyma w tym roku środki z budżetu ministerstwa kultury na remonty i modernizację bibliotek.
Aby otrzymać certyfikat, biblioteka musi spełnić wszystkie kryteria określone w regulaminie (tekst regulaminu wraz z pełnymi kryteriami jest dostępny na stronie internetowej Biblioteki Narodowej: www.bn.org.pl). Do ubiegania się o certyfikat uprawnione są jednostki samorządu terytorialnego - organizatorzy bibliotek. Wnioski należy złożyć do 30 września.
Wnioski oceniać będzie Zespół Certyfikacyjny złożony z bibliotekarzy i ludzi książki, który zostanie powoływany przez ministra. Warunkiem koniecznym do przyznania certyfikatu będzie pozytywna opinia wojewódzkiej biblioteki publicznej
Certyfikat Biblioteka+ będzie ważny przez pięć lat. Będzie możliwość odnawiana go na wniosek zainteresowanego samorządu w oparciu o aktualnie obowiązujące kryteria. Kryteria mogą się zmieniać m.in. w wypadku pojawienia się nowych technologii, do których dostęp będzie niezbędny dla sprawnego funkcjonowania biblioteki i zaspokojenia potrzeb czytelników. W przypadku rażącego naruszenia standardów certyfikat może zostać też odebrany.
Biblioteki, które uzyskają certyfikat, będą traktowane w programach bibliotecznych ministra kultury (np. "Zakup nowości bibliotecznych", "Infrastruktura bibliotek") na zasadach preferencyjnych.
W Polsce jest 2300 gmin wiejskich, wiejsko-miejskich i miejskich do 15 tys. mieszkańców.
Jak zauważył Gauden poziom, jaki w tej chwili spełniają biblioteki gminne jest bardzo zróżnicowany. Odnosząc się do spotkania z dyrektorami bibliotek wojewódzkich wspomniał jednego dyrektora, którzy przyznał, że obecnie żadna z bibliotek gminnych w jego województwie nie może się ubiegać o certyfikat i innego dyrektora, który mówił, że już teraz ma kilka spełniających standardy.
REKLAMA
REKLAMA